Werkplezier als middel in de War on Talent

Gepubliceerd op: 03-07-2018

We leven in een snel veranderende wereld waarin dilemma’s steeds complexer worden. Om dit het hoofd te bieden is het noodzakelijk medewerkers te binden en boeien en hen gemotiveerd te houden. En is het van belang om een cultuur te creëren waar iedereen de ruimte voelt om mee te doen, te ontwikkelen en ook resultaten te halen.
 
Werkplezier in de reisbranche wordt door het grootste aantal medewerkers (73%) genoemd als belangrijke waarde voor het werken in de reisbranche. Ook het grootste deel van de werkgevers benoemt de cultuurwaarde werkplezier, na klantgerichtheid/service als heel belangrijk. 

Verder wijst onderzoek uit dat medewerkers productiever zijn als ze het naar hun zin hebben op het werk. Gelukkige medewerkers zijn maar liefst 12% productiever dan gemiddeld en ongelukkige medewerkers zelfs 10% minder productief dan gemiddeld. 

Werkplezier is een belangrijke waarde voor bevlogenheid en duurzame inzetbaarheid

Volgens Inzetbaarheidsdeskundige Paul ter Wal (bron PWnet.nl) is werkgeluk het geheim van succesvolle organisaties en de sleutel tot duurzame inzetbaarheid: ‘Werknemers zijn pas duurzaam inzetbaar als hun kernwaardes passen bij die van het bedrijf. Het gaat om iemands drijfveren en niet om het cv.’  Het gaat er dus vooral om of iemand bij het bedrijf past. Alleen dan krijg je bevlogen medewerkers.
 
De reisbranche laat in haar meest recente arbeidsmarktcijfers zien dat medewerkers heel bevlogen zijn. Door een heel laag ziekteverzuimpercentage onder de 2% wordt dit ook bevestigd. Medewerkers werken met veel plezier in de reisbranche. Dat draagt bij aan het succes van vele bedrijven.
 

Werkplezier als wapen in de War on Talent

Plezier op het werk is ook een steeds belangrijker wapen voor organisaties in de war on talent. Werkplezier is een belangrijk onderdeel geworden van de strategie. Mensen raken geïnspireerd als ze bij een organisatie werken waar de medewerker echt centraal staat. De werkgever heeft als taak de werknemer gelukkig te maken.
 
Want wie wil nou niet met veel plezier naar zijn of haar werk gaan? Veel medewerkers brengen immers meer tijd op het werk door dan met vrienden of partners. Het gezegde ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’ lijkt ook voor de werkvloer op te gaan.

Componenten van Werkplezier

Zingeving is de doorslaggevende factor voor steeds meer young professionals om bij een bedrijf aan de slag te gaan en te blijven. Het samenwerken met collega’s, van elkaar leren en gezamenlijk werken bevordert voor hen ook het werkplezier. Veel young professionals geven daarnaast aan dat persoonlijk contact met collega’s hen veel werkplezier brengt. Vrijheid en flexibiliteit zijn ook belangrijk componenten voor werkplezier. Dit blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard onder 4114 werknemers in Europa.

Het creëren van een cultuur met betrokken, energieke medewerkers wordt elke dag ingewikkelder. Maar juist in een periode waarin er meer gevraagd wordt van medewerkers is het van groot belang! Werkgevers die op die wensen inspelen, houden dus niet alleen hun medewerkers beter vast, maar maken ook meer kans op het binnenhalen van jonge, gemotiveerde werknemers!

Benieuwd hoe je als bedrijf kunt zorgen dat je medewerkers op de juiste plek zitten en zich betrokken voelen? Of naar de vijf succesvolle manieren om bevlogenheid te stimuleren. Lees het in dit artikel.

Bronnen: MenzisPWnet.nl, Monsterboard

Waar heb jij een vraag over?