Innovatie volgens millennials: 8 pitches voor volgende fase door reisorganisaties

Gepubliceerd op: 07-06-2018

Door: Lobke Elbers

Op 25 mei begon op Ibiza alweer de zevende succesvolle editie van de Reiswerk Studenten Challenge (RSC18). De vijfdaagse businesscourse tot en met 29 mei, bood dit jaar voor het eerst 17 bedrijven de kans om in contact te komen met 65 Studenten van 22 verschillende opleidingsrichtingen. De nadruk tijdens deze course ligt op business/service innovatie en methoden om tot innovatie te komen en daarmee in korte tijd actuele vraagstukken van travel organisaties op te lossen.

Dragons Den

De challenge eindigde net als vorig jaar met een Dragons Den, waarbij een select aantal organisaties zoals Schiphol, Vacanceselect, Transavia, ANWB Reizen en D-rt Groep first hand mag kiezen of zij alleen of gezamenlijk een -tijdens RSC18 bedacht- idee willen adopteren en naar een volgend niveau willen brengen. In een volgende fase wordt dan de haalbaarheid onderzocht. Ook SGR zat in de jury van de Dragons Den. 

Tijdens de Dragons Den, pitchten de acht teams hun innovatieconcept aan de jury (SGR, D-rt, Schiphol, Vacanceselect, ANWB Reizen, Transavia). Uit alle acht pitches zijn uit de door millennials onderzochte trends en ontwikkelingen en challenges, acht oplossingen gekomen. Een kleine greep uit de pitches:

Beleving en experience door middel van Gamification

Beleving en experience toevoegen op moeilijke touchpoints: het wachten bij de gate is niet voor iedereen interessant. Het is een klinische en saaie ruimte waar volgens twee teams veel meer mee gedaan zou kunnen worden. Het zijn die touchpoints in de customer experience, die wel veraangenaamd kunnen worden. Gamification speelt hierin een belangrijke rol. 

De Holobuddy

De Holobuddy was een idee voor een hololens bij de gate waarop reizigers konden klikken voor meer informatie, educatie en entertainment. 

The Dutch Dream 

The Dutch Dream richtte zich op een ander soort beleving, namelijk die van het centraliseren van vermaak voor een doelgroep die wachten vervelend maakt. Opties als een silent disco met festival vibe, maar ook beleving gericht op Nederlandse trots zaten verweven in dit idee. Schiphol, en in een later stadium ook Transavia, ziet mogelijkheden voor uitwerking van een concept om de Schipholbeleving nog meer Nederlandse identiteit te geven. Zij gaan met het team in gesprek over dit concept.

Door de bomen het bos niet meer zien

De millennials maken zich zorgen over de hoeveelheid sites waar je kunt zoeken, boeken en vergelijken. Nuttig, maar ook verwarrend vinden ze. Een van de teams kwam met een concrete oplossing voor millennials met Millennial Flights; een tool/button waarmee millennials door slechts vijf keuzes drie concrete resultaten krijgen in plaats van dertig. 

Reisadvies op basis van je moodboard

Ook MOOD Travel richtte zich op hetzelfde dilemma, passend reisadvies op basis van moodboards. Een concept waarbij het beste onafhankelijke advies over vluchten, hotels en excursies aan millennials en andere reizigers wordt gegeven aan de hand van hun mood en hun travel passport. ANWB Reizen gaat in gesprek met het team dat het concept ‘MOOD Travel’ presenteerde. 



Speciale aandacht voor glamping

Glamping is hot! En kan zeker wat extra aandacht gebruiken onder potentiële reizigers. Ook reizigers uit het hoge segment zouden een goede doelgroep zijn voor glamperen en een team heeft in een marketingconcept aangetoond waarom. Vacanceselect is enthousiast over dit concept omtrent imagobuilding voor glamping en nodigde de bedenkers hiervan uit om verder te praten over de mogelijkheden.


Local guides en tips met AI en VR

Het team dat Trippie bedacht wilde een oplossing voor passend advies op locatie voor 'trips'. Een digitale assistent die realtime (24/7) advies geeft over wat je 'nu' ter plekke op de bestemming kunt doen. Advies wordt gegeven op basis van persoonlijke voorkeuren en externe factoren (zoals het weer). AI is een belangrijke component van het succes van de service, net als de integratie van API's en relevante datasets. D-rt Groep adopteerde deze app.
 
Ook Local Hero is een concept dat bedacht is om, bijvoorbeeld voor een airline, de customer journey rond te maken en op diverse touchpoints aanwezig te zijn. De nadruk ligt op het aanbieden van persoonlijke content, user generated content en VR content. 

Baan in travel via blockchain

Een team richtte zich specifiek op het aantrekken van jong talent via blockchain in hun concept "Blockbaan". Zeer innovatief en vooruitstrevend, maar ook interessant om te kijken wie dit idee (met meerdere belangen voor de travel industrie) zou moeten adopteren. Het doel is het flexibiliseren van de arbeidsmarkt, door werkgevers en werknemers direct met elkaar te verbinden, wat young professionals de kans biedt om met verschillende opdrachten bij meerdere opdrachtgevers aan de slag te gaan. Hoewel het team door D-rt Groep is uitgenodigd om verder te praten, zou het ook een branche brede innovatie kunnen zijn. Mogelijke partners zijn reisbranche en hogescholen. 

Join in on the fun!

Ben je benieuwd wat er verder allemaal is gebeurd? Wil je als (reis)bedrijf volgend jaar ook meedoen aan dé business course van de travel industrie? En jouw bijdrage leveren aan hét visitekaartje van de travel industrie richting toekomstig top talent?

Klik hier voor alle informatie over de Reiswerk Studenten Challenge!
 

 

Waar heb jij een vraag over?