Verover de wereld met deze interessante brand management lessen van Netflix

Gepubliceerd op: 07-03-2019

Netflix is ongetwijfeld een van de meest bekende merken ter wereld. Eentje die niet alleen maar positief in de spotlights heeft gestaan, want verschillende acties van Netflix hebben discussie opgeleverd. Acties waar maar weinig andere merken mee weg zouden zijn gekomen. Te denken valt aan hun tweet over de hoeveelheid data waarover zij beschikten met betrekking tot het kijkgedrag van hun leden. Veel mensen vielen hier destijds over, omdat ze het een soort Big Brother-gedrag vonden. Maar wat voor fratsen Netflix ook heeft uitgehaald, ze zijn door de tijd heen alleen maar sterker geworden. Zo hebben ze minstens 125 miljoen abonnees in meer dan 190 landen. Hoe Netflix dit allemaal voor elkaar heeft gekregen? Ze geven je vier lessen over brand management:
 

Les 1: kom tegemoet aan de behoeftes van een divers publiek

Zo’n 85% van de totale uitgaven van Netflix ging in 2018 naar originele content. Hoeveel is dat dan? Horen we je al denken. Nou, toch wel zo’n 8 miljard dollar. Netflix heeft op veel dingen gegokt, maar originele content was toch wel de grootste hiervan. En dat heeft goed uitgepakt, want het komt tegemoet aan de behoeftes van een heel divers publiek. En dat is belangrijk, want vanwege licentiebeperkingen zijn Netflix-gebruikers beperkt in de series die ze kunnen openen. Dat is namelijk afhankelijk van hun geografische locatie. Velen gebruikten dan ook VPN's om deze beperking te omzeilen. Maar in een poging om hun content partners tevreden te stellen, gaf Netflix een algemeen verbod op VPN-gebruik. Gebruikers waren hier niet blij mee, en volgens sommige bronnen is de groei van het aantal abonnees hierdoor afgeremd. Door het aanbieden van originele content kan er toch tegemoet worden gekomen aan de behoeftes van de leden.
 

De les hier is eenvoudig: focus op vooruitstrevende manieren om tegemoet te komen aan de behoeftes van je doelgroep. Negeer gebruikersklachten niet. Dat geldt vooral wanneer dit een aanzienlijk deel van je gebruikersbestand beïnvloedt.
 
 



Les 2: Netflix Socks, en waarom het ertoe doet dat gebruikers weten dat je luistert

In december 2015 introduceerden ze Netflix Socks: een creatief paar slimme sokken. Niet alleen om gebruikers warm te houden, maar vooral om de serie te pauzeren zodra de sokken detecteerden dat de kijker in slaap was gevallen. Omdat Netflix bekendstaat om zijn streaming-product, en niet als een fabrikant van sokken, kreeg Netflix Socks natuurlijk veel media-aandacht. Het resulteerde zelfs in gemiddeld 1.175 tweets per dag van meer dan 20.000 gebruikers. Ook wonnen ze er een Shorty Award mee.
 
Wat interessant is, is echter hoe het idee voor Netflix Socks tot stand kwam: door te luisteren naar wat er op social media gebeurde. Na het opmerken van klachten van gebruikers over het in slaap vallen tijdens een serie, om enkele afleveringen later pas weer wakker te worden, besloot Netflix om Netflix Socks te introduceren. Met de introductie hiervan sloegen ze twee vliegen in één klap:
 

  • Het maakte klanten duidelijk dat Netflix naar ze luistert en dat hun input wordt gewaardeerd.
  • Het genereerde veel (social) media-aandacht die anders niet zou zijn gerealiseerd, waardoor het merk Netflix nog meer bekendheid kreeg.


 

Les 3: Kwaliteit boven kwantiteit

Hoewel Netflix duidelijk heeft gemaakt dat het niet aarzelt om flink geld uit te geven aan originele content, is een andere les die je van de streaming-gigant kunt aannemen dat dit niet zomaar alleen om cijfers draait. Netflix brengt niet alleen meer series uit dan andere mediaproducenten, maar het levert ook bétere series op. In de Thrillists ranglijst van de beste tv-series van 2017 verschenen elf keer de series van Netflix - dat is meer dan elke andere mediaproducent op de lijst, waaronder HBO en NBC.
 
Dus hoewel het concentreren op kwantiteit misschien een goede benadering lijkt, geeft dit niet noodzakelijk een voorsprong. Wanneer je bekendstaat om het consequent leveren van kwaliteit, dan bereik je veel sneller de top.
 
 

Les 4: Van dvd's naar wereldwijde internetstreaming, oftewel: waarom je een flexibel merk zou moeten zijn 

Toen Netflix begon, wisten maar heel weinig mensen dat het zou komen waar het nu is. Terwijl Netflix begon met het voor onbepaalde tijd verhuren van dvd’s die per post werden verzonden, is het momenteel de nummer één content streaming-service ter wereld met meer dan 125 miljoen abonnees. En dat door simpelweg flexibel te zijn.

Dat zei de CEO, Reed Hastings, al toen VentureBeat hem destijds vroeg waar het de komende vijf jaar met Netflix heen zou gaan: "Het is niet Netflix die de veranderingen doorvoert. Het is internet. We zijn er elk jaar op uit om internet te gebruiken om een geweldige consumentenervaring te creëren. Elk jaar is een experiment." Met andere woorden: toen Netflix zich realiseerde wat gebruikers écht wilden - inhoud die kan worden gestreamd, in plaats van dvd's - draaide het.

Kortom: wanneer je tegemoet komt in de behoeftes van je doelgroep, je écht naar ze luistert en hierop inspeelt, je voor kwaliteit gaat én flexibel bent, dan ben je een heel eind op weg naar succes! Eerder gaf Netflix trouwens ook al 6 waardevolle tips voor social media marketing. Altijd handig om in je achterhoofd te houden. 


 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.