Team 8

Op deze pagina stellen we de toppers van team 8, het winnende team van dit jaar, aan je voor. Deze groep sprong eruit door hun geweldige samenwerking en werkwijze. Het team bestaat uit: Nathaly de Lie, Vivien Hulsebosch, Leonie Wuenker, Chantal Janssen, Marlou Bommer, Jan Joosen, Jim Ebbelaar & Maik Dijkhoff.

Op deze teampagina vind je alles om deze talenten beter leren kennen, waaronder hun persoonlijke pitches. En natuurlijk vertellen wij je op deze pagina ook meer over hun concept: Hive. Als het aan team 8 ligt, dé nieuwe impactvolle samenwerking in de reisbranche. De aankomende maanden gaat dit team dan ook hard aan de slag om hun concept nog een stap verder te brengen. Tijdens eDay Next Gen (Emerce) op 10 oktober 2019 mogen ze Hive namelijk pitchen voor een panel van industry leaders.

Chantal Janssen

Jim Ebbelaar

Nathaly de Lie

Jan Joosen

Maik Dijkhoff

Vivien Hulsebosch


Het idee: Hive. Personalized Transportation.

Hive is een extern platform dat zich focust op een gepersonaliseerde door-to-door experience voor de zakelijke reiziger. Hive maakt hiervoor gebruikt van:
  • Blockchain om de data tussen verschillende reisorganisaties op een veilige manier te delen en zo hun producten op een gepersonaliseerde manier te kunnen aanbieden. Ook is er voor Blockchain gekozen omdat dit frauderen zo goed als onmogelijk maakt. Hierdoor kan er altijd achterhaald worden waar eventuele fouten gemaakt worden en wie hiervoor verantwoordelijk is. 
  • Aanvankelijk een profiel opstellen van de reiziger (d.m.v. bijv. een enquête in te vullen met voorkeuren van de reiziger).  Dit profiel is niet gebonden aan 1 bedrijf, maar kan worden meegenomen naar verschillende reisaanbieders, travel managers, hotels,  transfer-bedrijven enz.
  • Machine learning om door middel van een feedback systeem te leren of deze personalisatie klopt en de reiziger hier daadwerkelijk behoefte aan heeft of juist niet.
  • Artificial intelligence om de reiziger zodanig goed te leren kennen dat er patronen kunnen worden ontdekt vergeleken met andere reizigers met dezelfde profielen, en zo een gepersonaliseerde offerte maken waaraan de reiziger zelf niet aan had gedacht en daardoor aangenaam verrast wordt met onbekende producten.
  • Green label systeem om de reiziger en organisatie bewuster om te laten gaan met duurzaamheid door middel van een puntensysteem wanneer er wordt gekozen voor duurzaam reizen.

Als team hebben wij ervoor gekozen om te focussen op de zakelijke reiziger. Wij zijn van mening dat de zakelijke reiziger momenteel te veel te maken heeft met negatieve ervaringen tijdens de reis:
  • Geen algemene opslag plek waar alle reisinformatie beschikbaar is (Zoals bijvoorbeeld bij Airbnb)
  • Traagheid
  • Lange wachttijden op de luchthavens
  • Voortdurend dezelfde vragen (bijv: “bent u allergisch voor pinda?”)
  • Geen gestroomlijnde ervaring
 
Onze focus ligt op het aanbieden van een gepersonaliseerde door-to-door experience. Onze visie hierbij is dat de zakelijke reiziger, zijn reis als ‘een ritje met de bus’ zou moeten zien.

 


Hive is een extern platform waarin data tussen verschillende reisorganisaties gedeeld wordt door middel van blockchain. Organisaties die zich bij de Hive aansluiten, leveren een stuk data in maar krijgen hiervoor ook data terug van andere aangesloten organisaties. Dit zorgt ervoor dat de producten van de organisatie op een gepersonaliseerde manier aangeboden kunnen worden, zonder dat zij hier zelf veel moeite voor hoeven te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanbieden van een stoel met extra beenruimte, omdat de Hive weet dat de zakelijke reiziger bijna twee meter langs is. De hotel op aankomstlocatie zorgt dan ook meteen dat de reiziger een kamer met extra grote bed krijgt.
 
De zakelijke reiziger kan tussentijds feedback geven aan de Hive; is de check-in als niet prettig ervaren? Dan kan dit door middel van een feedback systeem worden teruggekoppeld aan de Hive. Op deze manier leert de Hive precies waar de reiziger behoefte aan heeft.
 
