8 SEO tips voor een top ranking in 2019

Gepubliceerd op: 23-01-2019

Staat een hogere SEO ranking ook tussen jouw doelen voor 2019? Komt mooi uit, want we hebben meerdere tips voor je om dit te bereiken! Zoals deze:

Denk aan toekomstige relevante content

Probeer een van de eersten te zijn met een blog over een niche onderwerp dat relevant zal zijn in de nabije toekomst. Wellicht zullen anderen later volgen, maar dan heb jij alvast een groot concurrentievoordeel te pakken. Schrijf bijvoorbeeld nu al over de verwachting trendy reisbestemmingen voor 2020 en maak hierbij gebruik van slimme zoekwoorden en hashtags.

Structuur van je website

Ook een hele belangrijke. Google geeft de voorkeur aan overzichtelijke websites met duidelijke navigatie. Zo heb je bijvoorbeeld pillar content, een soort steunpilaren: dit zijn uitgebreide pagina’s over een bepaald onderwerp. Hieraan is verdiepende content gelinkt, ook wel cluster content genoemd. Denk hierbij aan een blog over een niche-onderwerp. Op deze manier kunnen bezoekers eenvoudig navigeren op je website, en vinden ze sneller de specifieke onderwerpen waarnaar ze op zoek zijn. En daar maak je Google dus ook blij mee: een overzichtelijke website met logische links, waarbij het duidelijk is waar de inhoud over gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een blog over de mooiste eilanden van Thailand, die gelinkt is aan de pillar content pagina over Thailand. Dan weet Google meteen waar de blog over gaat. Hierbij geldt natuurlijk ook dat hoe meer kwalitatieve content je over Thailand publiceert, hoe hoger je in Google terechtkomt als daarop gezocht wordt.

Google+

Zorg dat Google je grote vriend wordt. Dat lukt sneller als je lid wordt van Google+, het social media netwerk van Google zelf. Gebruik je deze gratis tool, dan word je vanzelf beloond. Ze willen namelijk stimuleren dat mensen op hun platform zijn en blijven. Misschien is dit wel een van je grootste SEO-tools. De reden hiervoor is dat het je inhoud vrijwel onmiddellijk indexeert, zodat jouw SEO ranking snel verbetert. Dus: plaats je inhoud op andere social media kanalen, zorg dan dat je deze ook publiceert op Google+, met uiteraard een link naar je website.

Google Business

Google Business is een ander handig hulpmiddel voor je bedrijf. En in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, heb je geen website nodig om dit aan te maken. Google Business verbetert de lokale SEO voor iedereen die op zoek is naar gerelateerde goederen en services in jouw regio. Bijvoorbeeld handig als mensen in Google naar een reisbureau zoeken in een specifiek gebied.

Video

Video it is! Verwacht wordt dat in 2021 maar liefst 80% van de internetgebruikers tijd besteedt aan video. Als een video is ingesloten op je bestemmingspagina, verhoog je niet alleen de conversieratio's, maar verbeter je ook je bouncepercentage en de totale tijd op je site. Google beloont websites met een laag bouncepercentage en een hoog behoud van de bezoekers, omdat het een indicatie is dat je website een sterke inhoud heeft die relevant is voor je doelgroep. En dat is precies wat Google zo belangrijk vindt. Gevolg: een hogere positie in de Google resultaten. Daarom is video ook essentieel voor het verbeteren van de zoekmachine-optimalisatie in 2019: het houdt gebruikers langer op je pagina en vermindert je bouncepercentage.

Verbeter je shareability

Een hoge shareability zorgt niet alleen voor meer exposure, maar is ook een hoge indicator dat bezoekers jouw content als zeer positief ervaren aangezien ze deze met hun netwerk delen. Wanneer je je bewust bent van de problemen, vragen en uitdagingen die je doelgroep bezighoudt, dan kun je unieke, relevante en waardevolle content produceren die hierbij aansluit. Leesbaarheid is hierbij ook een belangrijke: zorg dat je inhoud scanbaar en gemakkelijk te lezen is. Dit realiseer je onder andere met opsommingen, witruimte en tussenkoppen.

Verhoog de snelheid van je website

De snelheid van je website was al een enorme factor bij het bepalen van je SEO-waarde, en dat neemt alleen maar toe in 2019. Bezoekers irriteren zich aan traag ladende sites en klikken hier al snel weg. Onderzoek laat zien dat slechts een vertraging van een seconde in de laadtijd van de pagina tot 11% minder paginaweergaven en een 7% lagere conversie kan opleveren. Eenvoudig gezegd: als je sitesnelheid geen prioriteit is, heeft dit niet alleen nadelige effecten op je SEO ranking, maar ook op je kans op conversies. De eenvoudigste manieren om een optimale sitesnelheid te bereiken, is door onder andere je afbeeldingen aan te passen naar de nodige resolutie van je website en plug-ins uit te schakelen die niet in gebruik zijn.

Content

Last but not least: content! De echte sleutel tot het verbeteren van je SEO ranking, is het verbeteren van je content. Elke website zou eigenlijk een blog en video's moeten hebben. Met inhoud van hoge kwaliteit, die informatief is en jou als een expert in je niche neerzet. Let dus op dat je het niet te breed gaat zoeken: door inhoud van een breed scala aan subonderwerpen te plaatsen, kun je jezelf niet als een expert in die niche vestigen. Websites die zich wel uitsluitend richten op een bepaalde niche, komen over als meer relevant en zullen het winnen van websites waarbij diezelfde niche toevallig ook een onderdeel is. Ons advies is dus om je meest populaire product of dienst te vinden en dat promoten. Schrijf de meeste blogs over dat specifieke onderwerp, en link daarbij ook naar je andere content.
 
Zoekmachineoptimalisatie en daarmee het verbeteren van je ranking op Google is een tijdrovend en moeilijk proces. Je moet geduld hebben.. Maar als je deze 8 SEO-tips in 2019 volgt, zal je sowieso sneller je SEO-doel realiseren.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.