AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Blog: Online zichtbaarheid

10 mei 2021

Cindy combineert haar passie voor reizen met haar werkervaring in de online marketing. Ze haalt veel voldoening uit het helpen van bedrijven in de reisbranche met hun online marketing strategie. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van online marketing op Reiswerk. In deze blog deelt ze praktische adviezen voor de basis van online zichtbaarheid.   Online Zichtbaarheid
Leuk dat je aan de slag wilt met de online zichtbaarheid van jouw bedrijf of merk. Je vraagt je vast af waar je moet beginnen en hoe je dit het beste kan gaan doen? In deze blog neem ik je mee door de basisstappen om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Veel succes!
 
Website
De eerste stap om jouw bedrijf online zichtbaarheid te geven is een website. Tegenwoordig is er bijna geen enkel bedrijf meer die je niet online kunt vinden. Het is belangrijk dat je met een website uitstraalt wat de boodschap is van jouw onderneming. Zie dit als het visitekaartje van jouw bedrijf. Daarnaast kun je jouw website zo inrichten dat potentile klanten je nu ook via zoekmachines zoals Google kunnen vinden.

Bron: Domenico Loia
Er zijn verschillende mogelijkheden om een website te maken. Je kunt zelf aan de slag gaan met vooraf ingestelde templates via Wordpress, Wix of Mijnwebwinkel. Wil je een wat gecompliceerde website of een website op maat? Schakel dan professionele hulp in van een marketingbureau of websitebouwer. Ga niet meteen in zee met het eerste, beste bureau dat je tegenkomt, maar zoek eerst goed uit wat je precies wilt en nodig hebt. De prijzen voor het bouwen van een website variren enorm!
Denk eraan dat je bij de inhoud van de website ook over verschillende dingen na moet denken:

  • De website moet responsive zijn zodat deze zich automatisch aanpast naar het beste formaat op een laptop, mobiel of tablet.
  • De website moet gebruiksvriendelijk zijn voor jouw klanten. Lees in de cursus Online Zichtbaarheid wat dit precies inhoudt.
  • Zorg dat je de website zo inricht dat je goed vindbaar bent via Google. Verderop in deze blog leg ik je wat meer uit over SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertisement)
Marketing
Je hebt een website en bent online zichtbaar, dan is het nu tijd voor marketing zodat klanten kennis maken met jouw bedrijf of merk. Ga eens bij jezelf na wat je zelf doet als je op zoek bent naar een bepaald product. Als ik voor mijzelf spreek is Google altijd mijn beste vriend.
Hoe zorg je nu dat jouw bedrijf hoog in de zoekresultaten van Google komt te staan? Maak gebruik van SEO en SEA.
SEA is ook wel bekend als Google Ads. Dit betekent dat je bovenaan Google komt te staan (in het advertentie gedeelte) als je betaald voor zoekwoorden. Het is dus van belang dat je weet welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken om jouw product te zoeken. Via Google Keyword Planner kun je nagaan welke zoekwoorden vaak gebruikt worden. Je kunt gratis gebruik maken van deze tool als je een Google Ads account hebt. Een andere optie is Semrush, via deze website kun je drie gratis zoekwoord opdrachten ingeven per dag.
Zoals je kunt zien zijn de meest populaire zoekwoorden het duurst om mee te adverteren. Ben je een klein bedrijf? Denk er dan eens over na om meer specifieke zoekwoorden te gebruiken met een minder hoog zoekvolume. Dit kan de kosten drukken en je verkleint hiermee de potentile doelgroep waardoor je gerichter kunt adverteren.

Bron: Diggity Marketing
 

Wil je liever aan de slag gaan met organisch bereik en geen kosten maken? Verdiep je dan eens verder in SEO. Door middel van SEO richt je jouw website zo in dat je een hoge ranking krijgt van Google. Dit doe je onder andere door gebruik te maken van de meest relevante zoekwoorden in de content op jouw website. Daarnaast moet jouw website snel zijn en wil  je dat andere sites naar jouw website verwijzen (linkbuilding). Zo zorg je ervoor dat jouw website hoog bovenin de lijst komt te staan met organische zoekresultaten. 
Dit zijn de basisregels als je wilt starten met SEO en/of SEA. Wil jij meer tips en tricks of kun jij hier hulp bij gebruiken? Je kan mij altijd vrijblijvend een berichtje sturen.

Naast een website, SEO en SEA is Social Media natuurlijk uitermate geschikt als marketingkanaal. Voor meer informatie over de verschillende kanalen en welke kanalen bij jouw doelgroep passen verwijs ik je naar mijn blog: Social Media - welke kanalen werken voor jou?
  Google Analytics
Uiteindelijk wil je dat mensen jouw website kunnen vinden en jouw product of dienst kopen. We spreken dan van een conversie. Via Google Analytics kun je jouw website en het gedrag van de bezoekers tot in detail uitlezen. Zo kun je jouw marketingactiviteiten analyseren en vervolgens aanpassen. Meer weten over Google Analytics? Volg een van de cursussen via de Analytics Academy of volg de Digital Analytics cursus via Travel College.
Bron: Tumisu
  Vragen over de inhoud van deze blog? Stuur Cindy een berichtje via haar website of mail naar cindy@roundeggtravel.nl
 
Volg de gratis e-learning Online zichtbaarheid
Wil je zelf een website beginnen? Of ben je in jouw functie verantwoordelijk voor de online zichtbaarheid van jouw organisatie? In de e-learning Online Zichtbaarheid maak je kennis met de basis van online zichtbaarheid. We bespreken onder andere de begrippen website, marketing (SEO en Adwords) en Google Analytics.
www.travelcollege.nl is ht online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Neem snel een kijkje en leer vandaag nog alles over Online Zichtbaarheid. Veel succes!

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.