Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Pssst.. Zeven tips om een roddelcultuur op het werk tegen te gaan

12 okt 2019

Roddelen op de werkvloer kan heel onschuldig beginnen met 'Heb je het al gehoord?'. Maar geruchten verspreiden kan meer kwaad doen dan goed is voor het bedrijf. Soms lijkt het alsof mensen niets beters te doen hebben dan roddelen over elkaar. Ze praten over het werk, hun collega's en hun managers. Het kan niet alleen de reputatie van iemand beschadigen, maar ook een negatief effect hebben op het algemene moreel en de productiviteit van reisbedrijven. Volgens een onderzoek van CareerBuilder werd roddelen op de werkplek zelfs op de tweede plaats gezet als afleiding waardoor de productiviteit flink naar beneden ging.
 
Stiekem heeft iedereen misschien ooit wel een moment gehad dat ze hebben deelgenomen aan een vorm van roddelen. Bijvoorbeeld over ontslaggeruchten, de toekomst van het bedrijf of een nieuwe collega. Sommige roddels zijn onschuldig, maar het tegenovergestelde komt ook voor. Wanneer moet je als manager echt ingrijpen? We adviseren dat sowieso te doen in een van deze gevallen:

  • Bij verstoring van de werkzaamheden

  • Wanneer medewerkers worden gekwetst

  • Bij beschadiging van werkrelaties

  • Als de motivatie van medewerkers daalt

Hoewel je roddelen niet helemaal kunt voorkomen, zijn er gelukkig wel wat stappen die managers kunnen nemen om dit enigszins tegen te gaan. Deze zeven tips helpen daarbij: 

1. Benadruk het belang van respect

Collega's roddelen vaak omdat ze zelf niet lekker in hun vel zitten, of gerriteerd zijn over iets. Wanneer je werknemers eraan herinnerd wat de schadelijke effecten van roddelen kunnen zijn voor de werkomgeving, dan kan dit helpen om de ‘dader’ zich bewust te laten worden van de gevolgen.

2. Communiceer regelmatig met je medewerkers

Door transparantie van het bedrijf, kunnen potentile roddels en geruchten worden geminimaliseerd. Vooral die verre van waar zijn. Met name tijdens onzekere tijden moeten werknemers regelmatig op de hoogte worden gehouden van wat er wel of niet gebeurt in de organisatie. Door hen de gelegenheid te geven om vragen te stellen waarbij ze direct een antwoord krijgen, zal er ook minder gespeculeerd worden.

3. Geef het goede voorbeeld

De cultuur van een bedrijf is vaak gebaseerd op de acties van de leidinggevenden. Dit omdat veel werknemers naar hen opkijken en vaak hun gedrag volgen. Het is waarschijnlijk dat als een leidinggevende roddelt, werknemers dat ook gaan doen. Voor leidinggevenden is dan ook het beste advies: roddel niet! Bovendien kunnen managers aansprakelijk worden gesteld, met name als het onderwerp van de roddel lasterlijk of intimiderend van aard is.

4. Laat je deur open staan

Managers moeten hun kantoordeuren zoveel mogelijk open laten staan. Als deze meestal is gesloten, kan dit werknemers de indruk geven dat ze geen vragen kunnen stellen of problemen kunnen aankaarten. Door deze open te laten, kun je onnodige speculatie en achterdocht vermijden.

5. Stel richtlijnen op

Je kunt ook officile beleidsregels en richtlijnen in een werknemershandboek zetten. Dit is een goed idee als het gaat om het voorkomen van geruchten die lasterlijk, intimiderend of storend zijn voor de werkomgeving. Door te stellen dat dit soort gedrag niet wordt getolereerd en onderworpen is aan disciplinaire maatregelen, zoals beindiging van het dienstverband, zullen werknemers voortaan twee keer nadenken voordat ze wat zeggen.

6. Onderzoek onder medewerkers

Enqutes onder medewerkers kunnen het management helpen erachter te komen welke geruchten er op de werkplek circuleren. Daarmee kunnen ze ook onnodige zorgen wegnemen. Nadat de informatie is verzameld, moet deze zo snel mogelijk met de medewerkers worden besproken om de lucht te klaren en geruchten te laten rusten.

7. Evalueer de werkbelasting

Verveling tijdens het werk kan tot problemen leiden. Managers moeten ervoor zorgen dat werknemers worden uitgedaagd en voldoende werk hebben om hen bezig te houden. Zo zullen ze zich richten op productiviteit in plaats van roddelen.
 
Werkgevers die proactieve stappen ondernemen om roddelen te verminderen, zullen een positieve, teamgerichte werkplek creren. Ook zullen medewerkers gelukkiger, productiever en gemotiveerder zijn om samen de bedrijfsdoelen te halen.


 
Bron: www.allbusiness.comwww.thebalancecareers.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.