Blog: Online branding

Gepubliceerd op: 10-06-2021

Cindy combineert haar passie voor reizen met haar werkervaring in de online marketing. Ze haalt veel voldoening uit het helpen van bedrijven in de reisbranche met hun online marketing strategie. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van online marketing op Reiswerk. In deze blog deelt ze praktische adviezen voor het toepassen van online branding.
 
Als organisatie heb je vaak als doel: het verhogen van de omzet. Naast campagnes om sales te realiseren is het ook belangrijk dat jouw merk en organisatie zichtbaar zijn in de gehele costumer journey. Dit kun je realiseren door meer zichtbaarheid, bekendheid en merkbeleving te creëren..
Je kunt vier fases doorlopen om jouw online branding naar een hoger level te tillen:
 
  1. Vergroot jouw naamsbekendheid met een logo en huisstijl
  2. Breng duidelijk over waar je voor staat als bedrijf. Waarin onderscheid jouw merk zich ten opzichte van de concurrent?
  3. Vertel de klant welke voordelen het oplevert als ze jouw merk gebruiken. Welk probleem neemt jouw merk of product weg?
Jouw bedrijf of merk heeft trouwe fans, zogeheten merkambassadeurs. Zij verspreiden vaak uit zichzelf waarom zij jouw product geweldig vinden en waarom zij dit aan iedereen aanraden. Dit resulteert in merkvoorkeur.

Online-Branding.png
Bron: e-acadamy

Online branding campagnes zet je eigenlijk altijd in op de oriënterende fase van een (potentiële) klant. Deze klanten hebben nog geen aankoopintentie en staan open voor alle merken. Als we kijken naar het See-Think-Do-Care-model van Google, zetten we online branding dus in op de See fase. (meer informatie over dit model vind je in E-learning Online Branding op Travel College.)

Om deze klanten te bereiken kun je gebruik maken van drie verschillende type campagnes:
  1. Always-on-campagne
  2. Piek campagne
  3. Semi permanente campagne
Voor bedrijven in de reisbranche raad ik een piek campagne of een semi permanente campagne aan (afhankelijk van het te besteden budget). Met de piek campagne zorg je ervoor dat je in een korte tijd een zo groot mogelijk bereik hebt en zoveel mogelijk bekendheid opbouwt. Door in te spelen met een piek campagne op de boekingsseizoenen kan dit een zeer effectieve campagne zijn. De semi permanente campagne heeft regelmatige campagne blokken van twee tot drie weken. Daartussen houd je gemiddeld 6 weken aan waarin je geen campagne voert. Door deze strategie te gebruiken, heeft jouw doelgroep het gevoel dat je nooit echt weg bent. Deze campagne is goed toe te passen wanneer je jouw naamsbekendheid gedurende het jaar wilt vergroten. (Denk aan campagnes voor de verschillende schoolvakanties of reisseizoenen van bepaalde bestemmingen)

Als je hebt besloten welk type campagne je gaat gebruiken is het tijd om over de inhoud na te denken. Wat communiceer je naar de oriënterende klant? Probeer jouw boodschap aan te laten sluiten op de behoefte van de klant, welk probleem kun jij wegnemen?

Bijvoorbeeld:
Van op reis gaan word je vrolijk! Verwen jezelf met een reis op maat. De reisspecialisten van [Naam organisatie] zorgen ervoor dat het jou aan niets ontbreekt. Daar word je pas vrolijk van!

Als je jouw boodschap hebt geformuleerd kun je hier vervolgens mee gaan experimenteren. Gebruik voor iedere campagne een andere variant of misschien zelfs meerdere varianten. Zo ontdek je welke boodschap jouw doelgroep aanspreekt en het beste werkt. Versterk jouw boodschap met beeld zoals foto of video voor een optimaal resultaat. Vervolgens kun je de campagne laten draaien op de social media platformen waar jouw doelgroep het meest actief is.
 
Online-Branding-1.png
Bron: e-acadamy

Weet je nog niet zo goed welke kanalen je succesvol kunt inzetten voor jouw doelgroep? Lees hier mijn blog Social Media - welke kanalen werken voor jou?

Om jouw advertentie te laten aansluiten bij jouw huisstijl kun je gebruik maken van Canva. Hier vind je ook meteen de juiste afmetingen voor afbeeldingen en advertenties per kanaal, super handig!
Hoe meet je nu of jouw branding campagnes het goed doen? Je kunt immers niet kijken naar het aantal conversies of andere performance-indicatoren. Kies bij een branding campagne altijd voor een KPI. KPI’s die je standaard kunt gebruiken bij het meten van een branding campagne zijn:
 
  1. Aantal bereikte personen
  2. Aantal impressies
  3. Weergaven > 10 sec
  4. Viewable rate
Online-Branding-2.png
Bron: E-acadamy

Wanneer zet je welke KPI in? Lees hier meer over in de e-learning Online Branding
Je weet nu hoe je met online branding aan de slag kunt gaan. Na het volgen van de e-learning kun je de informatie gericht gaan toepassen op jouw organisatie. Veel succes!
Kun je wel wat hulp gebruiken of heb je vragen over de inhoud van deze blog? Stuur Cindy een berichtje via haar website of mail naar cindy@roundeggtravel.nl
 
Volg de gratis e-learning Online Branding
Wil je zelf aan de slag met de naamsbekendheid en online branding van jouw organisatie? In de e-learning Online Branding leer je wat online branding is en hoe je dit kunt inzetten voor jouw organisatie en merk.
Travel College is hét online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Neem snel een kijkje en leer vandaag nog alles over Online Branding. Veel succes!.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.