Gastblog Duurzaamheid: The Overview Effect

Gepubliceerd op: 11-06-2020

Het is woensdag 27 mei. De NOS livestream staat aan om de SpaceX lancering in Florida te zien. Een anticlimax, maar zaterdag de 30e bleven de onweerswolken wel op afstand en was de herkansing van de lancering dit keer wel een succes. Met een topsnelheid van ruim 27.000 km/uur duurde het slechts 16 uur voordat het ISS bereikt werd. Ter vergelijking: als ik mijn familie in Perth, Australië, wil opzoeken doe ik daar zo’n 20 uur over. We zijn dus technisch in staat om eerder bij het ISS te zijn dan aan de andere kant van de wereld. Wow!

Als astronaut een paar maanden opgesloten zitten lijkt weliswaar geen pretje, maar als wij ons met z’n allen aan de COVID-19 maatregelen kunnen houden en onszelf in quarantaine kunnen plaatsen, dan moet een dit voor een astronaut appeltje eitje zijn. Toch is het perspectief wat Bob en Doug de komende tijd mogen ervaren weggelegd voor slechts een handje vol mensen per jaar. Als we SpaceX en Virgin Galatic mogen geloven zal een gewichtloze ervaring op 100 km hoogte een prijskaartje krijgen tussen de €100.000 en €200.000. En voor de rijken der aarde die het nog bonter willen maken: als toerist het ISS bezoeken kost je zo’n €50 miljoen. Natuurlijk krijg je er een ‘once in a lifetime’ ervaring voor terug. Kijk overigens wel uit met uitspraken dat het de mooiste dag uit je leven is, want voor je het weet staat je huwelijk op losse schroeven.

Earthrise
Even een stapje terug in de geschiedenis. Kerstavond 1968 om precies te zijn. De Apollo 8 missie is in volle gang. Tijdens een audio-opname van deze missie, hoor je de astronauten praten over een opkomende aarde, een ‘earthrise’. William Anders beveelt de bemanning eerst nog geen foto te maken, tot hij hoorde dat ze een kleurenfilm bij zich hebben. Ze maken de foto. Een mooier kerstcadeau dan dit hebben ze nooit gekregen.

Onvoorwaardelijke liefde
Meerdere astronauten die de aarde te zien krijgen vanuit de ruimte spreken van ‘the overview effect’. Een bewustzijnsverandering die ontstaat als je de aarde vanuit de ruimte bekijkt. Het besef dat die ene blauwgroene stip in het midden van een zwarte deken van hélemaal níets, de enige leefbare planeet is in ons hele universum. Het toont hoe kwetsbaar de aarde eigenlijk is. En dat dit de enige plek is waar we er met elkaar iets moois van kunnen en móeten maken.

We hebben de meest kleurrijke planeet van het hele universum. Een wereld waar de meest uiteenlopende mensen wonen die bijzondere culturen en tradities in stand houden. Waar miljoenen soorten dieren leven, op plekken van ongerepte jungles tot aan de droogste woestijnen. Waar je in wereldsteden en plattelandsdorpen nieuwe geuren en smaken kunt ontdekken.

Mag ik aannemen dat wij reisprofessionals een voorliefde hebben voor dit alles? En dat we de drive hebt om anderen blij te maken met fantastische reiservaringen? Hoe mooi is het dan, als we ervoor kunnen zorgen dat de mooiste plekken van onze wereld niet alleen vandaag bezocht kunnen worden, maar ook over 10…50…100 jaar? Je kunt zoveel meer bijdragen dan je je realiseert. Ben je inkoper of productmanager? Kies je producten en diensten bewust. Geef voorkeur aan accommodaties die een erkende duurzaamheidscertificering hebben. Kies excursies met een lage milieu impact en die economisch vooral lokaal een positieve impact hebben. Citytrips naar Parijs en Londen? Per trein natuurlijk. Verkoop je reizen? Bied je klant dan diezelfde producten met positieve impact. Deze duurzame reisproducten worden bovendien beter beoordeeld door klanten. Een win-win dus.

Hebben wij als reisprofessionals daar écht het overview effect voor nodig? Of zit het die onvoorwaardelijke liefde voor duurzaam reizen eigenlijk al diep van binnen?

 

Over de auteur 

Melvin Mak | TUI

 
Sinds jongs af aan heb ik een fascinatie voor reizen. Mijn eerste vakantieherinnering gaat terug tot 1990. Met ons hele gezin op familiebezoek in Australië. Ik voel me bevoorrecht dat ik al zoveel van de wereld hebben kunnen zien. Juist door te reizen besef ik hoe mooi en divers onze planeet is. En dat we er alles aan moeten doen om dat te beschermen. Mijn zakelijke achtergrond? Twee afgeronde opleidingen -International Tourism Management (Hogeschool Tio) en Master in Responsible Tourism (Manchester Metropolitan University) - en reisbranche ervaring sinds 2005. Momenteel verantwoordelijk voor de TUI Benelux Sustainability Strategy en de ontwikkeling van de nieuwe TUI Group Sustainability Strategy 2020-2030.
 

 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.