Zo vergroot je je zichtbaarheid, klantbetrokkenheid en winst op social media!

Gepubliceerd op: 14-11-2018

De wereld van social media marketing verandert in een rap tempo. Maar continu op de hoogte blijven van de nieuwste trends is voor veel reisbedrijven bijna niet te doen. Ook al gebruiken ze deze platforms soms dagelijks voor hun business. Toch zijn al die nieuwe opties en uitdagingen wel heel waardevol. Van augmented reality tot instagram stories en van influencer marketing tot gepersonaliseerde content. Helemaal als je je realiseert dat social media een grote invloed heeft op de keuze voor een volgende reisbestemming.

Eén ding is duidelijk: je kunt niet zomaar een beetje aanmodderen om je zichtbaarheid te vergroten, je betrokkenheid op te bouwen en verkoop te genereren. We helpen je daarom graag een handje met wat praktische tips, die branche-experts gebruiken om social media succesvol in te zetten.

Waardevolle content 

Inhoud die mensen boeit en raakt is de sleutel tot succes. Dit lijkt heel voor de hand liggend, maar een hoop bedrijven denken nog weg te komen met het ‘pushen’ van productinformatie of het knippen en plakken van folderteksten op social media. Een paar jaar geleden was het misschien genoeg om gewoon een Facebook-pagina te hebben en een enkele foto of promotie te plaatsen. Maar in de huidige wereld van overvolle social media en wispelturige volgers, moet je voortdurend content maken die interesse wekt bij je volgers wil je je betrokkenheid vergroten en hen zelfs behouden.

Zo is het van belang dat de content ‘echt’ is. Denk bijvoorbeeld aan mooie foto's met mensen waar volgers zich mee kunnen identificeren. Uit onderzoek blijkt dat men de reisprofessionals zelf ook graag op die foto’s ziet. Want die stralen kennis en expertise uit, en daardoor zien volgers zichzelf ook sneller op die bestemming.

Video’s kunnen echt het verschil maken als het gaat om het aantrekken van reizigers via social media. En dat hoeven echt geen bioscoopfilms te zijn of dure producties met een drone. Zelfs iets eenvoudigs als 10 seconden kijken naar de golven bij zonsondergang op het strand, een video vanaf een mooi uitkijkpunt of een korte impressie van een gezellig pleintje in een stad kan al genoeg zijn. Zulke mini impressies spreken al voldoende tot de verbeelding, en zorgen voor nét dat beetje extra betrokkenheid bij die bestemming. Ze zorgen wellicht zelfs voor reacties of deelacties.

Kies voor het juiste kanaal

Het is gemakkelijker om betrokkenheid te creëren als je weet wie je volgers zijn en wat ze leuk vinden. Houd dus nauwlettend in de gaten wie jouw social media kanalen volgt, berichten leuk vindt en deelt. Zijn het avontuurlijke types die op zoek zijn naar hun volgende bestemming? Dan kun je daar je inhoud op baseren, zodat je hen blijft ‘pakken’. Ook het gebruik van hashtags bij je bericht is een belangrijke tactiek om nieuwe volgers aan te trekken.

Over die nieuwe volgers gesproken: wist je dat je met Facebook ads heel gericht kunt targeten? Zo worden je gesponsorde berichten bijvoorbeeld alleen aan travel lovers getoond. Ook Instagram stories boekt veel succes, waarbij de korte filmpjes voor nog meer beleving zorgen. En heel belangrijk: bekijk je statistieken. Het kan namelijk zomaar zijn dat je op Facebook meer volgers hebt, maar juist veel meer betrokkenheid op Instagram. 

Besteed ruimschoots de tijd aan social media

Het bijhouden van social media kan een tijdrovende klus zijn. Plan hier dus genoeg tijd voor in. Stel duidelijke doelen op, maak een schema voor wanneer je welke post online gooit en delegeer waar mogelijk. Vooral jongere mensen zijn expert op het gebied van social media. Ze weten vaak precies wat op dat moment trendy is en hebben een goede intuïtie wat wel en niet betrokkenheid zal opleveren. Veel reisbedrijven zetten hier dan ook stagiaires voor in.
 
Wil je de kans vergroten dat potentiële reizigers je berichten goed in de gaten houden? Dan is consistentie een aanrader. Het instellen van dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse schema’s helpt hierbij. Ook humor en tips & tricks geven een boost bij het verkopen van je reizen. Daarnaast is planning van belang: wil je voorjaarsvakanties promoten? Wacht hier dan niet mee tot maart, want dan hebben veel mensen al geboekt. Begin dus in januari alvast met teasers, foto’s en promoties. Dan zijn de feestdagen voorbij, staat het werk weer voor de deur en zijn de volgers makkelijker te verleiden om een vakantie te boeken, zodat ze iets hebben om naar uit te kijken.
 
