Innoveren? Check dan even deze 7 regels!

Gepubliceerd op: 22-10-2019

Innovatie. Mensen denken dan vaak meteen aan een grote verandering die door één iemand is bedacht. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het gaat om een verandering die er echt toe doet, en die je op diverse manieren kunt bereiken. Alleen, of beter nog: met elkaar. Samen maak je immers het verschil! Ben je bezig met innovatie? Houd dan deze zeven regels in je achterhoofd: 

Regel 1: Innovatie is samenwerken

We hebben de neiging om te denken dat innovatie voortkomt uit één enkel briljant inzicht. Maar het tegendeel is vaak waar: het is een langdurig proces met verschillende fases, van idee tot ontwikkeling en eindproduct. Dat wordt bijna nooit bereikt door één persoon of zelfs binnen één organisatie. 

Regel 2: Innovatie is combinatie

Degene die het briljante idee heeft bedacht, heeft vaak niet alle vaardigheden in huis om dit idee ook echt te ontwikkelen tot het eindproduct. Daarvoor zijn geregeld mensen met verschillende soorten expertise nodig. Grote innovatie vindt namelijk bijna nooit plaats binnen één expertisegebied. Bij innovatie vaar je ook op onderzoeken en bestaande ideeën van anderen. Die combinatie maakt het product alleen maar beter. 

Regel 3: Stel eerst de juiste vragen

Elk probleem is anders. En dat leidt weer tot een nieuw probleem: hoe moeten we omgaan met innovatie? Moeten we het overlaten aan de experts of een externe partij? Wat we nodig hebben, is een duidelijk kader voor het nemen van beslissingen. Stel de juiste vragen, zoals: Hoe goed is het probleem gedefinieerd? En hoe goed het domein? Kijk naar Apple, Tesla of Google: ze gebruikten allemaal een andere strategie. Dus de eerste stap naar het oplossen van een moeilijk probleem, is het stellen van vragen om vervolgens je aanpak te definiëren. 

Regel 4: Er is geen maatstaf voor innovatie

Wanneer de meeste mensen aan innovatie denken, denken ze aan startups. Bedrijven zoals Uber en Airbnb hebben de markt veranderd, maar andere grote bedrijven zijn er tientallen jaren in geslaagd om aan de top te blijven. Oók tijdens de veranderende technologie en markt. Hoewel het waar is dat kleine, flexibele bedrijven snel kunnen bewegen, hebben grotere ondernemingen de luxe om dit langzaamaan te doen. Ze hebben loyale klanten en een overvloed aan middelen. Ze zien de volgende trend en investeren voor de lange termijn. 

Regel 5: De 70/20/10 regel

Bij innovatie wordt nog weleens gedacht dat het oude wordt weggegooid, om ruimte te maken voor het nieuwe. Maar slimme bedrijven realiseren zich dat het grootste deel van hun winst uit de huidige activiteiten komt. Neem bijvoorbeeld Google. Ja, het streeft naar radicale innovatie, zoals zelfrijdende auto's. Maar de voortdurende verbetering van hun kernactiviteiten is wat het zo’n waardevol bedrijf maakt. Dat is de reden waarom Google, evenals vele andere innovatieve bedrijven, de 70/20/10-regel hanteert. Het uitgangspunt van de regel is eenvoudig: richt 70% van je middelen op het verbeteren van je bestaande product, 20% op aangrenzende markten en 10% op volledig nieuwe markten. 

Regel 6: Het bedrijfsproces moet soms mee veranderen

Wanneer er een nieuw innovatief product wordt bedacht en uitgewerkt, moet het bedrijfsproces soms ook mee veranderen. Dit zodat het nieuwe product goed verkocht kan worden. Of om te zorgen dat alle medewerkers met de flow mee gaan wanneer er een andere manier van werken is gewenst. 

Regel 7: Samenwerking is het nieuwe concurrentievoordeel

De hedendaagse problemen die we proberen op te lossen zijn aanzienlijk complexer dan die van eerdere generaties. Dat is een van de redenen waarom het tijdschrift Nature onlangs opmerkte dat het gemiddelde wetenschappelijke artikel vandaag de dag vier keer zoveel auteurs heeft dan in 1950. Tegelijkertijd is kennis overal vandaan te halen. Een tiener met een smartphone heeft tegenwoordig meer toegang tot informatie dan een hoog opgeleide specialist een generatie geleden. Daarom wordt samenwerking nu een concurrentievoordeel. 

Gratis webinar over innovatie

Tegenwoordig gaat innovatie veel verder dan onderzoekslaboratoria en grote bedrijfsinitiatieven. We hebben allemaal iets te bieden en kunnen bijdragen aan de kennis van de wereld. Iedereen kan dus zijn steentje bijdragen aan innovatie. Meedoen? Lees dan ook zeker even deze vijf tips voor het stimuleren van innovatie door. Of volg de module van de maand oktober op Travel College: een webinar over innovatie, gratis te volgen voor alle medewerkers in de reiswereld. Op www.travelcollege.nl vind je trouwens nog veel meer interessante online cursussen, microlearnings en webinars. Neem snel een kijkje!
 


Bron: www.forbes.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.