12 redenen om toch die oudere medewerker in dienst te nemen

Gepubliceerd op: 13-07-2018

Gisteren kwam leeftijdsdiscriminatie bij vacatures in het nieuws. Bij ongeveer 40.000 tot 60.000 vacatures was in 2017 sprake van leeftijdsdiscriminatie en daardoor werden vooral oudere werkzoekenden getroffen. Het onderzoek werd gedaan bij 1,8 miljoen online vacatures. Oudere werkzoekenden hebben het zwaarder op de arbeidsmarkt dan jongeren, want ze zijn vaker langdurig werkloos en hebben een kleinere kans op het vinden van een baan. Wie 50 jaar of ouder is, heeft maximaal 8% kans om te worden aangenomen. Dat terwijl er juist hele goede, op feiten gebaseerde redenen zijn om oudere medewerkers in dienst te nemen en, waar mogelijk, in dienst te houden!

Dat veel werkgevers vooroordelen hebben tegen oudere medewerkers is inmiddels net zo’n cliché als die vooroordelen zelf: star, kritisch, sneller moe, minder snel van geest, sloom, duur en vaak ziek. Werkgevers hebben in principe niets tegen oudere medewerkers. Maar oudere medewerkers die zij nog niet kennen een kans te geven? Nou nee.

Recruiter Frans Vonk geeft in zijn blog op LinkedIn aan dat die vooroordelen pure nonsens zijn. Er zijn juist hele goede, op feiten gebaseerde redenen om oudere medewerkers in dienst te nemen en, waar mogelijk, in dienst te houden! Hij geeft 12 redenen waarom oudere medewerkers goud waard zijn:

1. Ze verzuimen minder en zijn minder vaak ziek

Oudere medewerkers melden zich minder vaak ziek dan jongere medewerkers en zijn verrassend vaak "0"-verzuimers. Ze doen ook niet aan baaldagen. Vanaf 55 jaar neemt het verzuim onder oudere medewerkers zelfs af. De meeste ouderen blijven tot op hoge leeftijd gezond.

2. Ze zijn psychisch gezonder

Psychische problemen zoals depressie en bum-out komen meer bij jongeren voor dan bij ouderen. En dat zijn geen kleine verschillen: 19 procent van de mensen tot 25 jaar heeft een of meer psychische klachten tegenover 10 procent van de mensen tussen 65 en 74 jaar (dus in de loop van de jaren neemt het aantal klachten af).

3. Ze hebben meer kennis en ervaring

Sommige dingen worden inderdaad minder als je ouder wordt. Je fluïde vermogens gaan bijvoorbeeld achteruit. Dat wil zeggen dat je minder snel analytisch kunt denken en problemen oplossen. Abstracte, contextloze kennis en klassikaal onderwijs zijn minder geschikt voor ouder medewerkers. Maar daar staat tegenover dat hun zogeheten gekristalliseerde vermogens toenemen. Dat betekent dat je met het ouder worden meer kennis en ervaring opdoet. Oudere medewerkers leren dan ook beter via praktische ervaring die aansluit op hun dagelijkse werk. Ze hebben slimmere werkstrategieën dan jongeren. Sommige ouderen blijven uitstekende cognitieve prestaties behalen, zelfs beter dan de gemiddelde 20-jarige. Intelligentie en opleiding zijn namelijk, naast leeftijd, erg bepalend voor cognitieve prestaties. Dus leeftijd betekent per definitie een voorsprong als het gaat om opgebouwde kennis, vaardigheden en ervaring.

4. Ze zijn sociaal vaardiger

Over het algemeen kunnen oudere medewerkers beter met mensen omgaan. Hier geldt dat ze 'door schade en schande' hebben geleerd. Door hun jarenlange ervaring in het omgaan met collega' s, klanten en managers weten oudere medewerkers beter welke aanpak en benadering werkt, en welke niet.

5. Ze hebben meer inzicht in complexe problemen

Door hun ervaring hebben oudere medewerkers over het algemeen ook een beter inzicht in ingewikkelde problemen en uitdagingen, tenminste als die een directe relatie hebben met hun eigen werk. Hierdoor kunnen zij van grote waarde zijn in crisis-achtige situaties.

6. Ze zijn minder ik- en carrièregericht

Bij verschillende levensfases horen verschillende 'mentaliteiten' of 'temperamenten'. Zijn jongeren vaak vol energie en (tomeloze) ambitie, ouderen zijn vaak meer gericht op hun omgeving dan op zichzelf. Zij zijn meer gewend om rekening te houden met de belangen van anderen en te denken en handelen in het belang van het collectief (de afdeling, het bedrijf). Het koste wat kost - en als het moet ten koste van anderenpromotie willen maken is er voor ouderen vaak wel af. Ook in dit opzicht zijn ze stabieler en rustiger.

 7. Ze zijn toleranter

Door hun grotere werk- en levenservaring zijn ouderen vaak ook toleranter, verdraagzamer tegenover anderen en andersdenkenden. Zij hebben geleerd dat zij niet de waarheid in pacht hebben, en dat het soms de moeite loont om niet je eigen mening te volgen, maar te luisteren naar die van iemand anders.

8. Ze nemen geen onverantwoorde risico's

Het nemen van onverantwoorde risico's en impulsief gedrag is ook iets wat bij jongere medewerkers hoort, niet bij oudere. Ouderen zijn, wederom door schade en schande, over het algemeen voorzichtiger bij het nemen van risico's, en denken eerder na voordat ze iets doen.

9. Ze hebben meer zelfkennis

Als je het nodige hebt meegemaakt, zowel op je werk als in je privé-leven, dan leidt dit ook bijna altijd tot een groter inzicht in jezelf. In je capaciteiten, maar ook in je grenzen en je zwakkere punten. En als je jezelf kent, kun je pas echt van waarde zijn voor je omgeving. Dat wisten de oude Grieken al.

10. Ze zijn loyaal

Oudere medewerkers zijn loyaler, trouwer dan jongere medewerkers. "Jobhoppen" is er niet meer bij als je wat ouder bent. Het draait dan eerder om kwaliteit, bestendigheid en duurzaamheid. Stuk voor stuk waarden waarop medewerkers en bedrijven echt kunnen bouwen.

11. Er zijn aantrekkelijke subsidies

Iets heel anders nog tot slot: veel bedrijven en werkgevers weten nog niet dat zij in aanmerking kunnen komen voor zeer forse, en dus aantrekkelijke subsidies, als het om oudere medewerkers gaat. Zeker voor kleinere (MKB-)organisaties kan dit erg aantrekkelijk en profijtelijk zijn. In sommige gevallen kunnen oudere medewerkers een klein jaarsalaris (van bijvoorbeeld 30 duizend euro) meenemen aan subsidies.

12. Ze hebben de toekomst!

Er is op dit moment op de arbeidsmarkt al een forse en groeiende vraag naar arbeidskrachten en door de groeiende economie zal de krapte op de arbeidsmarkt alleen maar toenemen! De verwachting voor dit jaar was de verwachting een totaal van meer dan 1 miljoen vacatures. Dat gebeurde voor het laatst in 2008, voor de crisis. Er zullen dan te weinig jongeren beschikbaar zijn om in de vraag naar arbeid te voorzien. Ook uit demografisch oogpunt hebben oudere medewerkers dus de toekomst!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.