5 klantgerichte marketingtips om waardevolle relaties mee op te bouwen

Gepubliceerd op: 05-04-2019

Een mooie, overzichtelijke website en slimme marketingcampagnes zijn absoluut nodig om klanten aan te trekken. Maar daarmee ben je er helaas nog niet: bij 74% van de consumenten is mond-tot-mondreclame namelijk de belangrijkste beïnvloeder in hun keuze voor een reisaanbieder. Het is dus erg belangrijk om een sterke relatie op te bouwen met je klanten, zodat zij zorgen voor gratis en waardevolle promotie.
 
Een sterke relatie met klanten is eigenlijk de fundering van elk reisbedrijf. De hand schudden na een geboekte vakantie en vervolgens niet meer naar je klant omkijken, is er dus écht niet meer bij. Voelt diegene geen verbinding met je, dan loop je het risico hem of haar te verliezen aan de concurrent. En dat is natuurlijk het laatste dat je wilt. Gelukkig hebben we 5 tips om dat te voorkomen.
 

1. Een reis door het verkoopproces

Neem je (toekomstige) klanten mee op reis door het verkoopproces. Van een overzichtelijke, aantrekkelijke website tot het boekingsproces en de voorbereiding op de vakantie zelf. Stuur zo nu en dan een e-mail vol voorpret: van praktische informatie over de bestemming tot mooie plaatjes van de omgeving. Zo voelt de klant dat jullie er alles aan doen om hun vakantie zo fijn mogelijk te maken.
 

2. Maak het persoonlijk

Hoe persoonlijker, hoe beter. Zorg dat je klanten zich aangesproken voelen door hetgeen je hen aanbiedt. Blijkt uit jullie gegevens dat ze jaarlijks naar Italië afreizen? Stuur ze dan aanbiedingen met accommodaties die zich daar bevinden. Wanneer je je klanten op meerdere kanalen aanspreekt, wordt het een totale beleving. Van e-mail tot social media. Geef ze het gevoel dat ze bij de club horen.
 

3. Behandel je klanten als echte mensen

Als bedrijf zijnde menselijk overkomen is al een sterke kracht op zich. Klanten willen graag gerespecteerd en gehoord worden. Sta dus altijd voor ze klaar, hoe klein het probleem in jouw ogen ook lijkt. Verder willen ze weten wat er speelt. Oók in vervelende situaties, wanneer bijvoorbeeld hun gegevens zijn gehacked, of als een reservering niet helemaal goed is doorgekomen. Schiet in zulke gevallen niet meteen in de verdediging, maar blijf altijd open en eerlijk over de situatie. Door ze up-to-date te houden, bereik je ook loyaliteit.
 

4. Focus op het verhaal

De kern van alles in het leven is het hebben van een goed verhaal. Of het nu gaat om mensen, bedrijven, oude auto's of boeken. Dus, wat is jullie verhaal? Maak het extra levendig met video’s, interactie en aansprekende teksten. National Geographic is hier bijvoorbeeld een ster in. Zij slepen je mee met de mooiste beelden, alsof je er zelf bij bent.
 

5. Toegevoegde waarde

Stel jezelf de vraag: wat zou jij als klant van een reisbedrijf willen? Voor de meeste mensen is dat toegevoegde waarde, net even dat extraatje. Ze willen met volle aandacht, respect en duidelijkheid behandeld worden. En verrast worden door service die boven hun verwachting ligt. Spreker Chip Bell zei ooit: ‘Loyal customers, they don’t just come back, they don’t simply recommend you, they insist that their friends do business with you.’
 

Vind je het een interessant onderwerp en heb je behoefte aan nog meer tips? Check dan ook even het artikel 5 tips om klantgerichtheid volledig te omarmen.

 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.