Team 9

Trip Chip: Vliegensvlug. De topstudenten achter dit concept van team 9 zijn: Isabelle Freije, Jwanita Raouf, Marlous Houterman, Melissa Withoos, Lincy Oortwijn, Shivar de Graaf, Sjoerd Zagema & Nick de Werd. 

Op deze teampagina vind je alles om deze talenten beter leren kennen, waaronder hun persoonlijke pitches. En natuurlijk vertellen wij je op deze pagina ook meer over hun concept met meer benefits voor de luchtvaartmaatschappij en een hogere tevredenheid bij de klant. 

Isabelle Freije

Sjoerd Zagema

Shivar de Graaf

Marlous Houterman

Nick de Werd

Lincy Oortwijn

Het idee: Trip Chip. Vliegensvlug.

Een klant kan disruptie oplopen tijdens de vlucht, zoals bijvoorbeeld een vertraging en anulering van de vlucht of het niet aankomen van de bagage. Dit is voor alle betrokken partijen een vervelende situatie. Een Europese Verordening 261/2004 bepaalt dat als je vlucht een vertraging oploopt van meer dan drie uur of wanneer je vlucht geannuleerd is, je recht hebt op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Het totale bedrag is afhankelijk van verschillende variabelen waaronder de totale vertraagtijd, de totale reisafstand en het reisgebied.

Luchtvaartmaatschappijen dienen het geld binnen enkele maanden op de rekening van de klant hebben gestort. Ons idee is om de klant de mogelijkheid te geven om zijn opgelopen schade direct te kunnen laten uitkeren in de vorm van chips. Dit kan mogelijk gemaakt worden door de blockchain technologie te gebruiken. De klant kan hier kiezen om direct een bedrag in chips te laten. Het voordeel voor de klant is dat hij gelijk van dit tegoed gebruik kan maken en niet hoeft te wachten.
 

Informatiedeling via blockchain

Door het gebruik van informatiedeling via de blockchain kan er een transparante markt gecreëerd worden waar alle partijen elkaar kunnen vertrouwen. Wanneer de case op Nederland terug zou slaan zou dit een samenwerking zijn  tussen de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol. Doordat alle luchtvaartmaatschappijen een X bedrag inleggen in de blockchain ontstaat er een blockchain rekening. Wanneer Luchtvaartmaatschappij Z een vertraagde vlucht heeft, gaan er een X aantal Trip Chips van het account af van Luchtvaartmaatschappij Z en wordt deze toegevoegd aan de wallet van de klant.

De klant kan deze afgeven bij alle deelnemende bedrijven binnen de community, dit zijn dus de luchtvaartmaatschappijen en Schiphol. Bij elke transactie die de klant doet buiten Luchtvaartmaatschappij Z (waar de oorspronkelijke disruptie was) gaat een klein percentage terug naar Luchtvaartmaatschappij Z, zodat zij gecompenseerd worden voor het missen van inkomsten.

Positieve customer journey

Doordat het blockchain systeem gekoppeld is aan de systemen van luchtvaartmaatschappijen kan het gelijk herkennen of er een disruptie is met de vlucht. Hierdoor is het mogelijk om de klanten gelijk de Trip Chip uit te betalen, en wordt hierdoor de customer journey positief afgesloten wat bevorderlijk zal zijn voor de totale klantervaring en zal resulteren in een tevreden en terugkerende klant.

Win-win voor reiziger en luchtvaartmaatschappij

Deze oplossing is een win-win situatie voor zowel de reiziger als de luchtvaartmaatschappij. Voor de klant is deze oplossing interessant omdat ze zich niet meer druk hoeven te maken om de vergoeding, ze kunnen gewoon genieten van hun reis en ze kunnen zelfs al meteen gebruik maken van de voordelen die bij deze oplossing komen kijken.

De klant zal hierdoor meer tevreden worden over de geboden oplossingen en vooral dat de oplossing zo snel komt. Dit is weer positief voor de luchtvaartmaatschappij omdat zij zo een betere klantenbinding kunnen creëren en ze kunnen er voor zorgen dat klanten vaker na hun luchtvaartmaatschappij terugkeren.

