Wandel naar je Werkdag!

Gepubliceerd op: 05-04-2018

Vandaag was het wandel naar je werkdag 2018. Heb jij eigenlijk naar je werk gewandeld vandaag of doe je dat wel eens? In dit artikel vertellen we je waarom het goed voor je is en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder geeft drie redenen waarom we allemaal meer zouden moeten lopen. Lopen is namelijk heel goed voor je brein!

Lopen naar het werk, wie doet dat eigenlijk nog?
Met al het gehaast in de ochtend, 5 keer op de snooze-knop drukken voordat je uit bed kruipt en amper op tijd komen met de auto ... wie heeft er eigenlijk nog tijd om naar het werk te wandelen? Wandel naar je Werkdag is juist daarom in het leven geroepen. Het is een kans om je routine een keer te veranderen, iets meer tijd te nemen en te merken hoe een langzamere start van je dag kan leiden tot een efficiënter leven in het algemeen. In deze tijd van groeiend bewustzijn over hoe sedentair gedrag (zittend door het leven gaan) onze gezondheid beïnvloedt, kan lopen naar je werk een enorm verschil maken in je leven en je levensduur.



Waarom zouden mensen meer moeten lopen?
Wandelen is een bijzonder laagdrempelige manier van bewegen. Je kunt direct vanuit huis beginnen, zonder omkleden en overal kun je wandelen. Wandelen voor en na de werkdag biedt de gelegenheid om de 'transitie' van huis naar werk en andersom te maken, het 'schoont de kop'.

Lopen naar het werk biedt verbazingwekkende gezondheidsvoordelen voor de anders sedentaire persoon. De extra tijd die nodig is om naar je werk te lopen, helpt je wakker te worden en tijd te spenderen aan het opruimen van je hoofd en de dag iets minder gehaast te begroeten. In een wereld waarin we zo vaak vergeten dat er meer in het leven is dan werken en slapen, kan deze extra tijd ons helpen tijd te nemen om de dingen te waarderen die we meestal missen. Of het nu gaat om het gevoel van de wind op onze huid, de zon boven ons, de regen die valt, het geluid van vogels of gewoon de activiteit en het leven van de stad om ons heen. Wandel naar je Werkdag helpt ons opnieuw te verbinden met onze omgeving.



Waarom is wandelen goed voor je brein? 3 redenen!
Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie aan de VU Amsterdam. Hij geeft drie redenen waarom we allemaal meer zouden moeten lopen. Lopen is namelijk heel goed voor je brein!
1) Het bevordert je creativiteit
2) Het verlaagt je stressgevoel
3) Het verhoogt je productiviteit
Bekijk hieronder het filmpje waarin hij dat verder toelicht.

Dus...
Wandel naar je Werkdag helpt je wat gezonde beweging aan je dag toe te voegen en over het algemeen de wereld om je heen meer te waarderen. Last but not least helpt het om de CO2-uitstoot te verminderen.

Leg dus die autosleutels weg, stel het alarm vroeg in, neem een ​​ontbijt mee dat je onderweg kunt opeten, zet een route uit en wandel ze!

Thoughts? Let's hear it!
Heb jij vandaag meegedaan aan Wandel naar je Werkdag? Of wandel jij altijd al naar je werk? Wandel je niet, maar fiets jij liever om de bovenstaande redenen? We zijn erg benieuwd of jij je kunt vinden in bovengenoemde punten.

Laat het ons weten via onze Facebookpagina.


Bronnen: WandelnetDays of the Year

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.