7 redenen om podcast te gebruiken als marketingtool

Gepubliceerd op: 18-09-2019

De podcast als marketingtool is in opkomst. En terecht, want het weet zich goed te onderscheiden van de rest. Mensen die geen tijd hebben om hele pagina's met informatie door te lezen, luisteren liever naar hun favoriete podcast over een onderwerp waar ze geïnteresseerd in zijn. En ondertussen doen ze gewoon het huishouden, of ze wachten op de bus naar het zuiden van Cambodja. Reisbedrijven kunnen zich met podcasts makkelijk onderscheiden van hun concurrentie. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom je deze in je marketingstrategie zou moeten opnemen. Lees maar:

1. Het geeft vertrouwen

Audiocontent is heel persoonlijk. Als mensen jou horen spreken, kunnen ze de passie en het enthousiasme in je stem horen als je het over de reiswereld hebt. Ze voelen dat je hen graag wilt helpen om de vakantie van hun leven te realiseren. Dus pak die microfoon en deel je kennis. Laat ook je collega’s en je klanten aan het woord om de podcast gevarieerder te maken. Of wat dacht je van een inwoner van Valencia, die je luisteraars vijf tips geeft over waar je lekker kunt eten. Ook leuk: geef een kijkje achter de schermen. Zo leert je doelgroep je reisbedrijf bij elke aflevering wat beter kennen en komen ze erachter hoeveel expertise jullie in huis hebben.

2. Podcasts reizen met je klant mee

Of je luisteraars nu aan het joggen, afwassen of autorijden zijn: ze kunnen je podcast altijd beluisteren. Ze hoeven dus geen tijd vrij te maken, wat bij het lezen van een blog bijvoorbeeld wel het geval is. Zo kunnen ze tijdens het hardlopen horen welke highlights ze in Tanzania moeten bezoeken. Of wat voor kleding ze het beste mee kunnen nemen naar het regenwoud.

3. Het vergroot je bereik

Wanneer je je podcast op platforms zoals iTunes en Spotify publiceert, dan stel je je inhoud bloot aan duizenden potentiële luisteraars. Ook deze platforms zijn zoekmachines, en mensen gebruiken ze naast muziek ook om podcasts te vinden. Ideaal dus om nieuwe klanten aan te trekken.

4. Het produceren is snel en goedkoop

Het opnemen van een podcast-aflevering is veel minder tijdrovend dan het schrijven van een artikel of het opnemen van een video. Om een aflevering te maken, hoef je alleen maar jezelf op te nemen. Koop dus een goede microfoon en een programma voor het opnemen en bewerken van je afleveringen, en je hebt alles wat je nodig hebt om audiocontent te produceren.

5. Podcasts zijn duurzaam

Podcasts vragen om een ander aandachtsniveau dan het lezen van bijvoorbeeld een blog. Met de juiste intonaties kan het reisverhaal of de vakantietip veel meer gaan leven. Ook zijn podcasts altijd beschikbaar, wat bijzonder duurzaam is omwille van optimale marketing. Zelfs buiten de digitale wereld kan eenmaal gemaakte content worden gebruikt voor verdere marketing. Ook kan het als aanvullend materiaal dienen voor het voorbereiden en opvolgen van seminars.

6. Podcasts zijn doelgericht

Je kunt heel specifiek inzetten op de wensen, problemen en behoeften van jullie doelgroep. Alleen degenen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp zullen je podcast beluisteren en zich hierop abonneren. Op deze manier raak je meer verbonden met bestaande klanten en kun je nieuwe klanten winnen. Het is dus allesbehalve brede marketing met de vaak bijbehorende verspilling van budget.

7. Podcasts zijn anders

Ze zijn net dat extraatje in je bedrijfscommunicatie. Podcasts onderscheiden je van de concurrenten en trekken daardoor de aandacht. Hoewel het begrip podcast veel mensen bekend in de oren klinkt, is het voor velen toch nog heel nieuw en uniek.
 
Vergeet trouwens niet aan het einde van elke podcast-aflevering een call to action toe te voegen. Geef een duidelijke richting voor de volgende stap en zorg ervoor dat je bestemmingspagina van tevoren gereed is. Maak het je luisteraars zo gemakkelijk mogelijk.
 
Lijkt het je wel wat, zo’n podcast? Duik dan eens in wat voorbeelden van hoe je het zou kunnen aanpakken. Zo is Reisgenoten een podcast over avontuurlijke reizen met tips en inspirerende verhalen. Of luister eens naar een van de podcasts van The Journey van KLM. Daar vertellen mensen over hun reis die hun leven veranderde. Welke richting jullie ook opgaan, laat de creativiteit vooral de vrije loop!


 
Bronnen: markgrowth.com, entrepeneur.com, Omaha Media Group, ronreizen.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.