6 redenen waarom klantgerichtheid belangrijker is dan wat dan ook

Gepubliceerd op: 15-03-2019

Waar je vroeger al snel een verkoop te pakken had als je een mooie reis aanbood tegen een aantrekkelijke prijs, verwacht de klant nu iets meer van je. Namelijk dat je klantgericht bent. Om even aan te geven hóe belangrijk ze dat vinden: maar liefst 81% van de klanten is bereid om voor een goede service 7% tot 22% meer te betalen.

Dus wanneer je veel meer tijd steekt in het tevreden houden van je klanten, kun je dat ook weer terugverdienen. Maar dit is niet de enige reden dat steeds meer bedrijven veel energie steken in klantgerichtheid.

Wij zetten naast deze aftrap nog zes redenen op een rij waarom klantgerichtheid belangrijker is dan wat dan ook.

#1 Onderscheidend

Met klantgerichtheid kun je je onderscheiden. In de reiswereld bieden meerdere reisbureaus bijvoorbeeld dezelfde accommodatie aan. Waarom zouden vakantiegangers dan voor jouw organisatie kiezen? Misschien door je aantrekkelijke prijs, de fijne vliegtijden óf omdat ze weten dat als ze bij jou boeken, jullie er alles aan zullen doen om ze de vakantie van hun leven te laten beleven. En misschien vinden ze dat nog wel het meest waardevol.

#2 Loyaliteit

Stel, jullie klanten hebben een fantastische vakantie achter de rug. Grote kans dat ze volgende keer weer bij jouw reisbedrijf boeken. Immers: zo vaak gaan ze niet weg, dus áls ze gaan, willen ze er natuurlijk 100% op kunnen vertrouwen dat hun vakantie helemaal is zoals ze hadden gehoopt. Met een beetje geluk vertellen ze anderen vol lof over hun weekje weg, en benoemen ze jullie daar ook nog bij. Wie weet hebben ze vrienden en familie die een teleurstellende vakantie achter de rug hebben, en geven ze de gouden tip om volgende keer bij jullie te boeken.

#3 Online reviews

Internet biedt eindeloos veel voordelen, behalve als daar slechte reviews over klantgerichtheid worden geplaatst. Dat moet je dus te allen tijde zien te voorkomen, want het vergroot de kans aanzienlijk dat mensen dan liever voor een ander reisbedrijf kiezen. Het gaat tenslotte om hun vakantie.
 

#4 Gezamenlijk doel

Je kunt klantgericht als gezamenlijk doel gebruiken binnen jouw reisbedrijf. Want soms is dat extra hard nodig in organisaties: een nieuw gezamenlijk doel. Om de spirit er weer in te krijgen bij de medewerkers. Zo wordt het vuurtje weer een beetje opgestookt om met elkaar dat doel zo snel mogelijk te bereiken.

#5 Vermindert problemen

Natuurlijk, elk bedrijf krijgt weleens een klacht, dat is niet te voorkomen. Maar het helpt enorm als klanten weten dat áls er iets is, jullie luisteren en het probleem meteen op een goede manier oplossen. Dat schept vertrouwen dat het uiteindelijk sowieso altijd goed komt. 

#6 Blij maken

Last but zeker not least: het is fijn om andere mensen blij te maken. Als het goed is, zit het in de natuur van mensen om anderen te helpen. En het maakt je werk er ook nog eens een stuk leuker op als reisbedrijf.

Webinar met bruikbare tips over klantgerichtheid

Genoeg redenen dus om vandaag nog jullie klantgerichtheid onder de loep te nemen, en te kijken op welke vlakken dat (nog) beter kan. We helpen jullie daar graag een handje bij, met ons webinar van de maand op www.travelcollege.nl: Klantgerichtheid in het klantcontact. Hierin geeft coach Mieke Hinfelaar je onder andere bruikbare tips en inzichten hoe je het beste met je klanten kunt omgaan.

Denk bijvoorbeeld aan vijf bruikbare stappen in klantgericht communiceren en de verschillende typen klanten. Maar ook klantbeheer komt aan bod: wat werkt wel, en wat juist niet? Het webinar is nog t/m 31 maart te volgen op Travel College, een online leerplatform met e-learnings, webinars en essentials. Stuk voor stuk gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Ben je hier nog niet eerder geweest? Meld je dan gratis en eenvoudig aan en stap de wereld binnen van online leren! 

Bronnen: Sydneybrouwer.nl, Daymondjohnsuccessformula
 



 

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.