Pinterest voor bedrijven: de tips & tactieken die je moet kennen

Gepubliceerd op: 10-10-2019

Pinterest is hét platform om inspiratie op te doen. Zeker voor reizen. Een aanrader dus om vandaag nog je account wat op te frissen. Het heeft namelijk enorm veel effect: van je volgers verleiden om naar een bepaalde vakantiebestemming te gaan tot het daadwerkelijk realiseren van conversies. We geven je wat tips & tactieken om zoveel mogelijk van Pinterest te profiteren. 

1. Maak je profiel zo compleet mogelijk

Pinterest vertelt je dat je al binnen 15 seconden een business account kunt opzetten. Klinkt goed! Maar het is toch echt beter om hier even uitgebreid de tijd voor te nemen. Zorg ervoor dat je profiel goed weerspiegelt waar je merk voor staat.

2. Voeg Pinterest buttons toe aan je website

Als je wilt dat mensen de afbeeldingen die op je website staan bewaren, dan moet je het hen wel gemakkelijk maken dit te doen. Voeg dus een ‘save button’ aan je afbeeldingen toe, die mensen in staat stelt om deze met slechts een klik op hun Pinterest-board te plaatsen. Je zult het aantal bewaarde afbeeldingen hiermee echt zien stijgen. Je kunt ervoor kiezen om automatische knoppen te gebruiken, waarbij de Pinterest ‘save button’ op elke afbeelding op je website verschijnt. Of de zogenaamde ‘hover button’, die alleen verschijnt als je met de muis over de afbeeldingen gaat. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de Pinterest ‘save button’ alleen aan een specifieke afbeelding op je website toe te voegen. 

3. Focus op mooie beelden

Pinterest is een zeer visueel medium, dus is het de moeite waard om afbeeldingen en foto’s van hoge kwaliteit te maken. Ze moeten helder zijn, een goede belichting hebben, goed zijn samengesteld en - het allerbelangrijkst - scherp zijn. Denk ook na over creatieve manieren om je product en merk visueel te presenteren. Lifestyle-afbeeldingen presteren over het algemeen beter dan productafbeeldingen. Laat dus bijvoorbeeld niet alleen jullie mooiste huurauto zien, maar maak een foto als deze rondrijdt door de heuvels van Toscane. Maar liefst 80% van de pinners gebruikt de Pinterest-app, dus afbeeldingen moeten worden geoptimaliseerd voor een klein scherm. Ook kun je een paar woorden aan je beeld toevoegen, zodat mensen meteen een idee krijgen waar je inhoud over gaat. Tenslotte kun je meerdere pins maken met verschillende afbeeldingen die naar dezelfde webpagina verwijzen. Dit wordt zelfs door Pinterest aangemoedigd, omdat verschillende afbeeldingen verschillende doelgroepen kunnen aanspreken.

4. Pin consequent

Pinterest adviseert om minstens één keer per dag iets te pinnen. Consistentie is van cruciaal belang: als je een groot aantal berichten in de loop van een week gaat posten, deel ze dan op en post er meerdere per dag in plaats van allemaal tegelijk. Wist je trouwens dat infographics bij de meest gedeelde soorten inhoud op social media hoort? Perfect om de betrokkenheid mee te verhogen.

5. Vergeet de beschrijving niet

Met mooie beelden alleen ben je er helaas nog niet. Om echt serieuze betrokkenheid te creëren, moet je optimaal gebruikmaken van het beschrijvingsveld. Vertel je kijkers hier precies wat ze te zien krijgen als ze doorklikken naar je website. Zorg ervoor dat je je belangrijkste zoekwoorden hier ook in opneemt om je pins in de zoekresultaten te laten weergeven. Doe dit wel op een natuurlijk manier, plaats dus geen rijtje met keywords. Zet je merknaam ook meteen aan het begin van de omschrijving. Als je meerdere pins maakt met verschillende afbeeldingen die naar dezelfde inhoud verwijzen, zorg er dan voor dat je voor elk beeld een unieke beschrijving maakt. Pinterest straft trouwens pins die geen werkende link hebben, dus check zo nu en dan of deze correct en up-to-date zijn.
 
6. Get social
Onthoud: Pinterest is een sociaal netwerk, geen billboard. Als je wilt dat mensen zich bezighouden met jouw merk, dan moet je zelf ook betrokken zijn. Volg boards of accounts van relevante, maar niet-competitieve merken in de reiswereld, en vind actief pins leuk. Je kunt ook je collega’s en bepaalde reisfanaten uitnodigen om pins aan je groepsboard toe te voegen.


 
7. Gebruik statistieken om je resultaten te verbeteren
Pinterest Analytics biedt belangrijke informatie over welke soort inhoud het beste presteert, zodat je jouw strategie in de loop van de tijd kunt aanpassen en verbeteren. Je kunt zien welke pins het populairst zijn en welke het meeste verkeer naar je website genereren. Je zult ook zien in welke boards je pins zijn opgenomen, en je krijgt informatie over de demografie en interesses van mensen die jouw afbeeldingen pinnen. Dat levert allemaal waardevolle inzichten op, zodat je je strategie op precies de juiste doelgroep kunt richten.
 
8. Promoot je Pinterest afbeeldingen
Wanneer je je afbeeldingen promoot, dan worden deze door meer mensen gezien, waarmee je merk weer meer bekendheid krijgt. Uit onderzoek blijkt dat adverteerders gemiddeld 20 procent meer organische klikken ontvangen in de maand na de lancering van een Pinterest-advertentiecampagne.
 
9. Probeer eens een gesponsorde videocampagne
Pinterest beveelt het gebruik van video aan wanneer je merk een duidelijk verhaal te vertellen heeft, reizen bijvoorbeeld. Het onderzoek van Pinterest toont aan dat mensen 32% langer naar gesponsorde video's kijken wanneer er sprake is van een verhaallijn die is opgebouwd, dan naar GIF's of aan elkaar geplakte beelden. Als je de video maakt, zorg er dan voor dat je deze kort houdt, dat je de kijkers binnen de eerste seconden ‘pakt’ en optimaliseer deze om zonder geluid af te spelen. Geef je logo aan het begin of tijdens je hele video weer, zodat mensen weten wie je bent.
 
Jeuken je handen al om je Pinterest account aan te pakken? We hopen dat bovenstaande tips snel hun vruchten zullen afwerpen.
 

Bronnen: blog.hootsuite.comwww.sproutsocial.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.