Gamification op de werkvloer: motiverend of stressverhogend?

Gepubliceerd op: 12-03-2019

Je leest er steeds meer over: Gamification. Wat is dat nou eigenlijk, en hoe wordt het zoal ingezet op het werk? Het is eigenlijk een game met competitie en beloning die je toepast op de werkvloer. Ervaring leert dat werknemers hierdoor productiever worden en beter gaan samenwerken. Maar er is ook een keerzijde: het kan de werkdruk behoorlijk verhogen, met extra spanningen tot gevolg. Wat zijn momenteel de trends?

1. Een beter klimaat

Gamification voor een beter klimaat, óók op het werk. Zo worden werknemers bijvoorbeeld beloond als ze ’s avonds en in het weekend hun computer helemaal uitzetten. En House of Performance heeft een game ontwikkeld om mensen bewuster met hun mobiliteit om te laten gaan, en meer online samen te laten werken. Zo maken ze spelenderwijs kennis met alternatieven voor overleg op locatie.

2. Offline spellen

Uit onderzoek blijkt dat 70% van wat er wordt geleerd, op de werkvloer gebeurt. De offline component van spellen kan hierbij veel waarde toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan brainstormsessies waarbij spelkaarten werknemers stimuleren om out of the box te denken.

3. Betekenisvolle beloning

Bij Gamification denk je misschien al snel aan punten verdienen. Maar het motiveert medewerkers nog veel meer als ze een betekenisvolle beloning krijgen. Door bijvoorbeeld te zien hoeveel geld ze besparen, want aan de hand daarvan passen ze eerder hun gedrag aan. Ook werpt het zijn vruchten af als meerdere vestigingen van een reisbedrijf tegen elkaar spelen. Met bijvoorbeeld als doel wie de meeste reizen verkoopt. Dat helpt enorm voor de teamspirit.

4. Kennis testen

Met bijvoorbeeld. Een quiz waarbij je wordt getest over hoeveel vakkennis je beschikt. Als je wilt, kun je strijden tegen een collega. Gewonnen? Dan verdien je punten. En als je geluk hebt een cadeau.

Iedereen blij?

Gamification biedt dus veel voordelen voor het plezier, de teamspirit en de productiviteit op het werk. Klinkt goed allemaal. Maar toch wordt niet iedereen er blij van. Zo stond er een artikel in NRC Next over hoe gamification ook de werkdruk kan verhogen. Stel dat je punten verdient per geholpen klant op de klantenservice, of per boeking die je realiseert, dan kan dit ook de werkdruk verhogen. Medewerkers kunnen het gevoel krijgen dat ze worden afgerekend op hun punten, om zo wel of geen promotie te krijgen. Ook zijn er bedrijven die extra punten uitreiken wanneer medewerkers vroeger op het werk verschijnen, en in de avonduren nog even doorgaan. Niet erg bevorderlijk voor werk/privé balans. Spellen kunnen zelfs ongewenst gedrag uitlokken volgens gamification-expert David Nieborg. Wanneer het winnen belangrijker wordt dan het belang van collega’s of het bedrijf.
 
Een game moet dus eigenlijk voor een win-winsituatie zorgen, waarbij zowel de medewerker als het bedrijf profiteert. Een uitdaging voor de spelontwikkelaars dus. En voor de werknemers geldt: laat je niet gek maken! Grote kans dat het niet de bedoeling is om je werkdruk te verhogen, maar wel om je te motiveren en te prikkelen.
 
Bronnen: MT, NRC

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.