9 marketinglessen van grote merken

Gepubliceerd op: 11-12-2019

Waarom zelf het wiel uitvinden, als grote merken dat al voor je hebben gedaan? Effectieve marketingtactieken zouden in elk reisbedrijf een hoge prioriteit moeten hebben. Want het bedrijf overleeft alleen als een reisproduct écht goed op de markt wordt gebracht. Apple, BMW en Disney begonnen klein, en kijk nu eens waar ze staan. We hebben negen marketinglessen voor je van grote merken als deze.  

1. Stroomlijn je content creatie

Grote bedrijven creëren veel content. En dat is niet voor niets. Content bevordert de zichtbaarheid, deelt het verhaal van het bedrijf en verhoogt zelfs het aantal leads en conversies. Niet zo gek dus dat reisbedrijven content creatie heel belangrijk vinden. Maar nog interessanter dan de enorme hoeveelheid content die bedrijven maken, is de manier waaróp ze deze maken. Start-ups hebben meestal de gewoonte om alle content creatie zelf te doen. Maar de les hier is om dit over te laten aan medewerkers of externe partijen die hier écht goed in zijn. Dan loopt het ook meer gestroomlijnd.

2. Video's: de toekomst van content marketing

Video's zijn de essentie van content marketing. Gelukkig is het gemakkelijker dan ooit om ze op te nemen en consumenten visueel aan te spreken. Maar krachtige video's zijn niet alleen populair, ze moeten ook de koopbeslissing van mensen beïnvloeden. Bijna 50% van de consumenten zoekt naar productgerelateerde video's voordat ze een aankoop doen. Zeker op reisgebied. En dat is natuurlijk hartstikke veel. Grote bedrijven zijn zich zo bewust van de invloed van videomarketing, dat ze deze prioriteit zouden geven boven al het andere als ze dat konden. Video is trouwens niet alleen krachtig op social media. Het verhoogt de CTR in e-mails zelfs met 200-300%.

3. Maak een hashtag-campagne

Hashtags zijn heel krachtig. Ze laten je doelgroep samenkomen voor een gemeenschappelijk doel en ze vergroten je naamsbekendheid. Je kunt zelfs een klantenbestand opbouwen als de hashtag origineel genoeg is. Hashtags kunnen op vrijwel elk social mediaplatform worden gebruikt, van LinkedIn tot Instagram en Twitter. Je kunt ook profiteren van user generated content door deze posts opnieuw te delen.

4. Bouw een community op

Waarom kopen mensen een reisproduct? Soms vanwege een advertentie, soms omdat ze het product nergens anders kunnen vinden. Maar veel vaker vanwege een andere reden: omdat ze al de gewoonte hebben je reisproduct te kopen. Wat die gewoonte nog meer zal versterken, is het creëren van een community. Zo realiseer je nog meer betrokkenheid.

5. Wees creatief

Creativiteit maakt het verschil. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn; dingen een klein beetje anders doen kan je al een voorsprong geven op de concurrentie. Door iets te creëren dat niemand ooit eerder heeft gemaakt, geef je je doelgroep het gevoel dat je er echt over nagedacht hebt. Vaak laat creatieve communicatie met je consument ook aan dat je hem of haar waardeert.

6. Geef een gratis product weg

Het woord 'gratis' vinden veel marketeers maar niks. Het hele idee is juist om reisproducten te verkopen, niet om weg te geven. Toch? Niet helemaal, want het kan een hele goede marketingtactiek zijn. Consumenten zijn namelijk gek op cadeautjes. En dat hoeft helemaal niet groot te zijn. Denk alleen al aan een reisnetje bij elke geboekte reis, waarin je klanten hun kleine vloeibare producten kunnen stoppen voor in de handbagage.

7. Organiseer een wedstrijd

Iedereen houdt van winacties. Nouja, bijna iedereen dan. De ideale manier om je reisbedrijf te promoten en de identiteit van je merk te vergroten, is door een wedstrijd te organiseren. Post bijvoorbeeld een foto van een plek op de wereld, en laat mensen raden waar dit is. Succes gegarandeerd.

8. Werk samen met influencers

Influencer marketing is hot en krachtig. Door te werken met populaire persoonlijkheden, komt je merk veel betrouwbaarder over. Influencers hebben impact doordat ze contact maken met hun publiek. Zorg er wel voor dat het imago dat je probeert te verwerkelijken in lijn ligt met de influencer die je kiest.

9. Vertel een verhaal over je product

Last but not least: Storytelling. Alle succesvolle producten en merken vertellen een verhaal. Storytelling is dan ook de sleutel voor effectieve marketing. Vertel jullie verhaal, maak een belofte en verkoop je reisproduct!
 
Zoals je ziet, hebben grote merken genoeg tips op het gebied van marketing. Zoals Sam Levenson ooit zei: “Learn from other people’s mistakes. Life is too short to make them all yourself.” Hoewel je kunt leren van andermans fouten, kun je natuurlijk ook leren van hun succes. Profiteer ervan!


 
Bron: neilpatel.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.