E-mailmarketing: 8 tips voor een hogere CTR en conversie

Gepubliceerd op: 08-05-2019

Onlangs werd onze aandachtsspanne nog vergeleken met een goudvis: 9 seconden. Inderdaad, niet lang. Dus zie in die korte tijd maar eens te vertellen wat je wilt overbrengen in je e-mail, en dat je lezer dan ook nog eens doorklikt. Hoe je dat voor elkaar krijgt? In de reiswereld heb je immers wel inspirerende content, maar met mooie content alleen kom je er helaas niet. We geven je 8 tips om je op weg te helpen. 

1. Een aansprekende subjectline

Want daar begint het natuurlijk allemaal mee. Je ontvanger ziet je mailtje binnenkomen en leest de onderwerpregel. Hoe meer deze aanspreekt, hoe groter de kans dat hij of zij erop klikt. Geef de kern weer en eventueel de urgentie. Zet je belangrijkste boodschap meteen vooraan, en houd deze zo kort mogelijk. Op mobiel krijgt de subjectline namelijk een stuk minder ruimte dan op de computer.

2. Een persoonlijke touch

Zorg dat je boodschap persoonlijk is. Begin bijvoorbeeld met Beste Hans. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een gepersonaliseerde e-mail een 14% hogere click through rate (CTR) oplevert, en 10% meer conversie. Houd dus goed de namen bij van je doelgroep.

3. De belangrijkste informatie eerst

Val direct in huis met je belangrijkste boodschap. Begin je eerst met een algemeen inleidend verhaaltje, dan is de kans groot dat de aandacht wegebt en je e-mail te snel in de prullenbak verdwijnt. Vertel dus meteen waar het om gaat, en wat je lezer hier aan heeft. Zet de kernboodschap ook niet in een plaatje, want dan kan het zijn dat deze niet gezien wordt als de afbeelding niet (goed) laadt.

4. Makkelijk leesbaar op mobiel

Ruim 56% van de e-mails wordt vandaag de dag gelezen op een mobiel. Heel belangrijk dus dat deze ook daar makkelijk leesbaar is. Kies voor een eenvoudig format met één kolom, zodat de lezer niet hoeft in te zoomen. Ook afbeeldingen en krachtige koppen zorgen uiteindelijk voor een betere conversie.

5. Een stukje interactie

Tegenwoordig zijn de mogelijkheden voor interactieve elementen enorm breed. Weg met de standaard nieuwsbrief dus, val op! Hoe? Door de lezer bijvoorbeeld een vraag ín de mail te laten beantwoorden, een video te laten zien of in één beeld verschillende klikopties te geven. Zo wordt het lezen van je e-mail nog interessanter.
 

6. Een duidelijke call to action

Leuk al die mogelijkheden, maar wat is je uiteindelijke doel? Misschien wil je dat je lezer naar jouw aanbieding klikt voor een mooie vakantie. Zorg dan voor een duidelijke call to action. Wanneer je deze in een button verwerkt, dan valt dat meteen goed op. Natuurlijk kun je in de tekst ook al linkjes verwerken, zodat de kans op doorklikken alleen maar toeneemt.

7. Een onweerstaanbare landingspagina

De lezer heeft op je call to action button geklikt. Top! Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Of je doel bereikt wordt (zoals het boeken van een last minute vakantie), hangt voor een groot deel af van waar je lezer terechtkomt. Voorkom dat het een pagina is waar hij of zij nog moet zoeken naar de aanbieding. Zorg dat de lezer direct landt bij de gewenste informatie. Dan is de kans op conversie het grootst.

8. Test, test, test

Steeds wanneer je een e-mail naar een grote groep ontvangers hebt verstuurd, check de statistieken! Klinkt misschien saai, maar er gaat een wereld voor je open en het levert je waardevolle informatie op. Zo zie je onder andere wat het percentage is dat je nieuwsbrief heeft geopend en hoeveel er hebben doorgeklikt. Wie weet kom je erachter dat bepaalde woorden in de subjectline extra goed werken, en dat mensen eerder klikken op de linkjes in de lopende tekst dan op de button. Of juist andersom zoals je misschien al verwachtte. Deze bevindingen kun je weer meenemen naar je volgende mailing, waardoor je die steeds meer perfectioneert.
 
We wensen je veel succes met het optimaliseren van je e-mails!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.