Door gebruik te maken van het green label concept, willen wij zowel de zakelijke reiziger als de organisatie die voor hem boekt, bewuster om laten gaan met duurzaamheid. Kiest de zakelijke reiziger voor een fiets-pas, in plaats van reizen met de taxi, dan worden er punten verdient. Deze punten kunnen worden ingezet om tijdens een volgende reis bijvoorbeeld te kiezen voor een upgrade naar een luxere kamer. Is het een organisatie dat duurzaamheid hoog in het vaandel schrijft? Dan kan de organisatie instellen dat de reiziger pas mag vliegen als de afstand groter is dan 500 km, en anders de trein moet nemen.
 
Verdienmodel
Doordat Hive pakketreizen aanbiedt die zijn opgesteld uit losse producten van verschillende (reis)organisaties, kunnen de marges erg laag zijn. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • 1% marge luchtvaartmaatschappij
  • 1% marge hotel
  • 1% marge transferbedrijf
  • 1% marge Klippa (Systeem om bonnetjes in te scannen)
  • % afspraak in upselling

Op deze manier zou Hive een marge van 4% per verkocht pakket overhouden, terwijl de aangesloten organisaties slechts een heel erg kleine investering hoeven te doen.

De aanpak van het team

Onze aanpak was om elkaar eerst beter te leren kennen. Aan de hand van een simpel rondje langs de velden, heeft iedereen zich voorgesteld en heeft iedereen uitgelegd waar zijn of haar krachten liggen. Hierna zijn we op Schiphol gelijk aan de slag gegaan. Door het drukke schema van de Travel Challenge waren we het er al snel over eens dat er geen tijd te verliezen was en daarom zijn we gelijk gaan brainstormen over een persona. Dit vonden we belangrijk omdat we al enigszins een idee hadden over welke richting we op konden gaan. Er werd bepaald dat de persona een zakelijke reiziger zou zijn en dat we zouden gaan nadenken over de reis die een zakelijke reiziger maakt. De reden hiervoor was dat het een niche is waarbij we alle kanten op konden. Iedereen moest nadenken over hoe de customer journey eruit ziet, waar de gevoelige touchpoints liggen en waar ruimte is voor verbetering. Op deze manier konden we op locatie gelijk met een bak ideeën aan het werk en de beste daarvan filteren. Met als trend data, werd eigenlijk gelijk rekening gehouden. Buiten het feit dat dit een streefpunt was in de opdracht, was het ook voor ons persoonlijk een streefpunt. Met het oog op de toekomst is het van groot belang dat partijen samen gaan werken om op te kunnen blijven boksen tegen bedrijven als Google, Airbnb etc. Er werd dus bewust gekozen om hiermee te gaan werken.
 
Op locatie hebben we simpele afspraken gemaakt van hoe laat, waar en wie wat doet. Hiervoor gebruikten wij de programma’s Trello voor de taken en Google Drive om documenten makkelijk te kunnen delen. Na dag 1, zijn wij ook direct actief gaan scrummen. Aangezien we dit met Trello al enigszins deden, was dit de perfecte aanvulling voor ons team. Alle ideeën nogmaals met elkaar doornemen, persoonlijke vragen stellen en beantwoorden, taken verdelen en de belangrijkste taken en doelen samen bepalen. Zo had iedereen altijd wel een taak om te doen

De succesformule

Eigenlijk vielen de puzzelstukjes al snel in elkaar. Doordat we ingedeeld waren aan de hand van een persoonlijkheidstest, zijn we als mensen met dezelfde- maar vooral ook verschillende eigenschappen bij elkaar gezet. Dit werkte ontzettend goed in onze groep.
 
In eerste instantie is het vooral de energie geweest die ons allemaal op scherp heeft gezet en waaruit al vrij snel bleek uit welk hout we gesneden waren. Vanaf moment één werd er gestrooid met goede ideeën, maar werd er voornamelijk ook goed naar elkaars ideeën geluisterd. Het luisteren naar elkaar was dan ook een grote plus in het team. Ander voorbeeld was een retrospective waar er aangegeven werd dat er mensen waren die teveel de overhand namen in de gesprekken en dat we elkaar moesten laten uitpraten. Dit werd aangenomen en naderhand ook op deze manier uitgevoerd waardoor er ook wederzijds respect ontstond. 

Verder is het zo dat iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid heeft genomen. afspraken en in mindere maten regels, werden nagekomen. Iedereen wist op deze manier waar de rest mee bezig was. Dit maakt samenwerken natuurlijk wel een stuk makkelijker en transparanter.
 
Communicatie is onze sleutel tot succes geweest. Zowel naar elkaar toe als juist richting de professionals, het hielp ons constant verder. Daarnaast is iedereen vooral zichzelf gebleven en werden de rollen op een natuurlijke manier verdeeld. We kenden elkaars karakter al vrij snel en hebben hier vaak naar kunnen handelen zonder daar echt over na te denken.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.