De 10 signalen van stress

Gepubliceerd op: 05-11-2019

Merk je dat je collega de laatste tijd sneller geïrriteerd is, en maakt hij minder contact? Dan zou het zomaar kunnen dat er sprake is van een overbelast brein. Niet fijn voor hem of haar, maar ook niet voor jou. Want je krijgt er toch wat van mee, en durft misschien minder snel iets te vragen. Belangrijk dus om dit te herkennen, en er iets aan te doen. Maar hoe?

De tien signalen van stress

Hoewel een bepaalde hoeveelheid druk deel uitmaakt van het dagelijks leven en mensen daadwerkelijk kan helpen beter te presteren, kan teveel druk leiden tot stress.

Zelfs als je organisatie een beleid heeft inzake stress en een actieve HR-manager of -team, is het waarschijnlijk een vriend of collega die als eerste een verandering in het gedrag van iemand opmerkt die op stress kan wijzen. Ga bijvoorbeeld eerst eens na of er sprake is van (een van) deze 10 signalen:
  1. Prikkelbaar gedrag – Zuchten, geërgerde blik en kortaf reageren.

  2. Van de hak op de tak springen – Jullie hebben het over een bepaald project, en binnen een seconde gaat het ineens totaal ergens anders over.

  3. Het overzicht kwijt zijn – Er lopen zoveel dingen door elkaar heen, dat er geen helikoperview meer is.

  4. Mailtjes ver buiten kantooruren - Zoals om 1 uur ’s nachts.

  5. Snel lopen – Door het haastige gevoel.

  6. Opgetrokken schouders – Dat gaat vaak automatisch wanneer iemand gespannen is.

  7. Keuzes uitstellen – Want helder nadenken zit er even niet meer bij.

  8. Een verhoogd controlegedrag – Om maar het gevoel te krijgen toch nog op iets grip te hebben.

  9. Onrust – Een opgejaagd gevoel, en een hoofd dat op volle toeren draait.

  10. Minder contact met anderen – Want in het hoofd is het gewoonweg al druk genoeg.

 

Waarom een gestresste collega helpen belangrijk is

Misschien kun jij je collega uit de brand helpen, want grote kans dat hij het allemaal niet meer overziet. Wanneer er veel stresshormoon in het brein zit, kan de voorkwab namelijk niet optimaal meer functioneren.  Maar het kan moeilijk zijn om het onderwerp aan te kaarten. Je bent misschien bang om de persoon voor het hoofd te stoten, het erger te maken of ervoor te zorgen dat de andere persoon boos of emotioneel wordt.

Maar jouw steun kan een cruciale eerste stap zijn in de strijd tegen de vaak ernstige mentale en fysieke problemen veroorzaakt door overmatige stress, zoals burn-out, depressie, slapeloosheid, vermoeidheid en zelfs hartaandoeningen. De problemen veroorzaakt door stress kunnen ook verder gaan dan het individu dat lijdt. Het kan invloed hebben op zijn of haar prestaties op het werk, waardoor anderen worden gedwongen om "de gaten dicht te lopen" en relaties op de proef worden gesteld.

Hoe kan je een gestresste collega ondersteunen

We geven je vijf manieren waarop je praktische en emotionele ondersteuning kunt bieden aan een collega die aan stress lijdt, onder jezelf te overbelasten.

1. Praat met je collega

Als je vermoedt dat iemand gestresst is, zoek dan een rustig moment om hem te vragen hoe het met hem of haar gaat. Het kan een beetje moed vergen om iemand eerst te benaderen, vooral als deze vaak boos of overstuur is. Dus wees voorzichtig, tactvol en gevoelig. Probeer waar mogelijk ook niet in een kamertje op kantoor te gaan zitten, maar ga bijvoorbeeld een stuk wandelen. Dit zorgt voor meer "vrijheid in het hoofd" en als je naast elkaar wandelt, krijg je vaak net iets meer informatie uit die persoon. 

Begin het gesprek met een neutrale vraag die de collega aanmoedigt zich open te stellen. Bijvoorbeeld: "Ik heb gemerkt dat je de laatste tijd niet helemaal jezelf lijkt. Gaat het? Kan ik helpen?"

Wanneer iemand niet wil praten, is dat een keus die je moet respecteren. Hoewel je nog steeds kunt laten weten dat je er bent, mocht hij of zij van gedachten veranderen.

Als de collega wel wil praten, luister dan aandachtig en zonder oordeel naar het verhaal. Dit laat zien dat je oprecht geinteresseerd bent. Soms kan alleen al het feit dat iemand luistert al een hele hoop doen om de last van stress te verlichten.

2. Probeer te komen tot de kern van het probleem

Stress kan worden veroorzaakt door een aantal verschillende dingen. Het kan op regelmatige tijdstippen een piek vertonen (bijvoorbeeld bij het opstellen van maandelijkse rapporten of het voldoen aan hypotheekbetalingen), continu zijn (een moeilijke relatie op het werk of thuis), of eenmalig zijn (omgaan met rouw of een persoonlijk verlies).

De ondersteuning die je aan je collega geeft, hangt af van wat het probleem is. Probeer dus de kern ervan te doorgronden door open vragen te stellen die hem/haar aanmoedigen om over zijn/haar gevoelens te praten en wat deze heeft geactiveerd.

