Thought leadership: Wat is dat nu precies?

Gepubliceerd op: 23-05-2018

Een van de buzzwords op dit moment op het gebied van marketing is thought leadership, sorry maar we hebben er geen mooie nederlandse vertaling voor. Het klinkt ook als iets ongrijpbaars. Iets dat alleen weggelegd is voor de corporates die ons land rijk is. Maar het is – als onderdeel van de contentstrategie – ‘hot’ op de marketingagenda van veel bedrijven: groot, klein en in zeer uiteenlopende sectoren.  Want het is simpelweg een marketingstrategie die voor iedereen kansen biedt. In iedere markt. Laten we daar wat dieper in duiken.

Wat is thought leadership?

Thought leadership is een vorm van contentmarketing, waarbij je gebruik maakt van het talent, de ervaring en de passie binnen je bedrijf, of vanuit je community, om consequent de belangrijkste vragen van je klant/doelgroep over een bepaald onderwerp te beantwoorden. En dat op een manier die jouw klant/doelgroep het fijnste vind om te consumeren cq tot zich te nemen.

Zo willen deze organisaties zich onderscheiden in een wereld die steeds meer gelijkvormig wordt. We leven immers in een tijdperk waarin iedereen goede producten heeft. En de klant gaat zelf op zoek naar informatie in plaats van te luisteren naar advertentieboodschappen. Want de gemiddelde consument luistert namelijk niet meer naar een merk dat zich de hemel in prijst. Dat moeten anderen doen. Zo groeit de behoefte aan originele visies.

Wat is een thought leader?

Thought leaders zijn personen, bedrijven of organisaties die binnen hun vakgebied een leidende en onderscheidende positie innemen. Een thought leader heeft specifieke expertise en wordt gezien als autoriteit in een branche. Dat vereist meer dan alleen kennis en expertise. Personen en organisaties die zichzelf het predicaat thought leader toekennen geven bijvoorbeeld aan een vooruitstrevende, vernieuwende blik op de markt te hebben en hun expertise te gebruiken om conventionele werk- en gedachtenpatronen te doorbreken. Ze zijn niet alleen innovatief, maar een belangrijk kenmerk is ook het hebben van een inspirerende en afwijkende visie. De thought leader denkt voor een groep die zich vervolgens voegt naar wat de leider zegt of schrijft.

Een individu of bedrijf kan zichzelf een thought leader noemen, het is niet zomaar iets wat je kunt claimen, het is iets wat je verdient. Door op te treden als een expert kun je een reputatie opbouwen in een bepaald gebied en een vertrouwensband creëren met een (potentiële) klant. Voor een bedrijf betekent dit dat de markt het bedrijf ziet als een organisatie die haar business en markt kent, evenals de behoeften van de klant. Het merk wordt hierbij gezien als een autoriteit met een vernieuwend perspectief. Bovendien is het bewezen dat een merk eerder wordt herinnerd door de consument als awareness wordt gecreëerd door het helpen van de klant met relevante content.

Voorbeelden van thought leaders

Een voorbeeld van een thought leader is Steve Jobs, wiens imago van vooruitstrevend denker en innovator sterk heeft bijgedragen aan de populariteit van de producten van Apple.

IBM is al jaren een mooi voorbeeld van een thought leader met een duidelijke eigen visie. Het bedrijf laat klanten anders kijken naar problemen en uitdagingen om efficiënter en slimmer te werken. Het gaat daarbij niet over producten van IBM, maar vooral over oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Met thema’s zoals: energiegebruik, duurzaam bankieren, verkeersveiligheid en uiteraard: eenvoud in IT. Na het jarenlang zorgvuldig opbouwen van deze status (ook in resultaten!) wordt IBM nu gezien als betrouwbare expert voor complexe vraagstukken. Daarvoor wordt nu vaak ‘automatisch’ de hulp ingeroepen van dit bedrijf.

Dove is een ander heel mooi voorbeeld van zo’n thought leader. Waar alle andere cosmeticabedrijven in hun reclame-uitingen kiezen voor ‘perfecte’ vrouwen, gooit Dove z’n kont tegen de krib. Zij kozen ervoor om juist échte vrouwen en échte schoonheid te laten zien, en dat doen ze al jaren. Ze willen vrouwen laten realiseren dat beelden vanuit de media extreem bewerkt worden. Daarbij hebben ze als doel: de druk van ‘het perfect moeten zijn’ te verminderen. Dove zet zich in om het zelfvertrouwen van alle meisjes en vrouwen positief te beïnvloeden en hen te inspireren.

Hoe wordt je een thought leader en welke valkuilen zijn er op weg naar thought leadership?

Dat vertellen we je graag volgende week in Deel 2 van dit artikel.
 
Bronnen: Marketingfacts, Marketingtermen, Frankwatching, Marketingtribune & Digital Content Marketing
 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.