9 tips voor succesvolle Google AdWords campagnes

Gepubliceerd op: 21-11-2018

Heb je een mooie last minute vakantie in de aanbieding, of iets anders dat je het liefst zo snel mogelijk wilt verkopen? Daar kan Google AdWords je enorm bij helpen. Het is een gerichte manier van adverteren, omdat je met het opgeven van specifieke zoekwoorden je doelgroep heel effectief kan bereiken. Sta je organisch niet op de eerste pagina van Google? Geen nood, want dan kun je met SEA (search engine advertising) troioch nog bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Ben je bekend met AdWords, dan weet je dat er bij het opzetten van een marketingcampagne tal van targeting-opties en instellingen zijn, die je misschien nogal overweldigen. Er zijn dan ook veel mensen die snel even een campagne opzetten zonder al die ‘poeha’. Maar het gevaar ligt op de loer dat ze hierbij veel van hun marketingbudget door het afvoerputje zien gaan, zonder de doelen te behalen. Zonde! In dit artikel geven we je negen tips om ervoor te zorgen dat je bedrijf een gezonde Return On Investment (ROI) heeft voor elke euro die je aan AdWords uitgeeft.
 

1. Begin met campagnes in het zoeknetwerk

In tegenstelling tot advertenties in het Display Netwerk, die jouw doelgroep onderbreken tijdens het surfen op internet, hebben prospects in het zoeknetwerk daadwerkelijk actie ondernomen door naar een ‘oplossing voor hun probleem’ te zoeken. Daardoor is de kans ook groter dat je hen raakt met je advertentie, met als gevolg dat ze hierop klikken. Veel bedrijven zien het zoeknetwerk dan ook als belangrijkste ‘tool’ voor het targeten van hun potentiële klanten.
 

2. Start met minder dagbudget en lage kosten per klik (CPC)

Bij het starten van nieuwe AdWords-campagnes is het lastig om te bepalen hoeveel verkeer je advertenties zullen ontvangen, en hoe snel je budget er doorheen wordt gejaagd. Het laatste wat je wilt is natuurlijk een paar honderd euro in de eerste paar uur kwijtraken, met maar bar weinig conversies. Om dit te voorkomen, is het raadzaam om je dagbudget in te stellen op de helft (of zelfs een kwart) van het werkelijke dagbudget dat je in gedachten hebt. Vooral wanneer je nog niet bekend bent met dit spel. Zo kun je eerst eens even bekijken hoe het allemaal verloopt, met het aantal kliks en de sales. Op basis hiervan kun je je campagne dan nog wat scherper maken. Kies je binnen een campagne voor handmatige CPC-biedingen, begin dan eerst met een laag bedrag, waarna je deze op basis van de resultaten die de zoekwoorden opleveren eventueel kunt verhogen.  
 

3. Scherpe teksten en aantrekkelijke afbeeldingen

De tekstjes van de advertenties zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je AdWords-campagne, want daarmee trek je de juiste prospects aan. Terwijl mensen die niet op zoek zijn naar bijvoorbeeld jouw last-minutes, gelukkig ook niet zullen klikken. Maak ook vooral verschillende advertentieteksten, waarmee je kunt testen welke het beste werkt. Houd hierbij de verkoopresultaten van elke advertentie goed in de gaten, zodat je uiteindelijk verder kunt met de beste advertentie. Bij advertenties die in het displaynetwerk worden getoond, zijn juist de afbeeldingen heel belangrijk. Ze moeten de aandacht trekken van potentiële klanten, en ze laten klikken. Kort gezegd: jouw advertentieafbeelding moet de rest op die pagina wegblazen. Het is bijna onmogelijk om te weten wat voor beeld het beste zal presteren zonder dit te testen. Ga dus aan de slag met verschillende soorten beeld. Denk bij vakantiedeals bijvoorbeeld aan: met of zonder mensen, natuur of cultuur, blauwe lucht met zon of een schittering in de zee etc.
 

4. Een uitstekende accountstructuur

Een goed gestructureerd AdWords-account is een must als je met je advertentie-uitgaven winst wilt maken. De basis van een goed gestructureerd account draait om relevantie. Zo kunnen je kosten-per-acquisities (CPA's) met maar liefst 60% dalen door simpelweg de structuur van een AdWords-account te verbeteren. Zo moeten zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen in elke campagne nauw met elkaar verbonden zijn. Als beloning daarvoor zal Google je advertentiekosten te verlagen.
 

5. Nauwkeurig testen en volgen

In de meeste gevallen zullen je aanvankelijke CPA's bij het starten van een campagne hoger zijn dan je gewenste CPA's. Als je verschillende zoekwoorden, advertenties en biedstrategieën test, kun je de beste optie vinden om aan je CPA-doelen te voldoen. Om ervoor te zorgen dat Google conversies correct bijhoudt, moeten de conversietags van AdWords correct worden geplaatst op de bedankpagina's waarop je potentiële klanten terechtkomen, na het nemen van de gewenste conversieactie. Google Tag Manager (GTM) is een goede manier om trackingtags te beheren. De gebruiksvriendelijke interface helpt bij het volgen van Google-tags.
 

6. Campagne instellen op type apparaat

Aangezien het mobiel gebruik nog steeds toeneemt, zal een groot percentage van je AdWords-verkeer afkomstig zijn van mobiele apparaten. Omdat de resultaten hieruit verschillen van die vanaf een computer, raden we aan om campagnes te categoriseren op type apparaat. Op deze manier kun je de campagnes onafhankelijk van elkaar aanpassen. Zoals het afzonderlijk instellen van biedingen, waarbij je de resultaten eenvoudig per apparaat kunt bijhouden. Zo heb je nog meer controle over je ROI.
 

7. Stel een lijst zoekwoorden op die je wilt uitsluiten

Met uitsluitingszoekwoorden kun je woorden opgeven waarop je niet gevonden wilt worden. Zo heb je een nog grotere kans dat je alleen je doelgroep bereikt, en er geen geld verspild wordt aan kliks waar je niks aan hebt. En dat verhoogt weer je rendement op je investering (ROI). Het tabblad “keyword search terms” is een mooie tool om deze ongewenste zoekwoorden uit je campagnes te verwijderen. Zo zorg je ervoor dat je advertentie niet wordt weergegeven wanneer deze woorden worden gebruikt in zoekopdrachten. Je kunt deze uitsluitingszoekwoorden instellen op advertentiegroep- of campagneniveau.
 

8. Een relevante landingspagina

Wanneer je advertentie heel goed aansluit bij je landingspagina, dan zorgt dit voor een hogere kwaliteitsscore dan dat dit niet het geval is. En ook daar word je voor beloond, met lagere kosten per klik. Gaat je advertentie dus over een groepsreis naar Costa Rica, zorg dan dat de pagina waarop je landt ook echt daar over gaat. Voorkom dus een algemene pagina over reizen, waar deze groepsreis tussen verstopt zit.
 

9. Kijk deze korte video Google AdWords Introduction

Ken je Travel College al? Dat is een online leerplatform dat Reiswerk heeft gelanceerd met e-learnings, webinars en essentials. En die zijn gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Zo vind je hier ook de essential Google AdWords Introduction, een video waar je binnen 20 minuten veel leert over het opzetten van campagnes, advertentiegroepen en advertenties. Maar ook het specifiek instellen van budget per dag en de juiste keywords komen onder andere aan bod. Bekijk snel de video en zet vandaag nog een sterke campagne op!

 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.