Op weg naar een WOW ervaring

​Uit de persona die wij hadden gemaakt zagen wij dat er veel frustratie was bij de afhandeling van disruptie tijdens de reis van een reiziger. Onder disruptie van de vlucht wordt verstaan dat een vlucht vertraging heeft, de vlucht geannuleerd is of de koffer niet, of te laat, op de bestemming is gearriveerd. Bovenal zorgt dit voor een negatieve ervaring tijdens de reis. Maar dit is nog niet alles, er zit bovendien ook een erg negatieve nasleep aan. Het duurt maanden voordat de reiziger een vergoeding krijgt, waar de reiziger erg veel moeite voor moet doen. Wij hebben hier een oplossing voor bedacht. Wij willen de negatieve ervaringen die de klant heeft omdraaien in een ‘WOW’ ervaring.

Doel: vervelende ervaring verzachten

Het grote doel achter de business solution is om een vervelende ervaring van de klant te verzachten. Niemand vind het leuk als zijn of haar bagage kwijt is, en niemand wil dat zijn of haar vlucht vertraagd is. Juist door de invoering van de Trip Chip kan een onaangename verrassing iets aangenamer worden gemaakt.

Door de uitgifte van deze Chip kunnen de deelnemende bedrijven ervoor zorgen dat het alleen besteed kan worden binnen de door de community gestelde ecosysteem, wat gunstig is voor alle deelnemende partijen. Hierdoor is er voor de klant heel veel keuze om de Chip uit te geven, en krijgen alle deelnemende luchtvaartmaatschappijen een marge van de verkoop.
 

De aanpak van het team

Wij zijn als eerste nagegaan wat belangrijk is voor ons team om met een goede basis te beginnen. Hierin kwam direct naar voren dat het belangrijk is om elkaars sterke kanten te kennen, maar ook de valkuilen kunnen herkennen. Hiervoor werd uitgebreid per teamdeelnemer een lijst ingevuld met de sterke punten en valkuilen van de desbetreffende persoon. Dit namen wij mee tijdens het proces en deden hierna reflecteren.

Vervolgens zijn we gaan brainstormen over interessante, leerzame, maar vooral passende onderwerpen bij het vraagstuk. Hieruit kwamen een aantal ideeën en vervolgens is de knoop doorgehakt en stonden we allen achter een idee. Vanaf dit punt begon ons proces qua leerveld, demo, retrospectives, overleggen, discussiëren, maar vooral leren van elkaar en hoe je het beste om kan gaan in een team met verschillende profielen.

De succesformule

Wat heeft geholpen in dit traject is ten eerste de verschillende profielen binnen ons team. Door de valkuilen en sterke punten te weten van het team is er een goede fundering gelegd voor het gehele traject. De retrospectives hebben daarnaast erg geholpen, zowel voor het eindproduct als groep zijnde. Door feedback te geven en/of elkaar te complimenteren tijdens het traject werd de groepsdynamiek verhoogd wat heeft geleid tot een beter product. De feedback pakte iedere teamlid professioneel op. Tevens was het per individu een les voor zijn of haar verdere carrière.

Effectieve coaching

Tijdens deze retrospectives en gedurende het traject heeft Eveline Erkelens van Vacanceselect de groep gecoacht. Het was fijn om een professioneel uit het werkveld met een visie bij het traject te hebben om het eindproduct en de groepsdynamiek te verhogen. De verschillende profielen, de retrospectives en hulp van Eveline heeft ons eindproduct verbeterd en ons groepsdynamiek geoptimaliseerd.

Inzicht in competenties

Wij weten van elkaar wat onze sterke punten en zwakke punten zijn, waardoor we elkaar begrijpen en kunnen aanvullen. Daarnaast staat iedereen open voor feedback, hierdoor is het mogelijk om tips te geven aan een ander of verbeterpunten. Dit maakt ons team een topteam en daarbij respecteert iedereen elkaar en worden de taken verdeeld naar aanleiding van ieders competentie. Hierdoor presenteert ieder voor zich en allen samen op zijn best.

Al met al zijn wij als team 9 trots op de samenwerking, en hoe wij in zo’n korte periode een redelijk compleet product hebben kunnen ontwikkelen waarbij wij het voortouw willen nemen om bedrijven in de reisbranche te laten samenwerken.
 
 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.