Wat zijn de trends voor influencer marketing in 2021?

25 feb 2021

We vertellen je er vijf, zodat je deze dit jaar in je achterhoofd kunt houden wanneer je je gaat focussen op influencer marketing. Want nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven, blijft het social media gebruik maar stijgen. Nederland telt nu al 13,7 miljoen actieve social media gebruikers vanaf 15 jaar. Influencers die gek zijn op reizen, kunnen jouw merk met een hoge geloofwaardigheid promoten. Maar pas op dat je de juiste match hebt en dat er geen sprake is van influencer-fraude. Dit zijn de trends van 2021!

1. Kies voor micro- en nano-influencers

Bij het kiezen van een influencer wordt al snel gedacht: hoe meer volgers, hoe beter. Maar dat is niet helemaal het geval. Juist micro- en nano-influencers zijn erg in trek, omdat het voor hen nog goed te doen is om op hun volgers te reageren. En dat leidt tot een hogere engagement rate. Voor jou als reisorganisatie hangen er dan ook meerdere voordelen aan: de kosten zijn lager dan bij een mega influencer, de doelgroep is minder breed en vaak meer betrokken. Hoe je micro- en nano-influencers vindt? Onder andere via de juiste hashtags en agentschappen. Samenwerken met meerdere influencers kan natuurlijk ook.

2. Ga voor de juiste match

De focus op authenticiteit is heel belangrijk. Dus als je een influencer kiest, zorg dan dat hij of zij heel goed bij je merk past. Dat diegene bij wijze van spreken gratis je reisproduct zou aanbevelen. Want is er een mismatch, dan heeft het juist een averechts effect. Dus leer de influencer eerst goed kennen: welke waardes heeft hij of zij? En is er sprake van veel interactie met de volgers? Met deze informatie in gedachte ben je beter in staat een goede keuze te maken. 

3. Kijk uit voor influencer-fraude

Wat is dat dan weer, zul je misschien denken. Nou, er zijn gebruikers die volgers erbij kopen zodat ze aan die 100.000 volgers komen. En dan betaal je deels dus eigenlijk voor een publiek dat niet bestaat. Ook al is dat misschien maar een deel, het is toch zonde van je budget. Hoe je hierachter kunt komen? Volg de influencer eerst een tijdje en let op de volgende punten:

  • Heeft diegene heel veel volgers en eigenlijk maar heel weinig berichten?
  • Is er ineens een enorme groei in volgers, zonder aanleiding zoals publiciteit?
  • Staat de interactie in verhouding tot het aantal volgers?
  • Zie je vage reacties en niet relevante emoji onder de berichten staan?

Dat kunnen zomaar signalen zijn dat er iets niet helemaal in de haak is…

4. Samenwerken met brand ambassadors

De keuze voor brand ambassadors is ook een trend. Dat zijn influencers die voor een langere periode samenwerken met een merk. Ze zijn meer betrokken en denken ook mee hoe hij of zij jullie reisproduct het beste neer kan zetten. Er komen dan ook meerdere gesponsorde posts over jullie merk, gedurende een bepaalde tijd. De herhaling werkt goed voor de geloofwaardigheid. Het is hierbij wel extra belangrijk dat de influencer goed bij jullie merk past, en dat jullie onder andere dezelfde waardes hebben. Bekijk zijn of haar eerdere berichten dus goed, en ga eerst een kleine samenwerking aan om te kijken of dat zijn vruchten afwerpt.

5. Video’s, video’s, video’s

Mensen zijn dol op video’s kijken. Niet zo gek dus dat TikTok zo’n succes is, en de Stories, IGTV en Reels het zo goed doen op Instagram. En dan hebben we natuurlijk YouTube nog. Video’s hebben nog wat meer voordelen: ze krijgen meer reacties, worden vaker geliked n gedeeld. Gelukkig kunnen reisorganisaties helemaal losgaan met video’s. Denk alleen al aan alle mooie bestemmingen die menig volgershart sneller doet kloppen. Jouw perfecte influencer zal zijn of haar volgers maar wat graag laten zien hoe geweldig jullie accommodaties bijvoorbeeld zijn.

Volg de gratis e-learning Influencer Marketing
De juiste influencer vinden is n, maar minstens zo belangrijk zijn een creatief concept en de strategie achter je langetermijnsamenwerking. Maar hoe pak je dit goed aan? En hoe zorg je ervoor dat jouw influencermarketingcampagnes duidelijke branding- en saleseffecten bereiken? Dat leer je in de e-learning Influencer Marketing die je kunt volgen op www.travelcollege.nl. Ht online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Neem snel een kijkje en leer vandaag nog alles over Influencer Marketing. Of iets anders dat je interessant vindt. Veel succes!
  
Bron: www.frankwatching.com
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.