7 manieren om de kunst van het loslaten onder de knie te krijgen

Gepubliceerd op: 13-08-2019

Als je iets meemaakt wat echt vervelend is dan mag je van je omgeving even boos, geirriteerd of verdrieting zijn, maar vervolgens krijg je van iedereen de goedbedoelde tip dat je het moet gaan ‘loslaten’.  “Ach, trek het je niet aan. Just let it go!” is echter heel gemakkelijk gezegd, maar een stuk minder makkelijk gedaan. Onze neiging is immers vaak om ons te concentreren op “dat wat vroeger was" en daar idealistisch aan vast te houden.

Het probleem hiermee is echter dat dit krampachtig vasthouden uiteindelijk alleen maar meer leed veroorzaakt. Daarnaast helpt leren loslaten ook om stress tegen te gaan. Je probeert immers geen controle meer uit te oefenen. Je accepteert dingen veel meer zoals ze zijn. En het fijne is: Je voelt je beter, blijer en gelukkiger.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe dan? Wil jij de kunst van het loslaten onder de knie krijgen? We geven je 7 praktische tips hoe dat te doen.

1. Check eerst je aannames

Stel jezelf geregeld de vraag of jouw gedachten/aannames wel kloppen. Vooral als je in de piekermodus zit gaan je gedachten met je aan de haal en praat je jezelf nog dieper in de put. Om deze gedachten te stoppen, vraag je jezelf of de dingen die je denkt, welk echt kloppen en of ze te bewijzen zijn. Je kunt ook mensen in je omgeving vragen of zij denken dat jouw aannames kloppen. Want voor dat je het weet heb je dingen veel groter gemaakt dan ze zijn of blijken je aannames totaal niet waar te zijn en zit je dus voor niets te stressen en piekeren.

2. Probeer om te denken

Omdenken is denken in termen van mogelijkheden en niet van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is, en wat je daar mee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws. Hoe werkt omdenken?
Omdenken is een denktechniek die bestaat uit twee stappen:

  1. Maak van een probleem een feit.
    Je neemt een probleem, haalt daar af wat-er-zou-moeten-zijn en houdt dat-wat-er-is over. Ofwel de stap maken van ja-maar (het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem) naar ja-en (het is, wat het is).
  2. Kijk naar nieuwe mogelijkheden.
    Je start met een feit, en kijkt wat je daar mee zou kunnen doen. Ofwel kijk je welke nieuwe mogelijkheden er ontstaan door de feiten volledig te accepteren, dus volledig ‘ja’ te zeggen tegen de realiteit.
beautiful-day-1374414_1280.jpg


3. Durf hulp of raad te vragen

Sta je altijd voor anderen klaar? Dat is natuurlijk prima! Maar… vraag je ook anderen om hulp of raad als je omhoog zit of iets je dwars zit? Nee? Nou, wees stress en frustratie voor en durf ook eens om een wederdienst te vragen. Natuurlijk kan dat ook een troostende schouder, luisterend oor of een kopje thee zijn als je even in de put zit. Door even met iemand te klankborden of om hulp te vragen kan het een stuk gemakkelijker worden om los te laten.

En… durf je niet te vragen? Dan is het goed om gewoon eens ‘nee’ te zeggen. Je hoeft immers niet als Atlas het lot van de hele wereld op je schouders te dragen en ook niet in iedere vacature te springen. Soms mag iemand best even zijn eigen “problemen” oplossen en hoef jij dat niet voor hem of haar te doen. Dat kan al een hoop stress en frustratie voorkomen, die je vervolgens niet los hoeft te laten.

4. Stop met oude koeien uit de sloot halen

Telkens weer die oude koeien uit de sloot halen, omdat je boos, verdrietig, gekwetst bent, heeft weinig zin. Wie of wat de oorzaak ook is. Het zorgt er alleen maar voor dat je in het verleden blijft hangen en je houdt zo continue die negatieve emoties vast en stress in stand. En laten we eerlijk zijn, het heeft totaal geen zin en je wordt er echt niet gelukkiger van. Je bereikt eerder het tegenovergestelde. Inderdaad, je voelt je nog ellendiger. Zonde van je tijd toch?

