Blijf stress de baas met deze breintips!

Gepubliceerd op: 28-11-2019

Hoe snel je stress ervaart en hoe dat voelt, is voor iedereen anders. Zo is de een bijvoorbeeld veel eerder geprikkeld dan de ander. Je merkt het misschien al snel aan jezelf wanneer het weer zover is: je maakt van een mug een olifant, voelt je snel geïrriteerd en slaapt slecht. Dit is een plukje van de vele tekenen dat het allemaal even teveel is. Hét moment om een stukje te wandelen tijdens lunchtijd, en op je ademhaling te letten. Een paar keer diep in- en uitademen (waarbij je twee keer zo lang uitademt als inademt) helpt al om rustiger te worden. 

Stress, waar komt dat vandaan?

Dat kan door van alles en nog wat komen. Een organisatieverandering geeft werknemers bijvoorbeeld veel stress, vooral door de grote onzekerheid die het met zich meebrengt: Behoud ik mijn baan wel? Wordt mijn functie anders? Of wat dacht je van een te hoge werkdruk voor langere tijd, waarbij je continu het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen? Maar ook collega’s kunnen voor stress zorgen, wanneer ze bijvoorbeeld over je roddelen of fouten maken en die in jouw schoenen schuiven. 

Specifiek deel van je hersenen

Trainer Gerda Bos stelt dat als je zo min mogelijk stress wilt ervaren, je je op de voorkwab van de hersenen moet richten. Dat is namelijk het gedeelte van je brein dat garant staat voor rationeel en gecontroleerd handelen. Oftewel: daar orden en analyseer je informatie. Ook wordt daar automatisch of ongewenst gedrag onderdrukt, zodat je bewuste keuzes kunt maken. Het zorgt ervoor dat je rustig kunt nadenken, om vervolgens een weloverwogen beslissing te nemen.

Stressvolle situatie? Toon LEF

Voel je stress? Schakel dan dus terug naar je voorkwab en bekijk de situatie vanaf een afstandje. Een soort van helikopter view:
1. Wat zijn de feiten?
2. Wat is jouw beleving?
3. Toon LEF: kijk Liever Eerst naar de Feiten
4. Wat is het ergste dat kan gebeuren?
5. Hoe erg is het als dat gebeurt?
6. Bedenk: je gedachten zijn niet wie jij bent.

Als een vriend(in) bij je zou komen met dezelfde situatie, wat zou je hem of haar dan adviseren?

Vooral die laatste werkt altijd erg goed, want dan bekijk je de situatie nét even anders en heb je ineens die briljante oplossing. 

Vijf pijlers voor een veilig gevoel

Stress is ook een teken dat je je niet veilig voelt. Dat zou kunnen omdat een van deze vijf pijlers niet op orde is:
 
1.Status (je plek ten opzichte van anderen)
2. Zekerheid en geborgenheid
3. Autonomie en zelfstandigheid
4. Relaties met anderen
5. Rechtvaardigheid

Ook op de werkvloer kunnen deze pijlers uit balans raken. Denk aan nummer 4: je relaties met collega’s die misschien niet altijd soepel verlopen. Of nummer 5, dat bepaalde zaken die niet goed gaan aan jou worden gelinkt. Terwijl dit natuurlijk helemaal niet zo is.

Stap uit je comfortzone

Wat helpt, is om uit je comfortzone te stappen. Trainer Gerda Bos adviseert zelfs om elke week iets nieuws uit te proberen, want zo ben je ook beter voorbereid op een onverwachte situatie. Dit hoeft trouwens niets met werk te maken te hebben. Denk aan parachute springen, of blijf met je beide benen op de grond om een ingewikkelde taart te bakken. Die nieuwe dingen hoeven niet perfect te verlopen (behalve parachute springen dan), want fouten maken mag. Daar leer je alleen maar van. Veranderingen op je werk hebben ook te maken met uit je comfortzone komen. Dus ben je daar meer aan gewend, dan beweeg je ook veel makkelijker mee met de veranderingen in de organisatie.

Een fit brein

Dat zorgt niet alleen voor een beter geheugen, maar ook voor een ontspannen gevoel. Waardoor je ook weer rustiger reageert in een gespannen situatie. Maar hoe krijg je dat, een fit brein? Onder andere hierdoor:

  • Slaap voldoende: liefst 8 uur per nacht.
  • Bewegen: je hoeft je echt niet drie keer per week in het zweet te werken. Wandelen helpt ook al enorm.
  • Yoga en mindfulness helpen stress te verminderen.

In het artikel Zo train je je brein voor een beter geheugen vind je nog veel meer interessante tips. Wist je bijvoorbeeld dat puzzels als kippensoep zijn voor je brein? En dat een nieuwe taal leren zorgt voor een opmerkelijke groei in de hersenen? Lees snel nog meer van dit soort interessante breinweetjes

Gratis te volgen webinar Mindfulness op Travel College

Over mindfulness gesproken: de hele maand november staat bij Travel College in het teken daarvan. Op dit online leerplatform vind je naast een breed aanbod van interessante e-learnings, elke maand een extra module. Deze maand is dat dus Mindfulness. In dit webinar zul je erachter komen wat mindfulness is, maar ook wat de wetenschap aantoont over de effecten hiervan op je werk. Je krijgt praktische tips om dit meteen in de praktijk te brengen, zodat je na dit webinar zelf kunt ervaren wat het trainen van je mindfulness ‘spier’ oplevert. Dit webinar is de hele maand november gratis te volgen voor alle medewerkers in de reiswereld. Verminder je stress en verhoog je prestaties.
 
 

Bron: managementsupport.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.