Team 10

Op deze pagina kun je kennismaken met team 10 en hun concept Gommunity. Gommunity is een platform waarbij young professionals elkaar kunnen stimuleren om groener bezig te zijn op reis. Als team hebben zij één van de drie nominaties voor eDay Next Gen in de wacht gesleept. 

Dit innovatieve idee is opgezet door: Aniksha Jagesar, Shivani Ramsaransing, Rosaly van Doorn, Lotus van Cooten, Rossety Leito, Joey van den Heuvel & Pepijn Louweret. Met dit concept zijn ze genomineerd voor de Next Gen Travel Award. Deze topstudenten gaan de aankomende maanden hard aan de slag om hun concept voor te bereiden op de eDay Next Gen pitch! Benieuwd wie deze ambitieuze studenten zijn? Bekijk hieronder hun persoonlijke pitches en lees meer over Gommunity. 

Joey van den Heuvel

Pepijn Louweret

Shivani Ramsaransing

Rossety Leito

Rosaly van Doorn

Het idee: Gommunity. Go Green, Gommunity.

Ons concept heeft de naam Gommunity gekregen. Gommunity is een platform waarbij young professionals elkaar kunnen stimuleren om groener bezig te zijn op reis. Dit platform is voornamelijk gericht op de vermaak elementen van een reis, omdat hier nog marges op te behalen zijn; meer dan op de vervoer- en verblijf elementen van een reis. Young professionals willen vaak wel iets groens/goeds doen voor onze mooie planeet, maar weten niet zo goed hoe zij dit moeten aanpakken.

Door middel van Gommunity krijgen zij inzicht in de mate van duurzaamheid van bepaalde vermaak elementen op reis. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een jeepsafari doen, maar veel duurzamer zou een steptour zijn. Kiezen zij voor deze steptour, dan verdienen zij meer groene punten. Deze punten kunnen ingezet worden om bijvoorbeeld een boom te planten. Zo wordt de young professional bewust van zijn/haar acties op reis. Reizigers worden gestimuleerd duurzame keuzes te maken op reis, door middel van gamificatie.

Daarnaast krijgt de young professional een gepersonaliseerd aanbod aan vermaak-elementen te zien op reis. Dit wordt gecreëerd door middel van een zelflerend systeem door de toepassing van kunstmatige intelligentie. De toepassing berekent de afstand tussen vermaak items die reizigers maken door te berekenen hoeveel overlap elk item heeft. Als een item vaker met een andere wordt geboekt, zullen ze dichterbij elkaar staan en aanbevolen worden. Des te meer items er geboekt worden, des te slimmer het systeem gaat worden!

Tijdens de Travel Challenge in Turkije zijn wij als team aan de slag gegaan om een innovatief concept te bedenken voor de reisbranche.Wij merken dat young professionals, wij zelf dus, vaak wel iets goeds willen doen voor de wereld maar niet precies weten hoe. Wij hebben gekeken naar missende factoren in onze eigen omgeving en trends in de branche, waarna wij dit concept hebben uitgewerkt.

Duurzame keuzes stimuleren

Het doel van Gommunity is reizigers stimuleren een ‘groene keuze’ te maken op reis. Het draait hierbij om het creëren van bewustzijn en het aanzetten tot actie.

Wij willen onszelf in de markt zetten door in te spelen dat groener een optie is, maar niet verplicht hoeft te zijn. Door in te spelen op duurzamere opties, kun je met gamificatie mensen motiveren om onbewust sturen in opties. Doordat groene opties meer punten bevatten, zal het motiverender zijn om deze te kiezen. Door dit concept zo te promoten, verwachten wij een grotere toeloop van zowel klanten als partners te binden.

Voordelen voor de reiziger en reisbedrijven

Ons concept is goed voor zowel reizigers als bedrijven. De reizigers hebben baat bij Gommunity, omdat zij zo bewust worden van de mogelijkheden om meer duurzame keuzes te maken op reis. Bedrijven hebben baat bij Gommunity, omdat het platform is gericht op de vermaak-elementen en hier nog flinke marges op te behalen zijn. Reizigers worden aangespoord ook daadwerkelijk actie te ondernemen, wat betekent dat bedrijven een nieuwe manier hebben om hun vermaak-elementen te verkopen.

