Generatie Z op de werkvloer: vier belangrijke kenmerken

Gepubliceerd op: 13-02-2020

Waar we het eerder al hadden over hoe je het beste millennials kunt managen, bestormt Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2012) al langzaamaan de arbeidsmarkt. En die vragen om een weer heel ándere benadering op de werkvloer. Zo vinden millennials flexibiliteit bijvoorbeeld belangrijk, en willen ze overal kunnen werken. Maar de meerderheid van Generatie Z werkt daarentegen juist liever op kantoor dan thuis. Daarnaast twijfelt deze nieuwe generatie of ze wel over de juiste soft skills beschikken, zoals taal en sociale vaardigheden. Nog een reden waarom aanwezigheid op de werkvloer van belang is, liefst met steeds weer andere collega’s.


Interessante weetjes over Generatie Z


We sommen nog wat meer interessante informatie op over Generatie Z. Deze punten zijn zoal uit onderzoek naar voren gekomen:
  • Generatie Z is nóg meer technisch onderlegd.
  • Bedrijven die gebruikmaken van cutting edge-technologie hebben hun voorkeur.
  • 43% van hen vindt persoonlijk contact de nummer één manier als het gaat om contact met collega’s. De telefoon staat met 21% op nummer twee. Chat en sms staan onderaan.
  • 82% gelooft dat social media een waardevolle tool voor het bedrijf zou kunnen zijn.
  • Generatie Z wil meer dan alleen een goed salaris.

Grote kans dat er bij reisbedrijven meerdere generaties werken, en dat die allemaal weer net andere prioriteiten, waarden en behoeften hebben. Die verschillen hoeven trouwens helemaal niet erg te zijn. Sterker nog: het kan een hele positieve uitwerking hebben als je ze met elkaar in een team zet. Wel is het belangrijk dat de andere medewerkers Generatie Z begrijpen. We geven dan ook vier belangrijke kenmerken van hen.
 
1. Persoonlijke interactie
Generatie Z is de eerste volledig digitale generatie, en tóch verlangt 90% van hen naar menselijke interactie op het werk. Dit betekent dat de werkplek een technisch aspect met een menselijke twist moet hebben. Heb je een Generatie Z medewerker op afstand werken, dan kun je overwegen om te kiezen voor videochats in plaats van bellen.
 
2. Groot verlangen naar een evenwichtige werk/privé balans
38% van Generatie Z vindt een goede balans tussen werk en privé een topprioriteit bij het kiezen van een werkgever. Dit is een lager percentage dan bij de millennials –namelijk 47% - maar nog steeds is het meer dan bij eerdere generaties. Het is voor reisbedrijven dus een aanrader om hier veel aandacht aan te besteden. Stuur bijvoorbeeld regelmatig enquêtes uit om te meten hoe werknemers zich op het werk voelen. En bied flexibele tijden en werk op afstand aan, zodat werknemers zich ondersteund voelen en de kans krijgen om een stapje terug te doen wanneer dat nodig is.
 
3. Feedback geven is noodzakelijk
Feedback: van oudsher is het iets dat een of twee keer per jaar gebeurt, of wat vaker tussendoor als het niet goed gaat. Voor Generatie Z gaat deze vlieger niet op, omdat 60% van hen wekelijks (zo niet dagelijks) feedback van hun managers wil. Dit kan een zware last voor managers worden, want dit kost natuurlijk wel tijd. We hebben het namelijk niet zomaar over wat feedback: Generatie Z wil graag dat het meetbaar is. Wees niet bang dat je elke dag een uur met ze om de tafel moet zitten. Soms een kort mailtje met complimenten en/of verbeterpunten kan natuurlijk ook.
 
4. Ze hebben een goede mindset rondom falen en feedback
Falen voelde vroeger ook echt als falen. Wanneer een project niet lekker liep of een doel niet werd bereikt, dacht men misschien al snel: tijd om de biezen te pakken. Gelukkig is dit inmiddels niet meer het geval. En zéker niet voor Generatie Z. In hun ogen is falen juist een kans om te groeien en te leren. Volgens een recent rapport zag 80% falen als iets om te omarmen op weg naar meer innovatie. En terecht.
 
We hopen dat je zo (nog) meer inzicht hebt in de allernieuwste generatie op de arbeidsmarkt, en aan hun behoeftes kunt voldoen om ze extra te motiveren op de werkvloer.

Bronnen: computable.nlforbes.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.