What's going on? Organisatieverandering in de reisbranche

Gepubliceerd op: 20-12-2017

Denk eens aan de laatste verandering binnen je eigen organisatie. Hoe ging het? Hoe was de sfeer? En wat vond je van de communicatie? Grote kans dat je ergens in het proces weerstand hebt gevoeld of je onbegrepen hebt gevoeld. Organisatieverandering is spannend. Dit geldt vaak voor iedereen die erbij betrokken is; managers, medewerkers, de behouden én de vooruitstrevende collega’s. Toch hoort veranderen erbij en hebben we wendbaarheid en weerbaarheid nodig om als organisaties de concurrentie de baas te blijven én als medewerker duurzaam inzetbaar te blijven. 

De snelle opkomst van automatisering en robotisering is een van de belangrijke drijvers voor verandering. Paradoxaal genoeg is het een feit dat hoe efficiënter en meer geautomatiseerd onze systemen worden, hoe belangrijk ook onze menselijke maat wordt. Zonder twijfel zal Artificial Intelligence banen vervangen, maar om nieuwe technieken succesvol te laten laden, is de rol van mensen in organisaties nóg belangrijker. Om deze rol goed te vervullen hebben medewerkers ruimte nodig om te innoveren en te ontwikkelen. Problemen zijn te complex om top-down te besturen en medewerkers weten vaak snel en goed (binnen kaders) tot een oplossing te komen. Hierdoor staat leren, groeien en resultaten behalen in een professionele organisatie centraal en betekent dit minder top-down management, meer samenwerking en een groot vertrouwen in elkaar.
Dit betekent dat ons werkleven permanent verandert en een broep op ons allen doet. Voor organisaties en medewerkers geldt dat we ons adequaat en tijdig bewust moeten zijn van de nieuwe regels van het spel, nieuwe mogelijkheden en vereisten.

Annemiek van der Schaft is een van de 4 promovendi die Reiswerk de komende jaren financieel ondersteunt. Zij startte haar onderzoek naar de impact van technologische ontwikkelen op de toekomst van werk op 1 januari 2017 en publiceerde onlangs haar eerste whitepaper. Lees hem als eerste hier op reiswerk.nl! Lees in dit Whitepaper wat er op de veranderagenda staat van de leiders in de reisindustrie. Zij laten zien hoe ze leren van nieuwe organisatie-inzichten én hoe ze dit vertalen naar een authentieke eigen vorm.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.