Blijf dus niet steeds achterom kijken, maar haal eens je schouders op en laat die boosheid, verdriet en frustratie gaan. Gedane zaken nemen geen keer, dus bekijk het leven van de zonnige kant en leef in het hier en nu. En wil je toch piekeren? Gun jezelf dan 15 tot 30 piekerminuten op een dag en daarna klaar! Eventueel schrijf je het op, maak je van je papiertje een prop en gooi je deze symbolisch weg. Of bind het briefje aan een ballon and “let it float away”. Opgeruimd staat netjes!

5. Hou wat meer rekening met jezelf

In het verlengde van het vorige punt geldt dat het natuurlijk goed is om rekening te houden met anderen, maar jezelf wegcijferen is niet de oplossing. Wees daarom niet extra aardig, vriendelijk en behulpzaam om anderen te pleasen. Dat geeft onnodig veel stress. Je anders voordoen dan wie je echt bent, zorgt er immers voor dat je continu op je tenen loopt om aan de verwachtingen van anderen te voldoen.

Kies liever voor het leren loslaten van de verwachtingen, die anderen van je hebben. Dat is minder stressvol, omdat je gewoon jezelf kunt zijn. Je zult merken dat je je een stuk vrijer voelt vanaf het moment dat je op niemand meer indruk hoeft te maken en jezelf accepteert zoals je bent. En heel eerlijk… het mooiste wat je kunt worden is jezelf!

6. Verwacht minder van anderen

‘Het brein is één grote verwachtingsmachine,’ heeft de beroemde filosoof Daniel Dennett eens gezegd. En vaak verwachten we dingen van anderen die die ander helemaal niet eens weet. Denk eens na over wat jij allemaal verwacht van de mensen in je leven. En vraag jezelf eens af of die verwachtingen wel reëel zijn en of je die verwachtingen ook wel eens uitgesproken hebt naar die personen.

Hoe vaak winden mensen zich wel niet op over ‘likes’ op Facebook. ”Hij heeft dat bericht niet eens geliked!” of ”Nu liked zij dat bericht wel, maar mijn bericht niet!” Hieronder ligt een verwachting: als die persoon mij waardeert dan moet hij of zij mijn berichten liken. Of ik moet altijd contact met haar zoeken, maar zij zoekt nooit contact met hij. Hieronder ligt een verwachting dat de mate van contact zoeken in balans moet zijn. Maar waarom eigenlijk? En wat gebeurt er als je die verwachting loslaat? Precies, dan voorkom je een heleboel frustratie!

Blijf dus dicht bij jezelf en doe dingen voor anderen omdat jij dat wilt, niet omdat je iets terug verwacht. En als je dan iets verwacht, maak dit dan expliciet duidelijk en vertel het diegene, zodat er geen verwarring ontstaat. Daarbij hoeft echt niet alles in balans te zijn. Je kunt de ander niet veranderen maar mezelf wel. Laat die verwachtingen dus los en hou het bij jezelf!

7. Probeer regelmatig te ontstressen

Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel. Dus voorkom dat spanningen zich van je meester maken door regelmatig te ontstressen. Het liefst dagelijks. Dat doe je door bijvoorbeeld te mediteren of door te zorgen voor afleiding of een uitlaatklep, zodat je jezelf gewoon lekker kunt laten gaan.
Van mediteren wordt je rustiger, kun je dingen gemakkelijker van een afstand bekijken en krijg je meer inzicht in het onderliggende probleem. Al die zaken helpen om stress of frustratie te voorkomen.
Van lachen, zingen en huilen tot dansen, sporten of spelen met je kids ontspan je meestal. En als je ontspant, maak je stofjes aan die stresshormonen bestrijden. En dat geeft je weer een heerlijk vrij en onbezorgd gevoel. Dus afleiding of een uitlaatklep zoeken, kunnen je helpen bij het leren loslaten van je spanningen en frustraties.

Loslaten is geen sprookje, iedereen kan het!

“Laat het los, laat het gáán…” Mijn nichtje van 3 zingt uit volle borst het lied van de prinses uit Frozen. Zo klinkt het als een sprookje, dat loslaten. Werkcoach/trainer Fraukje Smeding vertelt echter in het webinar “loslaten” op www.travelcollege.nl dat loslaten echt geen sprookje of abracadabra is. Heb jij dus nog wat meer handvatten nodig om los te kunnen laten? Bekijk dan dit 30 minuten durende webinar!



Bron: Huffington Post, Levenscode, changeofheart.nl, sochicken.nl, bodymindrelease.nl, omdenken.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.