Blog - Gelukscompetenties

Gepubliceerd op: 17-05-2021

Nicole combineert haar passie voor reizen en recruitment, want werk is meer dan een baan. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van recruitment en werkgeluk in deze blog op Reiswerk. In deze blog gaat ze in op gelukscompetenties. Wat is werkgeluk? En welke competenties kun jij inzetten om meer geluk te ervaren? Lees onderstaande tips van Nicole over de verschillende gelukscompetenties.

Geluk op de werkvloer
Tegenwoordig lees je steeds meer over het onderwerp ‘werkgeluk’. Wat betekent dit eigenlijk? Het is een subjectief concept, voor sommige mensen is het hebben van een vriendelijke omgeving belangrijk en voor anderen is betekenisvol werk of autonomie een vereiste om geluk op de werkvloer te ervaren. Feit is dat een bedrijf met gelukkige werknemers de omzet kan verhogen met 37%, de productiviteit met 31% en de kwaliteit van leven verbetert voor alle mensen die bij het werk betrokken zijn. Werkgeluk gaat echter niet zozeer over economisch rendement maar juist over organisatorische aspecten en individuele factoren (zoals perceptieniveau, stressoren, emotionele intelligentie) die de mate waarin we ons gelukkig voelen in een bedrijf bepalen. Geluk op het werk doet ertoe, zowel individueel, binnen jouw team als organisatie breed.
 
Positieve Psychologie
In de wetenschap van geluk (Science of Happiness) wordt onderzocht welke positieve psychologie interventies mensen helpen om het geluksgevoel te ervaren. Positieve psychologie is gebaseerd op de overtuiging dat mensen een zinvol en gelukkig leven willen leiden en het beste uit zichzelf willen halen.
Voor de meeste mensen is het gemakkelijker om problemen in de wereld te signaleren dan om kansen te zien of te benutten. Dit is hoe ons brein functioneert en wat we leren in onze omgeving (opvoeding, onderwijs, wetenschap en media). Volgens de positieve psychologie hebben we beide aspecten nodig: het zien van kansen en het oplossen van problemen.

mindfulness.jpg 
Geluk begint bij jezelf
Geluk is een ‘inside job’, gelukkig worden begint allereerst bij jezelf! De positieve psychologie interventies richten zich zowel op de interne wereld (eigen belang) als de externe wereld (algemeen belang). Door deze interventies toe te passen kun je je geluksbewustzijn verhogen. Het is geen eenmalige actie maar een ‘way of live’. Door dagelijks of wekelijks een oefening toe te passen zul je het geluk en bewustzijn bevorderen. Hoe vaker je de oefeningen doet, hoe meer inspanning je met plezier en toewijding levert, hoe groter de impact op je geluksgevoel.
 
Gelukscompetentie mentale fitheid
Een goede mentale conditie is net zo belangrijk als een fysieke conditie. Mentale fitheid is essentieel in onze huidige (prestatiegerichte) maatschappij, zodat je veerkrachtig kunt functioneren. De voordelen van mentale fitheid zijn groot, denk hierbij o.a. aan; beter geheugen, meer zelfvertrouwen, beter slapen en verhoogde energie. Een positieve interventie die je voor mentale fitheid kunt toepassen is bijvoorbeeld (zelf)compassie en vriendelijkheid. Aardig zijn voor jezelf en de ander. De kwaliteit van sociale connecties is erg belangrijk, ook op het werk. Pro-sociaal gedrag of vriendelijkheid verhoogt het gevoel van veiligheid en verbetert samenwerkingsbanden. Medewerkers die vrienden op het werk hebben, ervaren een hoger niveau van productiviteit en werkplezier. Deze vriendelijkheid zit ‘m al in kleine dingen zoals een glimlach naar iemand, een complimentje geven of waardering tonen.
 
Gelukscompetentie positieve levensstijl
Een positieve levensstijl omvat niet specifiek positief denken. Het gaat eerder over het bewustzijn dat het leven bestaat uit zowel positieve als negatieve ervaringen en dat je deze in het juiste perspectief kunt plaatsen. Ook op de werkplek heeft een positieve levensstijl zijn voordelen omdat het leidt tot positieve resultaten. Je bent meer afgestemd op wat goed gaat en je ziet meer positieve dingen in andere mensen wat je vermogen om in sociale groepen te werken ondersteunt. Een positieve interventie die je kunt toepassen is bijvoorbeeld dankbaarheid. Dankbaarheid voelt niet alleen goed maar heeft ook neurologische redenen. Hier is veel onderzoek naar gedaan, ook op het werk. Dankbaarheid zorgt o.a. voor meer veerkracht, minder stress, meer eigenwaarde, meer energie en meer optimisme. Een mooie oefening om deze positieve interventie te beoefenen is om dagelijks voor je gaat slapen 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Gebruik je gevoelens zodat het niet alleen een mentale oefening is, maar voel ook de dankbaarheid. Normaliter denk je voor  het slapen gaan vaak nog aan dingen die niet goed zijn gegaan of wat je nog moet doen. Door je met deze interventie specifiek te richten op de goede dingen dwing je jezelf aandacht te besteden aan wat goed gaat en wat werkelijk belangrijk is. 
 
Bekijk hier de interessante TedTalk van Shawn Achor

Bron: Opleiding werkgelukdeskundige Heart4Happiness

Benieuwd welke andere gelukscompententies je kunt toepassen? Of wil je meer informatie over positieve psychologie en werkgeluk?‚Äč Stuur Nicole een berichtje via haar persoonlijke LinkedIn-pagina.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.