8 verrassende marketinglessen van iconen uit het heden en verleden

Gepubliceerd op: 19-12-2019

Laten we dit keer eens een reis door de tijd maken. Naar verrassende marketinglessen van invloedrijke denkers, filosofen en leiders uit heden en verleden. We kunnen namelijk zoveel opsteken van mensen zoals Socrates, Oprah en Cleopatra. En het mooie is, die wijze lessen kun je ook gebruiken voor je marketing.

1. Aristoteles

Een van de meest bekende filosofieën van de Griekse filosoof Aristoteles (geboren in 384 v.Chr.), is zijn idee van overtuiging. Hij verdeelt dit in drie categorieën: Logos, Pathos en Ethos. Deze drie kunnen waardevol zijn voor contentmarketeers, schrijvers en bloggers. Aangezien persuasion een van de belangrijkste onderdelen van marketing is.
 
Logos: De toepassing van logica. Probeer een publiek te overtuigen met behulp van logische argumenten en ondersteunend bewijs.
Pathos: Spelen met menselijke emoties. Met anekdotes en verhalen kunnen marketeers contact maken met hun publiek en een menselijk element toevoegen aan hun content.
Ethos: Het concept van ethiek. Het gaat uit van het idee dat het onmogelijk is om iemand van iets te overtuigen als je niet geloofwaardig bent.
 
Je moet dus je geloofwaardigheid en reputatie als schrijver voorop stellen. Dit wordt gedaan door middel van persoonlijke branding en je vermogen om een groep trouwe fans op te bouwen.

2. Socrates

De volgende op onze lijst is Socrates. De Socratic Method wordt gebruikt bij het stellen van vragen en theorieën om de basis voor nieuwe ideeën te onderzoeken en te stimuleren. Deze methode is van toepassing op het interactieve aspect van marketing. Betrek je lezers door het stellen van vragen of het onderzoeken naar hun ideeën over bepaalde onderwerpen. Neem dit mee in het marketingproces, zodat je team nieuwe productideeën, marketingcampagnes en contentonderwerpen kan genereren op basis van de feedback van jullie doelgroep. Vergeet vooral niet dat de Socratic Method ook intern van toepassing is. Je team moet te allen tijde debatteren over en vragen stellen rondom trends, normen, tradities en ideeën. 

3. Oprah Winfrey

Oprah Winfrey heeft een groot deel van de band die ze met haar fans heeft opgebouwd te danken aan eerlijkheid gedurende haar hele carrière. Ze bleef trouw aan zichzelf en was eerlijk tegenover haar publiek rondom ups en downs. Ze hield ook haar gasten aan deze norm vast en zorgde ervoor dat eerlijkheid altijd de hoogste prioriteit was. Het voordeel van deze eerlijkheid en transparantie in marketing is dat het helpt om vertrouwen op te bouwen bij je klanten. Denk aan alle merken die een hele goede klantervaring creëren door ‘gewoon’ oprecht, menselijk en transparant te zijn. Een goede social media-strategie vereist dus authenticiteit en transparantie. Dat is een van de belangrijkste marketinglessen die Oprah ons heeft geleerd van haar succes.

4. Abraham Lincoln

Als de 16e president van de Verenigde Staten werd Abraham Lincoln vooral beroemd vanwege zijn bijdrage aan de afschaffing van de slavernij en de Amerikaanse burgeroorlog. Maar naast zijn prestaties op het gebied van politiek en mensenrechten, staat Lincoln ook bekend om zijn oratory skills.
 
Lincoln zei ooit: “Give me six hours to chop down a tree, and I will spend the first four hours sharpening the axe.” Voor marketeers een les dat hoe meer tijd ze aan voorbereiding besteden, hoe minder werk ze hoeven te doen bij de uitvoering. Bovendien heeft Lincoln ons geleerd dat het niet gaat om het aantal uren dat je werkt of het aantal projecten dat je start, maar om de kwaliteit van die uren en projecten. Als je je concentreert op minder, maar meer impactvolle projecten en campagnes, dan verbeter je de resultaten van je reismerk en word je waarschijnlijk ook succesvoller in je carrière. 

