Blog: Influencer Marketing

Gepubliceerd op: 20-07-2021

Cindy combineert haar passie voor reizen met haar werkervaring in de online marketing. Ze haalt veel voldoening uit het helpen van bedrijven in de reisbranche met hun online marketing strategie. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van online marketing op Reiswerk. In deze blog deelt ze praktische adviezen voor influencer marketing.
 
Een onderwerp dat de laatste tijd veel voorbij komt is Influencer Marketing. Veel bedrijven zijn hier sceptisch over, logisch, want het is lastig waar je op moet letten als je hier nog geen ervaring mee hebt. Als je het mij vraagt is influencer marketing uitermate geschikt als marketing kanaal, je moet alleen wel weten hoe je dit inzet, waar je op moet letten en hoe je de juiste influencer kiest voor jouw doelgroep. Wat ik je in ieder geval mee wil geven: kijk niet alleen naar het aantal volgers en denk niet ‘hoe meer volgers, hoe beter de influencer’. Waar je wel op wilt focussen is de doelgroep van de influencer en dan vooral de engagement die de influencer heeft met zijn of haar volgers. Bij een micro influencer met een hele hoge engagement is het veel waarschijnlijker dat volgers jouw product of dienst kopen dan bij een macro influencer met een hele lage engagement. Zorg er dus altijd voor dat de influencer met wie jij wilt samenwerken een mediakit kan toesturen met recente statistieken van zijn of haar volgers en doelgroep, hoe hoog de engagement is en of zij authentiek of commercieel zijn ingesteld.

Afbeelding1.png 
(Bron: e-academy)
 
Wanneer je wilt beginnen met influencer marketing is het belangrijk om je af te vragen wat je wilt bereiken met de campagne. Wat is jouw doel? Naamsbekendheid, bewustwording, imago of koopgedrag beïnvloeden? Als je dit helder hebt bepaal je aan de hand van jouw budget welk type influencer het meest geschikt is. Houd er altijd rekening mee dat er een match moet zijn tussen de influencer en jouw merk DNA. Dit om de geloofwaardigheid van jouw merk goed naar voren te laten komen. Bekijk de voorbeelden van goede en slechte matches in de cursus Influencermarketing op e-academy.
 
Uit een recent onderzoek is naar voren gekomen dat influencers veel effectiever zijn dan televisie. De emotionele impact is hoger waardoor influencers emotioneel sterker binnen komen. Dit leidt dan weer tot een sterker branding effect. Daarnaast hebben consumenten meer vertrouwen in de mening van influencers met betrekking tot een product of dienst. Dit verhoogt de aankoopintentie. Het mooiste van influencer marketing is dat de berichten die zij plaatsen niet offline gehaald worden na een campagneperiode. Het bericht, foto of video blijft dus voor een lange periode online staan en is altijd vindbaar, waardoor het zelfs na een een aantal maanden nog tot nieuwe klanten kan leiden.

Afbeelding2.png
(Bron: e-academy)
 
Naast het kiezen van de juiste influencer is het ook belangrijk om het juiste social media kanaal te kiezen voor de campagne. Als het goed is heb je al eerder een doelgroeponderzoek gedaan en weet je wie jouw klant is en op welke kanalen hij of zij actief is. Je kunt er voor kiezen om verschillende kanalen te combineren. Denk bijvoorbeeld aan een post op Instagram en een blogpost op de website van de influencer.
 
Als laatste is het belangrijk om vooraf goede afspraken te maken met de influencer. Wil je de campagne meetbaar maken? Spreek een kortingscode af die volgers kunnen invoeren bij het afrekenen, stuur volgers naar een aparte landingspagina of maak gebruik van UTM tracking.
 
Ik vat nog even kort de stappen samen die je doorloopt bij het opzetten van een influencer marketing campagne:
  1. Stel jouw doelen vast
  2. Wie wil je bereiken
  3. Welk verhaal wil je vertellen/ wat is jouw boodschap
  4. Kies de juiste influencer welke bij jouw merk DNA past
  5. Maak goede afspraken en leg deze vast
  6. Maak een goede briefing
  7. Hergebruik de content van de influencer op jouw eigen kanalen
Vragen over de inhoud van deze blog of heb je hulp nodig bij het selecteren van de juiste influencer voor jouw merk? Stuur Cindy een berichtje via haar website of mail naar cindy@roundeggtravel.nl.
 
Volg de gratis e-learning Influencer Marketing
Wil je zelf een website beginnen? Of ben je in jouw functie verantwoordelijk voor de online zichtbaarheid van jouw organisatie? In de e-learning Online Zichtbaarheid maak je kennis met de basis van online zichtbaarheid. We bespreken onder andere de begrippen website, marketing (SEO en Adwords) en Google Analytics.
www.travelcollege.nl is hét online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Neem snel een kijkje en leer vandaag nog alles over Online Zichtbaarheid. Veel succes!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.