Als je de berichten voor een hele week inplant, wil dat trouwens nog niet zeggen dat je er ook de hele week niet meer naar hoeft om te kijken. Sterker nog: check de geplaatste berichten meerdere keren per dag, zodat je ziet wanneer je berichten de meeste reacties krijgen, en op welk uur de meeste activiteit is. Die informatie kun je weer gebruiken bij het inplannen van volgende berichten. 

Blijf op de hoogte van de trends

Social media is een continu proces waarbij je per platform steeds weer nieuwe ontdekkingen doet wat wel en niet werkt. De trends veranderen snel, en daarom is het ook zo belangrijk om de prestaties van elk kanaal dagelijks te volgen en steeds weer nieuwe dingen uit te proberen. Vaak zul je merken dat een strategie die heel lang succesvol was, ineens niet langer lijkt te werken.

Afkijken mag best, dus kijk eens naar je concurrenten. Wat voor soort berichten plaatsen zij, en op welk tijdstip van de dag? Leveren die veel betrokkenheid op? Wie weet helpt het je bij het aanpassen van je social media plan. Om volledig te begrijpen hoe je doelgroep social media gebruikt, moet je je eigenlijk ook zoals hen gedragen. Dat betekent: gebruik de social-mediaplatforms zoals je doelgroep dat zou doen. Dus volg de reistrends die goed worden gedeeld, bekijk welke Instagram-gebruikers de meeste volgers hebben en wat voor hen werkt. Vervolgens kun je dit weer toepassen op je eigen bedrijfspagina.

Verander engagement in sales

Natuurlijk geeft het een kick wanneer je post honderden of duizenden likes en shares verzamelt. Maar eigenlijk wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk sales uit voortkomen. Alleen hoe? Een vraag waar veel reisbedrijven zich mee bezighouden. Reageren op conversaties is heel belangrijk, en het liefst zo snel mogelijk. Als je pas de volgende dag reageert, zijn de geïnteresseerden misschien alweer gevlogen. Je moet dus op de hoogte blijven van activiteiten op social media, ook buiten de normale kantooruren om.

Betrokken zijn bij je volgers is een must. Zij zullen dan ook sneller hun vrienden taggen in berichten en vragen stellen, wat allemaal mooie kansen biedt om een sale te realiseren. Betrokken zijn buiten je eigen content om werkt trouwens ook goed. Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan gesprekken die al op social media plaatsvinden. Laat maar zien dat jij de expert bent waar iedereen naar op zoek is.

Luister naar je klant en klink écht!

Mensen connecten wanneer gesprekken leuk zijn. Denk dus out of the box, vooral als het gaat om social media marketing. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de social media accounts van KLM: die hebben ook een unieke manier van in contact staan met de doelgroep.  En luister naar wat je klanten zeggen. Om aan de behoeften van je klant te voldoen, is het noodzakelijk om te weten wat ze willen. Zo kun je reageren op een manier als: "Hé vriend, ik luister". Dit heet ook wel ‘actief luisteren’. 


Ben je naar aanleiding van dit artikel op zoek naar nog meer inspiratie? Dan hebben we hier nog de "6 lessen van Netflix over social media marketing" voor je. Of ga naar onze expertmeeting op 22 november 2018! Daar lees je hieronder meer over. 

Benieuwd hoe social media je customer experience beïnvloed en kan verbeteren?

Kom dan naar de expertmeeting, die Reiswerk organiseert op donderdag 22 november as bij Down Under te Nieuwegein. Deze expertmeeting is speciaal voor professionals in de reisbranche op het gebied van Digital Marketing, E-commerce, Social Marketing en E-Travel. Tijdens dit event willen we inspireren, kennis delen en netwerken. Ook hebben we een aantal interessante sprekers uitgenodigd.
 
Zoals Corné Dijkmans, die onlangs is gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam op zijn onderzoek naar de rol en functie die social media hebben binnen bedrijven in de travel industry, en op de effecten van deze media. Corné bracht de trends in het online interactief gedrag van de grootste toeristische bedrijven in NL die actief zijn op social media in kaart. Hij zal de belangrijkste resultaten van zijn onderzoek presenteren en vragen beantwoorden in een interactieve sessie. 

Ook Karlijn Vogel, die jarenlang Director Social bij KLM was, zal aanwezig zijn en weet als geen ander hoe social media je customer experience kan verbeteren. Samen met de aanwezige digital marketing en e-commerce experts gaan we in gesprek over hoe je je als merk kunt blijven onderscheiden in de vergaande Voice-technologie. Vincent Thamm, expert in Lean Innovation and Digital Transformation, zal de middagmoderator zijn en er voor zorgen dat de Social Media, Digital Marketing & E-commerce experts met nieuwe inzichten en tools naar huis gaan. 
 
Op deze pagina lees je meer informatie over het programma. Wil je graag bij dit event aanwezig zijn? Meld je dan gratis aan. Wacht niet te lang, want er is plaats voor maximaal 25 bezoekers.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.