62% van de werkgevers heeft te maken met personeel met financiële problemen

Gepubliceerd op: 12-03-2018

Vandaag start de week van het geld. Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. 

Financiële zelfredzaamheid die niet altijd lijkt te lukken en waar 62% van de werkgevers vervolgens ook me te maken krijgt en die grote gevolgen kan hebben, blijkt uit het rapport Personeel met schulden van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Een werkgever is al snel 13 duizend euro per jaar kwijt aan een werknemer met financiële problemen die voltijds werkt en een modaal salaris verdient. Want medewerkers met geldzorgen hebben last van stress en zijn gevoeliger voor fraude en diefstal. Deze medewerkers zijn bovendien vaker ziek en de productiviteit gaat omlaag. Uit het rapport komt verder naar voren dat een derde van de werkgevers financiële problemen van werknemers een reden vindt om een contract niet te verlengen. Bijna één op de vijf ziet het als reden voor ontslag.

Om werkgevers te helpen bij het signaleren van problemen en het bieden van gerichte hulp wordt daarom de website financieelgezondewerknemers.nl gelanceerd. Het is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Nibud, Divosa, NVVK en Wijzer in geldzaken. Reiswerk zette aan de hand van deze website vast een aantal tips op een rijtje.

Hoe herken ik gedrag bij mijn medewerkers dat mogelijk een geldprobleem aanduidt?
Je werknemers praten niet snel over mogelijke financiële problemen. Toch kunnen bepaalde signalen van jouw medewerker erop wijzen dat hij of zij geldzorgen heeft. Op tijd bijsturen is het beste voor medewerker en werkgever. Met de signaaltool financiële problemen kun je eventuele financiële problemen bij jouw medewerker vroegtijdig herkennen. Vink een signaal aan en je leest waarom dit gedrag kan duiden op geldzorgen of waarom deze gebeurtenis kan leiden tot financiële problemen.

Doe regelmatig een financiële gezondheidscheck
Omdat veel medewerkers niet voorzien welke financiële risico's ze lopen, is het goed hen regelmatig een financiële check aan te bieden. Je kunt daarbij onderscheid maken tussen een check op de huidige situatie en een check op het risico dat de werknemer loopt bij bepaalde levensgebeurtenissen, zoals werkloosheid, pensioen, overlijden of een scheiding.

Je kunt kiezen voor een digitale check of advies van een deskundige. Dit kan een financieel coach of een planner of een combinatie daarvan zijn. Ook het aanbieden van een workshop over geldzaken behoort tot de mogelijkheden, net als het (online) aanbieden van een folder met informatie.

Een financiële gezondheidscheck wordt onder meer aangeboden door verschillende financieel planners en het Nibud.

Ga met je medewerker in gesprek
Het is belangrijk om met je medewerker in gesprek te gaan als je vermoedt dat hij of zij financiële problemen heeft. Maar hoe pak je dat aan? Als je jouw medewerker goed kent, dan vind je doorgaans je weg wel. Maar hoe kun je het gesprek voeren met met iemand die je minder goed kent of over een gevoelig onderwerp zoals het vermoeden dat er schulden zijn? 

Probeer dat gesprek zo neutraal mogelijk te voeren en toon empathie. Stel open vragen en probeer niet meteen te oordelen. Vraag vervolgens, als dat nodig is, of je je medewerker advies mag geven en stel samen een actieplan op.

Hier vind je een aantal gesprekstips en in deze handreiking vind je tips hoe je over schulden in gesprek kan gaan.

Laagdrempelige informatieverspreiding
Er zijn meerdere manieren om de informatie bij je medewerker te brengen. Belangrijk is dat het laagdrempelig is: makkelijk en ongezien mee te nemen of te lezen. Misschien kun je voor meerdere verspreidingsvormen kiezen, zodat medewerkers met het onderwerp in aanraking komen op een manier die bij hen past.

Intranet leent zich goed voor actuele informatie en HR-onderwerpen (salaris, pensioen, ouderschapsverlof etc.). Bij zo'n onderwerp kan bijvoorbeeld een checklist worden geplaatst en kan vermeld worden welke ondersteuning je mogelijk biedt. Informatie kan ook worden neergelegd op centrale (anonieme) plekken. Je kunt overwegen om periodiek aandacht te besteden aan geldzaken in de nieuwsbrief of het personeelsblad. Tenslotte kunnen managers er iets over vertellen in een teamoverleg.

Kijk naar de financiële fitheid van je werknemers
Door een peiling onder je personeel te doen naar financiële fitheid krijg je beter inzicht in de reeds aanwezige en mogelijk toekomstige financiële problemen in je organisatie. Om te beoordelen hoe het ervoor staat met de financiële gezondheid van je medewerkers, zijn er een aantal vragen die je kunt beantwoorden. 

Een aantal voorbeelden: melden partners elkaar aan de pensioenuitvoerder als ze gaan samenwonen, zijn er geldproblemen of is er loonbeslag, leiden scheidingen tot financiële problemen, wordt er vaak om een voorschot gevraagd?

Het Nibud biedt een (betaalde) peiling op maat aan naar financiële problemen op de werkvloer.  

Gezondheid en vitaliteit van jouw medewerkers
Door als werkgever onder meer werk te maken van de betrokkenheid, vitaliteit en de ontwikkeling van medewerkers ben je direct en indirect bezig om het verzuim van medewerkers te voorkomen. Zaken als stress, financiële zorgen, of de zorg voor een zieke naaste (mantelzorg) kunnen van invloed zijn op de gezondheid en vitaliteit van jouw medewerkers. Reiswerk geeft je graag aanvullend op dit artikel nog diverse tips hoe je met dit soort situaties kunt omgaan.

Reiswerk heeft in 2017 een workshop voor HR professionals verzorgd in samenwerking met het Nibud. Interesse in de presentatie? Of heb je verder nog vragen over dit onderwerp? Neem contact op met Miranda Wiltenburg, projectmanager Arbeidszaken, via miranda@reiswerk.nl

Waar heb jij een vraag over?