24 tips voor succesvol adverteren op social media

Gepubliceerd op: 31-01-2019

Social media is dé plek om je doelgroep te bereiken. En het mooie is: je kunt hier heel specifiek je doelgroep targeten, van leeftijd tot interesses. Maar dan ben je er nog niet. We geven je 24 tips om je advertentie op social media extra succesvol te laten verlopen.

1. Kies zorgvuldig je social media platform

Wil je reizen verkopen? Dan heb je bijvoorbeeld meer aan Instagram en Pinterest dan aan Twitter en LinkedIn. Veel travellovers kijken graag plaatjes om inspiratie op te doen voor hun volgende reis, want beelden zeggen nu eenmaal meer dan woorden.

2. Wie wil je precies bereiken?

Het kennen van je doelgroep is het halve werk. Doel is om de juiste mensen te definiëren en te targeten, op de juiste plaatsen en momenten. Met treffende berichten uiteraard. Ga dus goed voor jezelf na wie je doelgroep is op het gebied van geslacht, leeftijd, sociale status, levenscyclus en inkomen. Test je advertentie om te kijken of je de doelgroep nog meer kunt finetunen.

3. Pas je tone of voice aan je doelgroep aan

Als je succesvol contact wilt hebben met potentiële of bestaande klanten, moet je weten wie ze zijn. Begrijp je doelgroep. Dan weet je wat ze willen en waarderen, en spreek je beter hun taal.

4. Bouw een groep trouwe volgers op

Natuurlijk helpt je advertentie om meer exposure te realiseren, maar het is goed om als basis al een grote groep trouwe volgers te hebben. De advertentiealgoritmen van social media netwerken geven de voorkeur aan inhoud die al een eerdere organische betrokkenheid heeft gehad of die van nature een groter publiek aantrekt. Neem dus de tijd en bouw een trouw netwerk van volgers op.

5. Verdeel je advertentiebudget over verschillende social media kanalen

Je kunt zomaar verrast worden door de effectiviteit van andere kanalen. Voor je het weet haal je misschien veel meer conversies uit Pinterest dan uit Facebook of Instagram!

6. Verbeter je Social Media-berichten via A / B testing

Door een A / B test uit te voeren, kom je erachter welke advertentie beter werkt. En welke je dus het beste in kunt zetten.

7. Maak slim gebruik van statistieken

Verzamel data, evalueer deze en optimaliseer je advertentie. Als je slim gebruikmaakt van statistieken, dan leidt dit tot betere prestaties.

8. Het tijdstip van plaatsing

Een goede social media contentstrategie moet consistent zijn, dus evalueer geregeld wanneer je doelgroep online is. Moeders zullen bijvoorbeeld niet veel op social media zijn wanneer ze de kinderen van school ophalen. En waarschijnlijk hebben zij spitsuur tussen 18 en 19 uur. LinkedIn-volgers kunnen tijdens 9 tot 17 juist weer minder tijd online doorbrengen.

9. Op de lange termijn

Bouw een social marketingstrategie op voor de lange termijn in plaats van te vertrouwen op kortetermijn-tactieken.

10. Wees eerlijk met beoordelingen

Iedereen leest recensies, en die zoeken ze ook op je social media profielen. Mensen willen graag van alles over je weten voordat ze voor jouw organisatie kiezen. Transparantie in beoordelingen draagt bij aan de geloofwaardigheid van je merk. Af en toe een negatieve beoordeling tussen 20 positieve maakt de reacties juist betrouwbaarder. 

11. Reageer op reacties

Ongeacht of de opmerkingen die je op je blogberichten ontvangt positief of negatief zijn: reageer! Laat je volgers zien dat je hun inbreng waardeert. Bovendien moeten negatieve reacties je extra aansporen om actie te ondernemen. Je antwoord op een dergelijke opmerking geeft blijk van de bereidheid om het probleem in kwestie op te lossen. 

12. Bouw waardevolle relaties op met influencers

Influencer marketing is en blijft booming. Je kunt er dus ook voor kiezen om te adverteren via influencers, die jouw merk aanprijzen op hun eigen social media kanalen. Te denken valt aan het aanbieden van een hotelovernachting in ruil voor een uitgebreid verslag van de kamer én het ontbijt via video en foto’s.

