12 marketing trends om dit jaar van te profiteren – Deel 3

Gepubliceerd op: 08-05-2018

De wereld van marketing verandert voortdurend, vooral in het moderne tijdperk van sociale media, geautomatiseerde advertentietechnologie en doelgroep analyses. Bedrijven moeten op de hoogte blijven van deze veranderingen om hun doelgroepen succesvol te bereiken, vooral ook omdat consumenten slimmer worden en meer sceptisch over reclame. 
 
In deel 1 gingen we in op technologie zoals virtual reality en kunstmatige intelligentie tot algemene strategieën zoals interactieve content en Pinterest marketing. En in deel 2 vertelden we over chatbots en voice search, maar ook brute eerlijkheid en user-generated content. Deze week lees je meer over mindshare en account-based content, de revival van experience/event marketing en dat influencer marketing is here to stay. Bekijk hieronder hoe je kunt profiteren van deze trends .
 

9. Account-Based Content Marketing

Account based marketing (ABM) is een ‘buzzwoord’ wat de laatste tijd steeds meer aandacht krijgt in de marketing wereld. En niet onterecht. Account based marketing is effectief voor B2B organisaties. Een belangrijk aspect van goede content voor account based marketing (ABM) is namelijk personalisatie. Bedrijven hebben nu de mogelijkheid om van een one-size-fits-all advertentiebenadering over te stappen naar een zeer gerichte, unieke gebruikerservaring, waarbij gebruik wordt gemaakt van een op maat gemaakte content journey met micro-sites, bestemmingspagina's, afbeeldingen en/of calls-to-action.
 
Zo geeft een onderzoek van Engagio aan dat 84% van alle onderzochte B2B organisaties hun Return on Investment (ROI) ietwat hebben verhoogd of significant verhoogd ten opzichte van andere vormen van marketing. De belangrijkste reden van deze verhoging is het feit dat account based marketing hen een voorsprong gaf op de concurrentie. Een voorsprong in relatie met de lead en het begrijpen van de behoeften van de (potentiele) klant, en dat betaalt zich uit.
 

10. Mindshare creëren door consumenten op te leiden

Mindshare heeft in het algemeen betrekking op de ontwikkeling van consumentenbewustzijn of populariteit en is een van de hoofddoelstellingen van reclame en promotie. Wanneer mensen voorbeelden van een producttype of categorie bedenken, denken ze meestal aan een beperkt aantal merknamen. Het doel van het delen van gedachten is om een ​​merk te vestigen als een van de beste soorten van een bepaald product of een bepaalde dienst, en om zelfs de merknaam een ​​synoniem te laten worden voor het aangeboden product of de aangeboden dienst.
 
Tegenwoordig worden we elke dag overspoeld met data. Vanuit media, eigen sites, webwinkels en de sociale kanalen. Maar ook vanuit de concurrentie. Deze data krijgen pas echt betekenis als ze op intelligente wijze gekoppeld worden. Consumenten vinden bijvoorbeeld hun eigen weg naar een aankoop, maar je hebt als bedrijf de mogelijkheid om hen tijdens deze weg wel belangrijke doelstellingen en kennis mee te geven, waardoor je mindshare kunt creëren bij de consument.
 

11. Experience/Event Marketing

 Experience en eventmarketing laat mensen je product ‘beleven’ waardoor de toegevoegde waarde ervan toe neemt. Deze marketingvormen ontstaan als je de customer experience rechtstreeks integreert met je marketingactiviteiten. Je laat je doelgroep meedenken en meedoen met allerlei marketingactiviteiten en creëert zo momenten waarop mensen intensief betrokken zijn bij je merk. Dat kunnen ludieke (guerillamarketing)acties zijn tijdens live events of een actieve inzet van volgers bij socialmedia-acties, maar bijvoorbeeld ook serieuze brainstormsessies van de trouwste klanten met de marketingafdeling.
 
Deze marketingstrategieën zien een grote opleving en merken zullen nog meer leunen op dat soort marketingactivaties. De verwachting is dat vooral sponsoring rondom muziekevenementen hierdoor nieuw leven in geblazen worden: merken kunnen door nieuwe technieken namelijk coolere interactieve activaties ontwikkelen waarmee ze op locatie met hun publiek kunnen communiceren. En daarnaast door deze ervaringen te delen via digitale kanalen en daarmee een nog groter publiek te bereiken. 
 

12. Influencer marketing

 Influencer marketing stond in 2017 hoog op de agenda. Dat zal in 2018 niet anders zijn. Influencers zijn het nieuwe marketing- en communicatiemiddel: échte personen die je organisatie of merk een handje helpen door middel van een foto of video, vaak op Instagram. Op dit moment zijn er steeds meer mogelijkheden om social influencers toe te passen in marketingstrategieën.
 
2018 wordt het jaar waarin lange termijn denken rondom influencers gemeengoed gaat worden. Bijvoorbeeld in de vorm van strategieën die er voor zorgen dat je het hele jaar door succesvol bent met influencer marketing. Maar ook in de vorm van lange termijn relaties met influencers of zelfs vacatures bij bedrijven voor in-house influencer marketing. Het kost soms wat tijd om de juiste influencer te vinden voor jouw merk, maar influencer marketing is here to stay, dus begin maar vast met zoeken.
 
De komende weken gaat Reiswerk dieper in op de individuele trends.

Bron: Forbes

Waar heb jij een vraag over?