5. Catherine the Great

Een van de meest invloedrijke politieke leiders van de achttiende eeuw, die een belangrijke rol zou hebben gespeeld bij het verbeteren van het welzijn van Russische slaven. Catherine is een lichtend voorbeeld voor moderne marketeers dat er vaak veel moed voor nodig is om je visie waar te maken. In de tijd van Catherine was de pokken een groot probleem. Ze hoorde van de nieuwe inentingsbehandelingen in Engeland en reisde met de nodige risico’s daarheen om haar en haar zoon te laten inenten.
 
We weten allemaal dat creativiteit origineel denken vereist en traditionele ideeën overstijgt. Maar we zijn zo overspoeld met binnenkomende informatie, dat het steeds moeilijker wordt om echt zélf te denken. 

6. Martin Luther King Jr.

De 'I Have a Dream'-speech van Martin Luther King Jr. is nog steeds wereldberoemd. Hij leert ons dat niet alleen zorgvuldig knutselen, maar écht geloven in je merkboodschap van cruciaal belang is voor mensen om te kopen wat je aanprijst. Alleen als marketeers volledig geloven in hun boodschap en er 100% achter staan, kan het succesvol zijn. Zorgvuldig aan je boodschap werken betaalt op de lange termijn ruimschoots terug.
 
De marketinglessen die worden gegeven door MLK Jr. omvatten onder andere: zeggen wat je wilt zeggen, zo snel en duidelijk als je kunt. Gebruik dus woorden die iedereen begrijpt. King's 'I Have a Dream'-speech duurde in totaal maar 17 minuten, en die heeft de loop van de geschiedenis voor altijd veranderd.

7. Eleanor Roosevelt

“The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams.” Eleanor Roosevelt is een perfect voorbeeld van een leider die creatieve innovatie beoefende - waaronder het helpen herdefiniëren en vormgeven van de rol van de First Lady. Ze nam niet alleen deel aan radio-uitzendingen, ze hield ook persconferenties om vrouwenkwesties te bespreken en was een actieve voorstander van het burgerrechtenbeleid en New Deal-welzijnsprogramma's. Haar vermogen was om verwachtingen opnieuw te definiëren. Om een hoger niveau in marketing te bereiken, moeten we out of the box denken aan wat ondenkbaar lijkt.

7. Cleopatra

Een van de interessantere, maar redelijk onbekende historische leiders op dit lijstje is Cleopatra. Ze regeerde bijna drie decennia lang in het oude Egypte. Cleopatra was goed opgeleid, slim, sprak zes verschillende talen en stond bekend als een sterke en charismatische heerser. Tijdens haar bewind smeedde ze politieke allianties met de Romeinse militaire leiders Julius Caesar en Mark Antony - die hielpen om vele regio's gedurende tientallen jaren bij elkaar te houden.
 
In termen van marketinglessen had Cleopatra een ongelooflijke aanleg voor het grotere geheel. Als marketeer is het gemakkelijk om verstrikt te raken in de dagelijkse praktijk: artikelen schrijven, posten op social media, de resultaten analyseren en alles wat daarbij hoort. Soms vergeten we onszelf te vragen: Waarom? Waarom doen we dit? Hoe draagt wat we op dit moment doen bij aan het grotere doel? We moeten begrijpen hoe onze tactieken zich verhouden tot de strategie, en ons gedrag daarop afstemmen.

Diverse marketinglessen op Travel College

Ben je geïnspireerd geraakt door de lessen van deze invloedrijke personen uit de geschiedenis? Neem dan zeker ook eens een kijkje op Travel College, want daar kun je nog veel meer leren op het gebied van onder andere marketing. Dit online leerplatform staat vol met de meest uiteenlopende online cursussen, webinars en microlearnings, allemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reiswereld. Neem snel een kijkje en ontwikkel jezelf vandaag nog!


 
Bron: buffer.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.