7 manieren om Design Thinking in te zetten voor innovatie

Gepubliceerd op: 10-01-2019

In de reisbranche zijn we voortdurend op zoek naar alternatieve manieren om bepaalde problemen en strategieën binnen de organisatie aan te pakken. Design thinking komt hier steeds vaker om de hoek kijken: een methode die probleemoplossend werkt, en innovatie op een creatieve manier vormgeeft. Het is eigenlijk een mensgerichte benadering om te vernieuwen, op basis van bijvoorbeeld technologieën en klantbehoefte. Het probleem wordt gedefinieerd, waarna je naar oplossingen zoekt waarin ook de wens van de eindgebruiker is opgenomen.

We geven je zeven manieren om design thinking in te zetten voor innovatie en het oplossen van problemen.

1. Begin met de ‘waarom’ vraag

Ten eerste beginnen we met de ‘waarom’ vraag, zodat je precies het doel voor ogen krijgt. Het helpt ook om je meer op één bepaald aspect van een groter probleem te richten, en niet te veel in een keer te willen realiseren.

2. Weet wie de klant is, en betrek ze erbij

Empathie is de kerncomponent van design thinking. Dit deel bestaat uit het uitvoeren van gebruikersonderzoek, veldstudies, interviews en experience maps. Betrek collega’s bij de beslissingen, want dit vergroot de motivatie en productiviteit om echt díe informatie te verzamelen die je nodig hebt voor design thinking.

3. Experimenteer met ideeën

Design thinking is een samenwerkingsproces. Het is hierbij belangrijk om elk idee dat bij je opkomt met open armen te ontvangen en hiermee te experimenteren. Dit kan iets zijn zoals visual storytelling, wat vaak helpt om ideeën te schetsen. En die kunnen vervolgens weer bijdragen aan de strategie voor het aanpakken van het probleem.

4. Bouw prototypen

Na het verfijnen van de beste ideeën met het team en de klanten, kun je overgaan tot het bouwen van prototypen. Het doel hiervan is om te helpen bij het testen van ideeën en het krijgen van een antwoord op vragen van klanten en belanghebbenden.

5. Test het ontwerp

Usability tests zijn een goede manier om iedereen aan boord te krijgen met het idee. Dit doe je door met de doelgroep te testen. Moedig het team aan om veel open vragen te stellen, zodat je zeker weet dat het een uitgebreide test is.

6. Volg het proces

Design thinking wordt dus als methode gebruikt om een antwoord te vinden. Hierbij is het handig om doelen te stellen zodat je echt kunt zien welke vooruitgang er wordt geboekt. Dit motiveert ook het team en houdt ze op schema voor wat jullie proberen te bereiken in een bepaalde hoeveelheid tijd.

7. Fouten tolereren

Soms is het nu eenmaal onvermijdelijk dat er fouten of mislukkingen ontstaan. De resultaten zijn niet altijd zoals jullie hadden gehoopt, en vooruitgang kan altijd vertraagd worden door problemen. Falen is niet het einde van de wereld, en van fouten kun je juist leren. De meest succesvolle bedrijven faalden eerst voordat ze succes boekten.

Het succes van design thinking

Over het algemeen wordt er grote vooruitgang geboekt met design thinking, ook op het gebied van productontwikkeling. De verschillende stappen die hierboven worden getoond, helpen om het team door design thinking heen te leiden. En tegelijkertijd krijgen ze een beter idee van hoe ze hun denken kunnen opsplitsen in beheersbare brokken. Het maakt het idee van probleemoplossing en innovatie beter beheersbaar, waardoor het team er ook productiever mee aan de slag gaat.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.