5 tips om meer uit e-mailmarketing te halen

Gepubliceerd op: 22-11-2021

De ontwikkelingen en trends op het gebied van e-mailmarketing volgen elkaar in rap tempo op. Het is nog steeds een effectieve manier van marketing. Uit de cijfers van de Nationale E-mail Benchmark 2020 blijkt namelijk dat gemiddeld dat 40,7% van de succesvol geleverde e-mails wordt geopend. Daarvan klikt 17,6% op een link in de e-mail. Doel is natuurlijk om deze cijfers te verhogen. We hebben een aantal tips voor je om dit te bereiken.       
 
1. Personaliseren, maar dan een stapje verder
Wellicht bieden jullie al gepersonaliseerde content aan in jullie e-mails. Een aanrader, want volgens Salesforce verhoogt dit de kans met 29% dat de e-mail wordt geopend. Uit onderzoek van CM Group blijkt zelfs dat 67% van de ontvangers gepersonaliseerde content verwacht, en dat 42% geïrriteerd is als dit niet zo blijkt te zijn. Met personalisatie vergroot je de kans om leads om te zetten naar sales, maar je kunt nóg een stapje verderzetten. Oftewel, hyperpersonalisatie. In dat geval pas je veel meer vormen van personalisatie toe met behulp van data. Deze bijvoorbeeld:

  • Personaliseer de subjectline voor een hogere open rate. Zoals ‘Saskia, dit zijn de beste hotels in Barcelona.’
  • Zorg ervoor dat de inhoud van de e-mail ook gepersonaliseerd is. Denk aan dynamische contentblokken, waarbij je per doelgroep andere content laat zien die goed bij hen aansluit. Verwijs ook naar relevante landingspagina’s.
  • Zet je ontvangers extra in het zonnetje op speciale dagen. Bijvoorbeeld op hun verjaardag met een persoonlijke kortingscode.
2. Automation van e-mailmarketing
Steeds meer reisbureaus maken gebruik van automation van e-mailmarketing. Daar is sprake van wanneer een e-mail wordt gestuurd op basis van het gedrag van de ontvanger op jullie website. Wanneer de bezoeker bijvoorbeeld veel tijd doorbrengt op pagina’s van rondreizen door Portugal, of een bepaald type huurauto, dan kan dit een e-mail triggeren. Dit moeten jullie alleen wel van tevoren instellen. Zodat de bezoeker dan automatisch een e-mail krijgt met relevante content of aanbiedingen. Het kost even tijd om dit goed op te zetten, maar dat verdient zich dubbel en dwars terug.
 
3. Interactieve content
Onderzoek van Martech Advisor toont aan dat interactieve e-mailcontent ervoor zorgt dat de click-to-open rate wordt verhoogd met 73%. Dit zijn wat mogelijkheden om e-mails interactief te maken:
  • Een pop-up met bewegend beeld. 
  • Een tap/hover: wanneer de websitebezoeker over een plek scrollt, verandert daar de kleur of komt er een plaatje tevoorschijn.
  • Een formulier in de e-mail, zodat de ontvanger meteen extra informatie kan aanvragen of zich kan inschrijven voor een presentatie.
  • Een slider waarbij verschillende afbeeldingen langskomen. Zo hoeft de ontvanger niet eindeloos naar beneden te scrollen om alle foto’s te zien.
  • Een carroussel. Lijkt op een slider, maar is nét even anders. Hierbij bepaalt de ontvanger zelf wat hij of zij ziet met de pijltjes. In de afbeeldingen zet je producten of diensten, met een verwijzing naar een specifieke landingspagina.
Helaas werken niet alle activiteiten bij elke e-mail client. Wordt dit niet ondersteund, dan krijgt de ontvanger een alternatieve e-mail te zien. Ook wel bekend als fallback.

4. Digitaal je empathie overbrengen
Door corona is het face-to-face contact sterk verminderd. Jammer, want op die momenten kon je juist goed je empathie uiten. Waar reizigers ‘vroeger’ nog naar jullie locatie kwamen om bijvoorbeeld de reizen en aanbiedingen te bekijken, gaat dit tegenwoordig vaker via website en e-mail. Het is een uitdaging om je empathie digitaal over te brengen, om de relatie met de ontvanger te versterken en leads om te zetten naar sales. Je moet de juiste balans zien te vinden tussen empathie en commercie.

5. Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (AI) hoor je steeds vaker voorbijkomen. Het is ook zeker interessant voor e-mailmarketing. Zo kan het bijvoorbeeld de subjectline analyseren en voorspellen wat de open ratio is. Of bepalen wat het beste tijdstip is om een e-mail te sturen. Met AI kun je maximaal resultaat bereiken met een bericht.

Nog meer tips op Travel College
Op ons gratis online leerplatform Travel College vind je nog meer tips. In de korte cursus E-mailmarketing van 45 minuten leer je hoe je ervoor zorgt dat je lezer door je e-mail geïnspireerd raakt en doorklikt. Neem snel een kijkje op www.travelcollege.nl voor deze of een van de andere e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche.

Bronnen
www.frankwatching.com
www.mondomarketing.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.