5 tips voor het stimuleren van innovatie

Gepubliceerd op: 28-02-2019

Stel, je zit vol goede ideeën en wilt graag innoveren binnen een groot reisbedrijf. Hoe stimuleer je dit dan? Vijf tips:

1. Innovators zetten creativiteit om in output

Creatieve mensen op het werk hebben de neiging om veel werk te creëren voor andere mensen, en zelf niet echt iets af te maken. Innovatie is creativiteit met output en dat is belangrijk. Je hebt mensen nodig die zowel outside-the-box denken als de kracht van de organisatie benutten om iets te laten werken. En die ook eigenzinnig, duidelijk en doelgericht zijn, en de juiste producten en diensten voor de klanten kennen. Maar ze moeten ook naar de mening van anderen kunnen luisteren. Een innovator is zowel een kapitein als een piraat: ze weten heel goed waar ze heen willen en kunnen mensen meenemen, maar wel met het vermogen om het rulebook weg te gooien en dingen tegelijkertijd te laten gebeuren. Deze paradoxale combinatie van vaardigheden vormt de kern van innovatie. Luisteren is een onderschatte vaardigheid en er is moed voor nodig om niet je eigen mening door te drukken. Met name zelfverzekerde mensen zijn hier goed in.

2. Beperk zoveel mogelijk het risico van je idee

Grote organisaties hebben vaak veel lagen en die kunnen het proces behoorlijk vertragen. Daardoor geven medewerkers vaak al op voordat ze zijn begonnen, omdat ze verwachten dat ze toch nergens zullen komen. Je hebt de kapiteinsmentaliteit nodig en de overtuiging dat wat je hebt goed is, om door te zetten. Een van de meest effectieve manieren om ideeën door een organisatie te verplaatsen, is om uit te zoeken hoe je het risico van je idee kunt verminderen. Zowel voor jezelf als voor de belanghebbenden die het idee moeten goedkeuren of financieren. Een groot project met veel uitgaven is een groot risico. Een kleiner project daarentegen, met minder mensen en dat minder tijd vraagt, heeft de neiging om eerder te worden geaccepteerd. Het is dan ook aan te raden om met een klein team mensen samen te werken en te zeggen: 'Hoe ver kunnen we komen, met wie moeten we praten, wat moeten we uitproberen?' Zo vervang je één groot project door meerdere kleine, waarbij je van elk wat leert. Door het op een grotere schaal uit te proberen, krijg je vertrouwen, enthousiasmeer je meer mensen en maak je het project dat jullie ontwikkelen echter. Dus eerst dingen uitproberen en dan groter worden.

 3. Leer samenwerken

Je baas moet denken dat wat je aan het doen bent, een grote kans van slagen heeft. Een reeks PowerPoint-dia's kan dat maar moeizaam overbrengen. Een prototype daarentegen maakt het spannend, vooral als dit nog niet helemaal compleet is. Mensen willen je namelijk maar wat graag helpen om het te voltooien of verbeteren. Vervolgens zullen ze het ook tot een succes willen brengen. Wat nodig is in een team is diversiteit: veel verschillende koppen met verschillende perspectieven en vaardigheden.

4. Get out of the office

Het is verbazingwekkend hoe mensen worden beïnvloed door wat er om hen heen gebeurt. Je kunt natuurlijk reviews lezen van je klant, maar dan voel je niet echt wat zij voelen. De reden waarom dit belangrijk is voor innovatie, is dat het succes ervan ook deels te danken is aan intuïtie, omdat mensen denken dat er iets moet verbeteren. Het is dus belangrijk om klanten te ontmoeten. Wanneer je met hen in gesprek gaat en je onderdompelt in hun wereld, begrijp je pas echt hoe reisproducten en -diensten in hun leven passen. Je realiseert je dat ze worden beïnvloed door gebeurtenissen, die je niet kunt oppikken met marktonderzoek. Het is leuk en het kost niet veel geld - hoewel het wel enige tijd kan duren.

5. Verwacht niet dat iedereen meteen ja zegt

Het is heel normaal voor mensen die niet alles hebben meegemaakt tijdens je innovatietraject, dat ze wat tijd nodig hebben om op te warmen voor je goede idee. Als dit je irriteert, ben je eigenlijk onredelijk. Zet je eroverheen, want innovatie is een moeilijk iets. Beter is om jezelf de vraag te stellen: wat ga je eraan doen? Probeer je in te leven in de ander. Begrijpen ze het idee misschien niet helemaal? Of zien ze niet in hoe het idee commercieel bruikbaar is? Dit zijn allemaal geldige redenen om een ​​idee te bekritiseren. Je moet vanuit alle hoeken over je idee nadenken, van tevoren al. Dan heb je bij vragen van anderen meteen een pasklaar antwoord.
 
Innoveren is risico’s nemen en uiteraard vooruit blijven denken. We hopen dat bovenstaande punten je helpen om je idee tot een succes te brengen!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.