AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Duurzaam ondernemen: kun je dat nou beter wel of niet communiceren?

10 apr 2019

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen is hot! En dat wordt enorm gewaardeerd door de consument.

communicerenoverduurzaamheid1

Het wordt enorm gewaardeerd door de consument. Uit Dossier Duurzaam 2018 blijkt zelfs dat 36% van de Nederlanders bereid is extra te betalen voor duurzaamheid. En een behoorlijk percentage: 14 tot 22% bovenop de prijs. En sowieso vindt 50% het een belangrijk punt bij de aanschaf van producten en diensten. Alleen maar goed dus, als je reisbedrijf waar je werkt op dit gebied actie onderneemt.

Maar, en dit zal je misschien verbazen: uit onderzoek blijkt dat bedrijven toch huiverig zijn als het gaat om communiceren over duurzaam ondernemen. Waarom? Wellicht omdat toch 43% van de mensen de claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen wantrouwt. En zo blijken er nog meer redenen te zijn. SWOCC vertelde tijdens de Week van de Circulaire Economie namelijk over de manier waarop je communiceert over duurzaamheid en MVO. Wij vertellen je in dit artikelen reden om niet, of juist wel te communiceren over duurzaam ondernemen. 

Waarom wordt duurzaamheid of MVO niet altijd geuit?

#1 Bang dat het verkeerd overkomt

Bedrijven zijn al snel bang dat het overkomt als borstklopperij. Van: kijk eens even hoe goed wij bezig zijn. Want daar houden Nederlanders niet altijd van. Die kunnen dan het idee krijgen dat bedrijven dit alleen maar doen om meer klanten te werven, en niet zozeer omdat ze het zlf belangrijk vinden.
 

#2 Extra kritische blik

Wanneer bedrijven naar buiten brengen dat ze bezig zijn met duurzaamheid en MVO, dan kunnen andere partijen hier een kritische blik op gaan werpen. Vooral de media hebben hier een handje van. Ze checken of je wel echt doet wat je zegt. Klopt de werkelijkheid niet heleml met wat je beweert, dan ben je al snel de pineut en schaadt het je bedrijf eerder dan dat het positiviteit oplevert.
 

#3 Wantrouwen van de consument

Zoals we eerder al vertelden, wil 36% van de consumenten extra betalen voor duurzaamheid, maar bestaat er ook een fikse groep (43%) die wantrouwen heeft richting de goede bedoelingen van bedrijven.

Bart Brggenwirth van b-open: "Het spreekt consumenten meer aan dat een bedrijf duurzaamheid goed verankert in zijn core business en producten, dan dat het een maatschappelijk doel sponsort of consumenten aanspoort tot een duurzamere levensstijl." Ze vinden bijvoorbeeld dat bedrijven stiekem meer bezig zijn met winst dankzij MVO.

Waarom vertellen bedrijven er juist wel graag over?

#1 Om de media voor te zijn

Wanneer je het niet communiceert, dan kan het zomaar zijn dat de media het oppakt en er een sappig verhaal van maakt. Misschien wel eentje dat jullie nou niet bepaald in een goed daglicht zet. Voor je het weet komt er een geruchtenstroom op gang die nog maar moeilijk stil te leggen is. En dat kun je natuurlijk maar beter voor zijn met een goed verhaal.
 

#2 Kennis overbrengen

Wist je dat maar de helft van de Nederlanders een bedrijf kan opnoemen die echt bezig is met duurzaamheid of MVO? En dat is puur gebaseerd op gevoel, niet eens op kennis. Een goed idee dus om je (potentile) klanten te laten weten wat jullie precies doen op dat gebied, om credits bij hen op te bouwen. En zo hebben zij ook een extra positief gevoel wanneer ze bij jullie een reis boeken.
 

#3 Waardering van de klant

De consument heeft er waardering voor dat jullie maatschappelijk verantwoord bezig zijn. En dat komt het goede gevoel voor jullie merk alleen maar ten goede.
 

#4 Meer klanten die meer willen betalen

Zo’n 36% van de Nederlanders is dus bereid om meer te betalen wanneer er sprake is van duurzaamheid. Is jullie reisbedrijf verantwoord bezig, dan zal dit de verkoop van reizen ten goede komen. Wellicht kunnen jullie zelfs iets stijgen in de prijs.
 
Zo zie je, er zijn voor- en nadelen om naar buiten te brengen dat jullie duurzaam ondernemen. Het is een kwestie van goed afwegen f, maar ook he jullie dit willen communiceren. Dit laatste gaan we je volgende week vertellen, dus houd onze nieuwsberichten goed in de gaten!

Leren over duurzaamheid op Travel College

Omdat er op ons online leerplatform Travel College veel vraag was naar duurzaamheid, hebben we ook over dit onderwerp interessante modules toegevoegd. Zoals een uitgebreide learning ‘Sustainable Tourism: Society & Environmental Aspects’, ontwikkeld door de Universiteit van Wageningen. Maar je vindt hier ook een korte cursus van de ANVR over ‘Reizen & CO2-uitstoot’.

Benieuwd? In dit artikel lees je er meer over. Of ga naar www.travelcollege.nl en duik direct de duurzame wereld in!

Bronnen: Marketingfacts, Dossier Duurzaam

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.