13. Verbeter je bedrijfsimago door middel van personal branding

64% van de millennials is van mening dat social media een van de meest effectieve kanalen is om contact te maken met merken. Berichten worden 24 keer vaker gedeeld wanneer ze door werknemers worden verzonden in plaats van het merk zelf. Het vertrouwen tussen klanten en merken wordt vergroot wanneer er een gezicht en een verhaal achter een merk zit. 

14. Vermijd herhaling

Herhaling van content kan bij je doelgroep gaan irriteren, en dat wil je uiteraard voorkomen.

15. Stories

Verras je social media volgers met interessante en unieke stories en profiteer van micro-momenten.

16. Contentmarketing

Je content marketing strategie zal de kern vormen van effectieve social media marketing. Het is de inhoud die je social media voedt, en je hebt een goede strategie nodig om te concurreren. Iedereen weet immers hoe belangrijk inhoud van hoge kwaliteit is. 

17. Varieer met content

De afwisseling in content zal verschillende soorten bezoekers trekken. Denk aan video's, afbeeldingen en infographics. Ook je trouwe volgers zullen het op prijs stellen als je op diverse manieren je boodschap overbrengt. Onderzoek wijst uit dat het de betrokkenheid verhoogt. 
 

18. Voeg waarde toe aan je content

Het heeft geen zin om inhoud te plaatsen omwille van de inhoud - het moet boeiend, interessant of nuttig zijn in de ogen van je doelgroep. Om inhoud te bieden die belangstelling kan trekken en behouden, moet je op verschillende manieren waarde toevoegen. Te denken valt aan een nuttige bron, bijvoorbeeld een link naar een hulpmiddel dat reizigers kunnen gebruiken tijdens hun avontuurlijke trip. Of een stukje deskundig advies. 

19. Vergeet niet de CTA toe te voegen

Je social media bericht is misschien een groot succes, maar als je bent vergeten om de call-to-action toe te voegen, dan weet je nog steeds niet wat het effect is. Een strategische CTA voegt waarde toe, omdat het ervoor zorgt dat de post meer doet dan je volgers alleen iets laten zien.

20. Laat je volgers je leren kennen

Foto's en andere soorten visuele inhoud bieden je de mogelijkheid om mooie en grappige momenten achter de schermen in je bedrijf te delen. Wanneer je foto's van je team plaatst met een bepaalde campagne of een bepaald proces, helpt dit om je bedrijf te laten zien als een menselijk merk en relaties op te bouwen met je community.

21. Maak hoogwaardige, kleurrijke en unieke visuele inhoud

National Geographic staat erom bekend kwalitatief hoogwaardige, kleurrijke en unieke visuele inhoud te produceren. Het 'wauw'-element van de afbeelding zorgt ervoor dat de gebruiker stopt met scrollen en zich afvraagt waar het plaatje geschoten is. Hij of zij wil er meer van weten. 

22. Promoot jezelf niet teveel

Geef de auteur van de foto of het artikel waardering in plaats van je bedrijf. Bij National Geographic wordt bij elke foto de fotograaf vermeld. Dit maakt de inhoud veel persoonlijker en minder zakelijk dan dat je alleen je merk erbij zet. Overmatige promotie is een veel voorkomende fout bij contentmarketing, en kan gaan irriteren. 

23. Plaats niet alleen live video, maar ook relevante video van hoge kwaliteit

Hoewel video, met name live video, het komende jaar steeds belangrijker zal worden, zal het creëren van relevante video van hoge kwaliteit een belangrijke onderscheidende factor zijn. 

24. Focus op lokale reclame

Het digitale landschap maakt het voor lokale bedrijven gemakkelijker dan ooit om met hun doelgroep om te gaan. Facebook Local biedt consumenten een meer gelokaliseerd sociaal platform. Dit biedt lokale bedrijven de kans om te concurreren met zelfs de grootste merken.
 
Zo, dat waren ze. We hopen dat er een paar waardevolle tips voor je tussen zitten om je advertentie op social media nóg succesvoller te laten verlopen!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.