De 10 meest gemaakte fouten tijdens sollicitatiegesprekken met millennials

Gepubliceerd op: 25-02-2020

Je hebt een uitdagende vacature openstaan en al een flink aantal reacties binnengekregen van getalenteerde millennials. Maar juich niet te snel, want dit wil nog niet zeggen dat ze straks ook 100% zeker bij je willen werken. Ze solliciteren natuurlijk niet voor niks, maar ze kunnen ook zomaar op je bedrijf afknappen. Dus: wat kun je beter níet doen tijdens het sollicitatiegesprek? Daar gaan we.
 

1. Saaie opsomming

Wanneer je millennials op gesprek krijgt, som dan niet alleen een lijst op met taken en verantwoordelijkheden. Praat ook over concrete redenen waarom je juist hem of haar hebt uitgenodigd, en vertel ook wat jij hen zoal kunt bieden als reisbedrijf.
 

2. Een onduidelijk carrièrepad

Millennials vinden het fijn als ze duidelijkheid krijgen rondom de mogelijkheden om te groeien binnen het bedrijf. Vraag dus vooral naar hun ambities, zodat je samen zijn of haar persoonlijke ontwikkeling kunt bespreken. En wat de weg zou kunnen zijn naar hun uiteindelijke droombaan.
 

3. Flexibele werkafspraken weigeren

De traditionele 9-tot-5 opstelling werkt gewoon niet meer voor millennials. Ze hebben liever een baan waar ze flexibele uren mogen draaien, en zo nu en dan kunnen werken op afstand. Extra vakantietijd is helemaal een pluspunt. Dit heeft trouwens niets te maken met luiheid, ze worden er juist productiever van.
 

4. Alleen een goed salaris bieden

De meeste millennials willen liever het verschil maken dan een hoop geld verdienen. Moedig ze dan ook aan om iets terug te doen voor de wereld. Zo kun je regelmatig geld inzamelen voor een goed doel, reizen organiseren naar ontwikkelingsgebieden en andere dingen doen waardoor millennials een positieve impact kunnen maken.
 

5. Vasthouden aan te weinig ervaring

Natuurlijk helpen de juiste vaardigheden en ervaring, maar de meeste millennials hebben dit nog niet kunnen realiseren. Het is beter om degene aan te nemen die het meeste potentieel laat zien en hem of haar tijdens het werk te laten leren. Dat is ook de manier waarop Google werknemers inhuurt (en kijk eens wat ze dat heeft opgeleverd).
 

6. Traditionele en formele sollicitatiegesprekken

Millennials waarderen het wanneer ze bijvoorbeeld ook de gelegenheid krijgen om een rondje door het kantoor te wandelen, en te zien waar ze eventueel komen te werken. Zo kunnen ze voor zichzelf bepalen of ze zich thuisvoelen, en of jullie een goede match zijn.
 

7. Ze weghouden van social media

Natuurlijk begrijpen we dat je liever hebt dat je medewerkers niet zitten te lummelen op Instagram. Maar vertellen dat social media tijdens werktijd verboden is, zal je niet in dank worden afgenomen. Beter is om hen aan te moedigen om positieve reacties en berichten te plaatsen rondom jullie reisbedrijf.
 

8. Zakelijke modewoorden gebruiken

Daar win je millennials niet mee. Dus bombardeer ze niet met ingewikkelde termen, maar communiceer in eenvoudige taal.
 

9. Ze té graag willen binnenhalen

Wanneer je als reisbedrijf te hard je best doet om millennials te overtuigen dat jullie helemaal geweldig zijn om voor te werken, dan kan dit averechts werken. Niet doen dus.
 

10. Geen feedback geven na het sollicitatiegesprek

Dat moet je dus wél doen, want millennials willen graag van je horen hoe je het vond gaan. Ook wanneer je niet tevreden bent over het gesprek. Die feedback kunnen ze dan namelijk weer meenemen naar volgende sollicitaties.
 
We hopen dat je wat aan bovenstaande punten hebt tijdens toekomstige sollicitatiegesprekken. Wie weet haal je die getalenteerde millennials daarmee nóg sneller binnen.
 
Bron: thebalancecareers.com
 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.