In een werkomgeving komen problemen meestal voort uit een van de drie bronnen:

  1. Werkdruk: ze heeft gewoon meer werk te doen dan ze aankan.
  2. Vaardigheden: hij voelt dat hij niet de vaardigheden heeft die hij nodig heeft om zijn werk met succes uit te voeren.
  3. Werkrelaties: ze vindt dat een collega agressief, onbehulpzaam of vijandig is.

Stress komt niet altijd voort uit problemen op het werk. Als je denkt dat het probleem van je collega voortkomt uit de privésfeer, wees dan nog voorzichtiger in hoe je hem benadert. Er is misschien geen praktische manier om te helpen, maar je kunt nog steeds een luisterend oor bieden.

3. Stel praktische oplossingen voor

Als de oorzaak van de stress van je collega in een van de drie werkgerelateerde oorzaken valt, gebruik dan de volgende strategieën om een ​​aantal praktische oplossingen te bieden:

1. Werkdruk

Mensen met een hoge workloads zien vaak door de bomen het bos niet meer. Begin met het helpen door overzicht te creëren. Ga eerst met haar zitten en stel een takenlijst op. Wijs vervolgens een nummer toe aan elke taak, op basis van de prioriteit. Als ze grote, tijdrovende klussen heeft die ze overweldigend vindt, probeer ze dan op te delen in beheersbare brokken. Dit zal het voor haar gemakkelijker maken om "quick wins" te behalen.

Als er taken met een lage prioriteit op de lijst staan, kun je aanbieden om te helpen, mits je daar zelf de tijd voor hebt, of, wanneer je daartoe bevoegd bent, het werk aan iemand anders in het team toewijzen.

2. Vaardigheden

Wanneer iemand zich niet capabel genoeg voelt, kan dit demoraliserend zijn en erg onzeker maken, zelfs als het niet waar is.

Herinner je collega aan soortgelijke taken of projecten, die ze in het verleden goed heeft uitgevoerd, of aan andere gebieden waar ze andere teamleden heeft overtroffen of geholpen. Als er een echte vaardigheidskloof is, stel dan voor dat ze met haar manager praat over training of mentoring.

3. Werkrelaties

Moeilijke werkrelaties veroorzaken vaak stress. Of het nu een vervelende manager, een lastige klant of een sarcastische collega is, de meesten van ons kennn wel iemand die we liever zien gaan dan komen.

Luister goed naar wat je collega ervaart en kijk of je een ander perspectief kunt bieden. Kies geen partij, omdat dit de situatie kan verergeren. Maar kijk of je het gedrag van de andere persoon kunt "herformuleren", vooral als je denkt dat je collega dingen verkeerd heeft begrepen. Als het gedrag echter onaanvaardbaar is (bijvoorbeeld als je collega wordt gepest, lastiggevallen of oneerlijk behandeld), moedig hem dan aan assertief te zijn en hulp te zoeken bij zijn manager of bij HR.

4. Bied een luisterend oor

Je kunt niet altijd de problemen van iemand anders oplossen, maar soms is een luisteren oor en het feit dat je met iemand meedenkt al genoeg. Dus trakteer je collega af en toe op een kop koffie en zorg ervoor dat hij weet dat je altijd beschikbaar bent als 'klankbord'.

Als het probleem zeer ernstig en hardnekkig is, en deze echt te ver boven jouw pet gaat, moedig de collega dan aan op contact op te nemen met de bedrijfsarts, een professionele instantie of wijs je collega op een relevante advieslijn of website. Het platform arboportaal.nl (Rijksoverheid) heeft 99 oplossingen verzameld om werkstress tegen te gaan. 

5. Raak niet te betrokken

Je steun zal waarschijnlijk de stress verlichten die je collega voelt, maar zorg wel dat je goed je eigen grenzen bewaakt. Er zit een grens aan hoeveel je kunt helpen en hoe vaak je kunt luisteren naar andermans problemen zonder daar zelf ook de effecten van te voelen. Het kan zelfs leiden tot irritaties tussen jou en je collega, als je niet oppast.

pas ook op met hoeveel je jouw collega wilt ontlasten qua werk, doorzelfbijvoorbeeld taken over te nemen. Hoe graag je jouw collega ook wilt helpen, dit mag niet ten koste gaan van je eigen welzijn en eigen prestaties. Het moet immers niet zo zijn dat jij gestresst raakt, doordat je jouw collega te veel helpt en je daardoor je eigen werk niet af krijgt of zijn of haar problemen mee naar huis neemt.

Laatste opmerking

Stress kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken. Hoewel is aangetoond dat de bovenstaande tip voor stressmanagement een positief effect hebben op het verminderen van stress, zijn ze alleen bedoeld als richtlijn.

Zorg dat je altijd advies inwint bij een voldoende gekwalificeerde professional als je je zorgen maakt over stressgerelateerde zaken. En wanneer deze een collega betreffen, realiseer je altijd dat jij als collega een luisteren oor kan bieden en mee kan denken, maar meer ook niet. Iemand moet zijn of haar problemen uiteindelijk zelf het hoofd bieden. Al dan niet met behulp van een gewalificeerde professional.
 
 
Bron: www.managementsupport.nlmindtools.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.