Vijf marketingtips voor 2019

Gepubliceerd op: 28-11-2018

De vraag ‘Wat denken jullie dat er volgend jaar met marketing zal gebeuren?’ wordt geregeld gesteld. Marketeers willen vooruit kijken, want net als de reiswereld verandert ook de marketingwereld met de dag. We geven je alvast wat tips die je in 2019 in de gaten kunt houden.

1. Mensen vertrouwen op anderen en op betrouwbare content, niet op advertenties

We wisten jaren geleden al dat mensen veel minder gevoelig zijn geworden voor traditionele advertenties. Waar ze veel meer vertrouwen in hebben, zijn mensen die ze kennen, redactionele websites en reviews. Er gaat dan ook steeds meer budget naar contentmarketing, influencer marketing, partnerships en andere kanalen die echt waarde voor het publiek leveren. Advertenties stonden destijds al bijna onderaan de lijst als het draaide om marketing, en dat is inmiddels niet echt veranderd. Sterker nog: de verwachting is dat 30 procent van alle internetgebruikers in het begin van het nieuwe jaar adblockers gebruiken. En dat betekent dus dat advertenties straks een stuk minder van de potentiële doelgroep bereiken. Betekent dit dan dat marketeers moeten afstappen van traditionele advertenties? Niet persé. We zijn van mening dat advertenties nog steeds kunnen werken, maar deze moeten wel relevant en waardevol zijn voor de consument.

2. Creativiteit zal succesvolle marketeers onderscheiden

Veel marketeers zeggen: print werkt niet meer. Toch komen we nog weleens bedrijven tegen die niet kiezen voor iets als MailChimp, maar weer beginnen met het ‘ouderwets’ versturen van nieuwsbrieven in print. En wat blijkt? Veel campagnes verlopen buitengewoon succesvol. Misschien wel omdat ze tegen de stroom ingaan: iedereen gaat digitaal en deze bedrijven zagen de mogelijkheid om iets anders te doen. We pleiten er nu niet voor dat bedrijven de printmarketing weer helemaal opnieuw moeten inzetten, of alleen iets moeten doen omdat het ongebruikelijk is en niet omdat het resoneert met hun publiek. Maar je kunt altijd overwegen om te kiezen voor creatieve kanalen om je publiek te ‘verrassen’, en waar je concurrenten nooit aan zouden denken.

3. Boeiende content helpt je hele organisatie

In onze eerste tip hadden we het er al over om boeiende content te maken in plaats van alleen advertenties. Maar dit zal niet alleen de marketing ten goede komen, ook je verkoopteam zal er blij mee zijn. Daarnaast kan het zijn vruchten afwerpen bij de werving van nieuwe medewerkers, de communicatie met investeerders en interne trainingen. Het maken van boeiende inhoud is dus niet alleen een marketingkwestie. Interessante content kan ook andere delen van het bedrijf voeden, wat resulteert in beter talent, lagere kosten en verbeterde relaties met investeerders.

4. Begrijp hoe je klanten het liefst communiceren

Mensen verwachten dat bedrijven met hen zullen communiceren op de manier die zij voor ogen hebben. Daarom is het zo belangrijk voor marketeers om op de hoogte te blijven van de communicatievoorkeuren van hun doelgroep. En die kunnen enorm verschillen per leeftijdscategorie. Belangrijk dus om je geregeld te verdiepen in de laatste ontwikkelingen, want de jongste doelgroep pakt die razendsnel op.

Experts maken een aantal grote voorspellingen over hoe klanten in de toekomst zullen communiceren. Sommige analisten zeggen dat ze denken dat in 2020 bijna 50 procent van alle zoekopdrachten zal worden gedaan door middel van voice search. We weten niet zeker hoe nauwkeurig dergelijke voorspellingen zijn, maar we weten wel dat de nieuwste generaties zullen opgroeien in een wereld waar smartwatches en smart speakers aan de orde van de dag zijn.

5. Automatisering met een vleugje persoonlijkheid

Automatisering en technologie op het gebied van marketing zullen gewoon doorgaan. Ze zorgen voor effectiviteit, besparing van geld en helpen betere beslissingen te nemen. Deze vooruitgang gaat soms helaas wel ten koste van de relaties die marketeers doorgaans hebben opgebouwd met hun doelgroep. Het is dan ook belangrijk om een persoonlijke sfeer te behouden, en direct hulp te bieden wanneer dit nodig en mogelijk is.

Dit zijn slechts vijf trends om in gedachten te houden als je aan je marketingstrategie voor 2019 denkt. Houd altijd wel in je achterhoofd dat er niet maar één juiste manier is voor marketing. Maar wie weet helpen deze vijf tips je een beetje om je marketingdoel te bereiken.

Gratis online cursus Sales & Marketing op Travel College

Is marketing nog nieuw voor je, en wil je er graag wat meer vanaf weten? Volg dan onze gratis cursus Sales & Marketing op Travel College: een online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. In 6 uur tijd leer je de basisbegrippen van de marketing. Te denken valt aan product-marktcombinatie en de marketingmix. Vervolgens word je uitgedaagd om vanuit je eigen werkveld en doelstellingen een marketingaanpak te bedenken. Neem snel een kijkje op www.travelcollege.nl, waar je nog veel meer interessante cursussen, webinars en microlearnings vindt!

 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.