Zeven korte marketinglessen die je succesvol zullen maken

Gepubliceerd op: 05-09-2019

In de reisbranche hoor je vaak: ga erop uit! Staan we helemaal achter, want dat is goed voor de creativiteit. Eigenlijk is dit meteen al de eerste les om succesvol(ler) te worden. Maar daarvoor hoef je echt niet de wereld over te reizen. Op een kwartier afstand kan er namelijk zomaar een event of netwerkborrel plaatsvinden die je veel contacten, kennis en inspiratie oplevert. Het kan heel interessant zijn om mensen uit je vakgebied te spreken die je verder kunnen brengen op allerlei vlakken. Op marketinggebied bijvoorbeeld. Voor deze zeven waardevolle tips kun je in ieder geval nog even achter je bureau blijven zitten.
 
1. Deel je kennis
Contentmarketing: iedereen praat erover, maar echt doen is een ander verhaal. Want je hebt het al druk genoeg met andere dingen. Toch is het enorm belangrijk en zal het zijn vruchten absoluut gaan afwerpen. Op de korte én lange termijn. Dus deel je kennis in een artikel of video, en maak er een vlot geheel van. Het zal je niet alleen meer bezoekers en volgers opleveren, maar ook meer betrokkenheid bij je merk.
 
2. Leef je in
Je kunt nog zo’n goed reisproduct hebben, je moet het altijd nog zien te verkopen. Uit zichzelf gebeurt dat vaak niet. Dus stap eens in de schoenen van je klant, leef je in waar hij of zij naar op zoek is en laat ze merken dat je betrokken bent. Stel veel vragen met de focus op hén, zodat je je klant zo goed mogelijk kunt helpen.
 
3. De spijker op z’n kop
Wat voor reisproduct je ook verkoopt, zorg ervoor dat de content die je hieromheen creëert de juiste beleving uitstraalt. De content moet waarde hebben, die je doelgroep ervan overtuigt dat dit precies is wat hij zoekt. En deze content moet uiteraard ook zichtbaar zijn, liefst op diverse kanalen.


 
4. Los het probleem op
Hoe maak je je ideeën onweerstaanbaar voor klanten, partners, leads en investeerders? Stel jezelf de vraag: voor welk probleem staat onze doelgroep? En hoe zal ons product dat oplossen? Dan ben je al een grote stap dichterbij om hen ervan te overtuigen dat jouw product de beste keuze is.
 
5. Consistentie en aanpassen
Probeer de juiste balans te vinden tussen consistentie in visie, en aanpassingsvermogen naar nieuwe situaties. De reisbranche is continu in beweging. Een uitdaging dus om nieuwe kansen te zien en die optimaal te benutten. Zonder jullie visie uit het oog te verliezen.
 
6. Laat los!
Micromanagement, daar zit natuurlijk geen enkele medewerker op te wachten. Dingen loslaten is alleen niet altijd even makkelijk voor managers. Maar let maar op: juíst wanneer je medewerkers de ruimte geeft, zul je versteld staan door de resultaten die ze behalen. Zet alle creatieve en strategische geesten ook geregeld eens bij elkaar, zodat ze tips, trends en tactieken kunnen uitwisselen. Een goede leerervaring voor alle betrokkenen.

7. Durf af te kijken
Afkijken mocht vroeger nooit op school, maar soms is het prima om eens te kijken naar wat andere bedrijven, die heel succesvol zijn, doen. Niet op het een-op-een over te neme, maar wellicht kun je er wat van leren of zijn elementen van wat zij doen ook bruikbaar voor jouw bedrijf. Ben je benieuwd wat je boijvoorbeeld kunt leren van een bedrijf als Netflix op gebied van Social Media? Lees dan het artikel 6 lessen van Netwerk over Social media marketing

Zo, deze zeven marketinglessen waren lekker kort en krachtig! Sta je nog aan de basis van marketing, en wil je hier graag meer over leren? Volg dan onze online cursus Marketing & Sales op www.travel-college.nl. Een online leerplatform met diverse e-learnings, webinars en essentials. Gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche.
 
 
Bron: Forbes

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.