Wij hebben dit concept bedacht om reizigers te stimuleren iets goed te doen en duurzaam bezig te zijn op reis. Om young professionals handvatten te geven voor manieren om duurzaam bezig te zijn op reis. Om bewustzijn te creëren en inzicht in de mate van duurzaamheid van bepaalde elementen.

De aanpak van het team

Een concept staat er niet zomaar, hier is een heel proces aan vooraf gegaan. Voorafgaand aan ons vertrek naar Turkije hebben wij allemaal thuis een individuele brainstormsessie gehouden. Toen wij op het vliegveld waren zij wij direct met de groep bij elkaar gekomen en hebben wij een voor een onze ideeën gepresenteerd.

Op basis hiervan hebben wij de voors- en tegens van elk idee met elkaar besproken en zij wij tot een nieuw idee gekomen. Hierna zijn wij een persona uit gaan werken en vervolgens hebben wij door middel van het uitvoeren van de opdrachten gedurende de Travel Challenge steeds meer stappen gezet.

Slimme taakverdeling

In Turkije hebben wij de eerste dagen samen stappen geprobeerd te zetten, maar wij kwamen tot de conclusie dat wij dan erg lang deden over het nemen van beslissingen. De laatste dag hebben wij een uitgebreide taakverdeling gemaakt en deze op een groot vel geschreven met post-its. Zo konden wij een verdeling maken tussen de taken die nog gedaan moesten worden, welke taken aan gewerkt werd en welke taken klaar waren. Dit hielp ons het overzicht te bewaren en zo konden wij allemaal onze beste kwaliteiten in het concept verwerken.

Pepijn heeft hierbij een prototype gemaakt. Joey en Lotus hebben de presentatie voorbereid. Rosaly heeft de presentatie gemaakt op papier. Shivani, Aniksha en Rossety hebben aan het Lean Model Canvas gewerkt en het concept verder uitgewerkt wat betreft de missie, visie en meer. Wij hebben alsnog met zijn allen beslissingen gemaakt, alleen hebben wij dit proces versneld door eerst individueel zaken uit te werken.

Hulp van professionals

Wij hebben van vele professionals feedback gekregen tijdens het uitwerken van ons concept. Seré Seesing (Reiswerk), Vincent Thamm (Schiphol), Eveline Erkelens (Vacanceselect), Anne Raamsteeboers (FTI Reizen), Lauran in ’t Veld (Pelikaan Reizen) en een aantal anderen hebben ons als groep geholpen; daarnaast hebben wij zelf persoonlijke gesprekken met ontzettend veel mensen gehad (zowel studenten als professionals). Ook hebben wij veel gehad aan de Swarm Consulting.

De samenwerking binnen het team werd door iedereen als positief ervaren. Er werd elkaar de ruimte gegeven om zijn of haar mening te uiten omtrent de case. Daarnaast had ook iedereen een luisterend oor voor elkaar als het om iets anders ging dat niet te maken had met de case. De samenwerking verliep vlot, omdat iedereen een uiteindelijke taakverdeling had.

De succesformule

Wij hebben flinke stappen gezet gedurende de week. Tijdens de kick-off kwamen wij er al achter dat wij een erg divers team zijn op basis van de DISC profielen. Elke letter in het DISC profiel was namelijk binnen ons team vertegenwoordigt. Dit maakt ons als team erg sterk omdat we over een grote diversiteit persoonlijkheidskenmerken beschikken.

Gedurende de week hebben wij ontzettend veel van elkaar geleerd, elkaar laten uitpraten, naar elkaar geluisterd en bovenal veel lol met elkaar gehad. Zeker tijdens de retrospectives kwamen dingen naar voren waar wij direct weer mee aan de slag gingen. Zo kwam één punt meerdere malen terug; wij hebben moeite met keuzes maken. Dit werd op dag 1 al duidelijk, maar naarmate de dagen verstreken werden wij steeds iets beter in het doorhakken van die knopen.

Wij gaven elkaar daarnaast de ruimte om onszelf te ontwikkelen en onze persoonlijke ideeën te benoemen. Wij luisterden naar elkaar feedback en durfden ook kritiek op elkaar te geven. Er was een open sfeer binnen het team, wat resulteerde in een fijne samenwerking.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.