5 creatieve ideeën om toptalent aan te trekken

Gepubliceerd op: 15-01-2020

Baby boomers gaan met pensioen en freelancen wordt steeds populairder. Het wordt dan ook een steeds grotere uitdaging om toptalent en de juiste mensen aan te trekken. Wellicht heeft jullie reisbedrijf ook wat openstaande vacatures, en is het aantal binnengekomen sollicitaties ronduit magertjes te noemen. Om de kans groter te maken om potentiële kandidaten te bereiken, hebben we een aantal tips voor je.

1. Jobdag event

Amazon organiseert jobdagen die laten zien wat ze toekomstige medewerkers kunnen bieden. Zo geven ze onder andere een rondleiding en houden ze interviews. Het geeft de mogelijkheid om op een vrijblijvende manier de menselijke kant van het bedrijf te laten zien. Reisbedrijven kunnen natuurlijk ook zo’n dag organiseren, met een aantrekkelijk kijkje in de keuken.

2. Promotie door medewerkers

Wanneer je een leuke bedrijfscultuur hebt, kan het zomaar zo zijn dat werknemers die gaan delen. Op Instagram bijvoorbeeld. Denk aan de mooie studiereizen die zij mogen maken. Maar er zijn ook bedrijven waar je je hond mee mag nemen, en die dan bijvoorbeeld een naambadge krijgt. Ook hier worden uiteraard foto’s van gemaakt en gedeeld. Hebben jullie een bedrijfsaccount, dan kun je hier jullie informele sfeer overbrengen. En daarnaast onderwerpen belichten die mensen belangrijk vinden, zoals liefdadigheid en duurzaamheid.

 

3. Je reisbedrijf op Tinder

Tinder heeft naar schatting 5,7 miljoen gebruikers over de hele wereld, dus daar zou zomaar jullie ideale kandidaat tussen kunnen zitten. Zo dacht luchtvaartmaatschappij Eurowing in 2018 ook. Zij zetten destijds profielen op die reclame maakten voor hun openstaande vacatures, en moedigden mensen aan naar rechts te swipen om zich kandidaat te stellen voor een functie. Vervolgens gingen ze interactie aan met degenen die meer informatie wilden. De campagne won twee prijzen voor innovatie en originaliteit. En terecht, want het aantal bezoeken aan hun vacaturepagina nam met 40% toe. Tinder is dus een verrassend succesvol platform om potentiële kandidaten te bereiken. 

4. Social media

Misschien hoeven we dit helemaal niet te benoemen, maar voor de zekerheid doen we het toch maar: zet social media in! LinkedIn, Instagram, Twitter… allemaal kanalen waar je je toekomstige collega zomaar kunt bereiken. Promoot je bericht met een specifieke doelgroep. 

5. Events

Ook een hele effectieve manier om toptalent te bereiken: aanwezig zijn op events waar zij ook zijn. Kom je hier interessante personen tegen die je nu niks kunt aanbieden, maar wellicht wel in de toekomst? Zet ze dan in een database, altijd handig. Mocht jullie reisbedrijf trouwens een verhaaltje houden, laat de spreker dan ook even benoemen dat er momenteel een paar interessante vacatures openstaan.
 
We hopen dat er een paar bruikbare tips voor jullie tussen zitten, zodat de interessante sollicitaties straks binnen zullen stromen!
 
 
 
Bron: hellotalent.comblog.recruitee.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.