Reiswerk bij Nieuwsuur

Gepubliceerd op: 22-06-2020

Reiswerk bij Nieuwsuur: het belang van bij- en omscholing
Afgelopen vrijdag was Esther Gathier, manager van Reiswerk, te zien in Nieuwsuur om te spreken over het belang van bij- en omscholing van reismedewerkers tijdens de coronacrisis. Reiswerk is het arbeidsmarktfonds voor de reisbranche en ondersteunt de 22.800 medewerkers die in deze mooie sector werken. Bij- en omscholing is natuurlijk altijd al belangrijk, maar gedurende deze roerige tijden nog meer.

Reissector verkeert in zwaar weer
Het zal niemand verbazen dat de reisbranche een van de zwaarst getroffen sectoren is tijdens de coronacrisis. De sector is als eerste op slot gegaan en zal ook als een van de laatste weer volledig opengaan. Reisorganisaties hebben het financieel gezien dan ook enorm zwaar: doordat er niet meer gereisd kon worden, zijn er geen boekingen meer gedaan. Tegelijkertijd waren medewerkers non-stop bezig met het annuleren en omboeken van reizen. Dit maakt dat er echt specifieke maatregelen nodig zijn voor de reissector. Als deze uitblijven, is het onvermijdelijk dat een deel van de reisprofessionals hun baan verliest vanwege reorganisaties en faillissementen. 
 
Reiswerk helpt met bij- en omscholing
Zeker in deze moeilijke tijd wil Reiswerk de medewerkers in de reisbranche zoveel en zo goed mogelijk ondersteunen. Zo helpen we medewerkers die hun baan dreigen te verliezen of al verloren zijn, aan een nieuwe baan. Het liefst behouden wij hen natuurlijk voor de reisbranche. Maar als dat niet mogelijk blijkt, dan kijken we buiten de grenzen van onze sector. Hoe we dat doen? Door te focussen op bij- en omscholing van reismedewerkers op Travel College: hét online leerplatform van Reiswerk waar medewerkers in de reisbranche gratis gebruik van kunnen maken.
 
Uitbreiding e-learnings op Travel College
Naast de bestaande cursussen op het gebied van communicatie, SEO, e-commerce en taalvaardigheden komen er e-learnings en webinars bij rondom personal branding, solliciteren en het belang van een goed netwerk. Ook worden er een aantal inhoudelijke cursussen toegevoegd, die een eerste stap kunnen zijn tot omscholing naar een andere functie of sector. Reiswerk zorgt ervoor dat medewerkers die hun baan verliezen nog een aantal maanden kunnen blijven leren op Travel College, om zo hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
 
Inzicht in eigen vaardigheden en competenties
Binnen de NOW 2.0 bestaat de verplichting als werkgever om te investeren in de bij- of omscholing van medewerkers. Er ligt een verzoek van de vakbonden aan Reiswerk om invulling te geven aan deze scholingsverplichting. Momenteel zijn we in gesprek met een aantal partijen om te kijken hoe we reismedewerkers nog meer kunnen helpen en ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan. We denken aan een instrument dat inzicht geeft in de eigen vaardigheden en competenties, en op basis daarvan andere passende functies - zowel binnen als buiten de reissector - aanreikt.

Reiswerk doet er alles aan om de reismedewerkers in deze onzekere tijd te helpen. De uitzending op Nieuwsuur kun je bekijken via deze link.
 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.