Handige tips voor het combineren van SEO en SEA

Gepubliceerd op: 15-02-2019

Wanneer je met de vindbaarheid van websites aan de gang gaat, vliegen de termen SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) je om de oren. Want het is natuurlijk belangrijk dat jouw reisorganisatie hoog in de zoekmachine resultaten terechtkomt. Bijvoorbeeld wanneer reizigers de zoekterm ‘hotel Curaçao aan zee’ intypen, of ‘goedkope vlucht Sevilla’. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je organisch op de eerste pagina belandt, maar daar gaat veel tijd en effort in zitten. ‘Makkelijker’ is het om dit met SEA te bereiken, maar ook daarbij wil het nog niet zeggen dat je direct bovenaan komt te staan. En bovendien: de kosten per klik kunnen aardig oplopen. 

SEO: succes op de lange termijn

Wil je op het gebied van SEO uitblinken? Dan moet je een lange adem hebben, en flink je schouders eronder zetten. Zo is het onder andere van belang dat je kwalitatieve en relevante content blijft schrijven, en dat de pagina’s de zoekwoorden bevatten waar je op gevonden wilt worden. In de juiste hoeveelheid, want van spammen wordt Google zéker niet blij. Ook krijg je bonuspunten wanneer andere interessante websites naar jou linken, en als je content geregeld wordt gedeeld. En zo zijn er nog zo veel meer aspecten waar je website aan zou moeten voldoen voor een goede ranking in Google. Lees dus ook zeker even onze 8 SEO tips voor een top ranking in 2019 door. 

SEA: direct resultaat (tenminste, als je het goed doet)

Bij SEO heb je dus echt even geduld nodig voordat je resultaat ziet. Wil je vandaag nog bezoekers naar je website trekken via de zoekmachine? Dan is SEA een aanrader: adverteren op Google. Maar daar zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden. Om die een beetje binnen de perken te houden, is het belangrijk dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Want je wilt natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen dat willekeurige mensen op je advertentie klikken, en vervolgens geen product of dienst bij je afnemen. Verder kun je de kosten laag houden door niet op de populairste dure woorden in te zetten, maar meer de niche te pakken. Daarnaast moet je landingspagina relevant zijn en goed aansluiten bij de advertentie. Daarmee heb je een hogere kans op plaatsing bovenaan de resultaten, en lagere kosten per klik. Wil je een succesvolle Google Adwords campagne opzetten? Dan hebben we nog veel meer tips voor je! 

SEM: op zoek naar de gouden combinatie tussen SEO en SEA

Met Search Engine Marketing combineer je SEO en SEA om meer traffic uit zoekmachines te krijgen. Op de lange én de korte termijn. Vijf punten om rekening mee te houden:

  1. Ook al heeft SEO wat langer de tijd nodig, toch is het raadzaam om daar vandaag nog mee te beginnen. Op een dag pluk je hier de vruchten van.

  2. Met SEA bereik je snel resultaat. Maar houd je campagne(s) goed in de gaten om te zien wat wel en niet werkt. Zo kun je deze steeds verder aanscherpen, wat de conversieratio ten goede komt.

  3. Veel bezoekers zien de organische resultaten vaak als betrouwbaarder. Nog een reden om je op SEO te focussen.

  4. Houd Google Analytics goed in de gaten om te zien wat beter werkt voor je conversies: SEO of SEA.

  5. Het zal je misschien verbazen, maar zo’n 60% van de bezoekers ziet het verschil tussen de organische resultaten en de advertenties niet. Heb je budget, dan is SEA dus zeker een goede investering. 

Bron: www.bloeise.nl

Meer weten over SEO en SEA?

Onlangs heeft Reiswerk een online leerplatform gelanceerd met e-learnings, webinars en essentials: www.travelcollege.nl. En die zijn allemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Zo vind je hier ook de essential Google AdWords Introduction, een video waar je binnen 20 minuten veel leert over het opzetten van campagnes, advertentiegroepen en advertenties. Maar ook het specifiek instellen van budget per dag en de juiste keywords komen onder andere aan bod. Meer weten over SEO? Kijk dan de eveneens 20 minuten durende essential over SEO!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.