De Google manier om een sterke leercultuur op te bouwen

Gepubliceerd op: 25-08-2020

Wil je toptalent aantrekken, medewerkers succesvol laten zijn en het bedrijf laten groeien? Dan is het hoogste tijd om een lerende organisatie te worden. Helaas halen bedrijven lang niet alles uit hun medewerkers, ze benutten hun talenten ook niet altijd. Onder andere omdat hun ontwikkeling niet de hoogste prioriteit heeft. Wordt er wél geïnvesteerd in leren, dan gebeurt dit voor het overgrote deel nog steeds op de traditionele manier: klassikaal. Laat dat nou net niet de meest effectieve manier zijn om werknemers te motiveren. En al helemaal niet om de opgedane kennis te onthouden en in de praktijk te gebruiken. Dit artikel bevat vier acties die je reisbedrijf kan ondernemen om een ​​sterke leercultuur op te bouwen. Zoals die van Google bijvoorbeeld:

1. Informatie vergaren op twee manieren

Herinner je je dat nog van vroeger, dat je van de leraar een A4-tje meekreeg met informatie over een bepaald onderwerp? Die raakte je al snel kwijt, laat staan dat je na een tijdje nog wist wat daarin vermeld stond. Dat kwam door twee dingen: a) papier is een passieve vorm van informatie waardoor je niet de noodzaak voelt om de informatie die hierop staat te onthouden en b) omdat het vaak niks te maken heeft met wat je op dat moment wílt onthouden.
 
Een lerende organisatie weet dat als ze hun medewerkers echt dingen willen laten onthouden, dat dit op een zinvolle manier moet. Zoals de push/pull stijl.
 
Push it good: dit is wanneer content op het juiste moment gepusht wordt. En ook op de goede manier. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe applicatie moet leren gebruiken, dan is het ‘t handigst als dit niet vanaf papier wordt uitgelegd, maar live op de computer of telefoon.
Pull it back: een van de makkelijkste en beste manieren is om ervoor te zorgen dat de leermiddelen altijd bereikbaar zijn. Zet alles bijvoorbeeld op Dropbox, en zorg dat medewerkers hier altijd toegang tot hebben. Een database biedt namelijk volop voordelen:

  • Medewerkers van verschillende afdelingen kunnen hun kennis uitbreiden, waardoor ze groeien en meer op de hoogte zijn van het bedrijf.

  • Door werknemers de tools te geven om zelf te leren, verdwijnt de angst voor verplichte groepssessies.

  • Het is moeilijk, zo niet onmogelijk om alle lesstof in één of twee sessies te leren. Door 24/7 informatie beschikbaar te stellen kunnen werknemers  op een natuurlijke manier leren. Het stelt hen ook in staat om terug te kijken naar het materiaal als dat nodig is. 

2. Sharing is caring… and learning

Domme vragen bestaan niet. Al betwijfel je dat misschien nog weleens op de werkvloer, want daar wil je uiteraard zo intelligent mogelijk overkomen. Een sterke leercultuur wordt voornamelijk bereikt door ervoor te zorgen dat werknemers zich veilig voelen om vragen te stellen en over hun ideeën te praten. Zonder het gevoel te hebben dat de ander hen dom vindt. Managers in het bedrijf moeten er dan ook voor zorgen dat verschillende meningen worden gewaardeerd en aangemoedigd. En hoewel niet elk idee hoeft te worden doorgevoerd: blijf medewerkers wel aanmoedigen deze te blijven uiten.
 
Ook dit zijn vormen van kennisuitwisseling:

  • Vragen om feedback, advies en meningen. Of wat iemand anders zou doen als zij jouw baan of verantwoordelijkheden hadden.

  • Vragen om hulp. Dit kunnen doen, hoort bij het idee van een veilig gevoel en moet worden aangemoedigd wanneer dat nodig is.

  • Mensen op de hoogte houden van wat je doet en waarom.

3. Leer van mislukkingen

Vallen is de eerste stap om te leren hoe je jezelf weer kunt oppakken. En het is helemaal niet gek als je daar een gevoel van falen door krijgt, of je ontmoedigd voelt. Maar als je naar succesvolle bedrijven als Google kijkt, gebruiken zij falen juist als een opstap naar veel betere dingen. Google Buzz is vrijwel helemaal mislukt, maar het werd gebruikt om te leren hoe dingen te verbeteren voor Google Plus, dat veel succesvoller is.

4. Informeel en continu leren

Informeel en continu leren is essentieel voor de groei van werknemers. Google en andere organisaties zijn begonnen hun werknemers de tijd te geven om hun eigen belangen na te streven. Ze hebben de vruchten geplukt van een personeelsbestand dat zich gewaardeerd voelt. Een succesvol bedrijf biedt niet alleen formele training, maar continu leermogelijkheden. Zoals coaching, ondersteuningstools en trainingen die op elk gewenst moment kunnen worden gevolgd.

Travel College: continu gratis blijven leren

Omdat het blijvend ontwikkelen van medewerkers belangrijker is dan ooit tevoren, hebben we het online reisplatform Travel College opgericht. Hier kunnen alle medewerkers in de reiswereld gratis online cursussen, webinars en microlearnings volgen. Het aanbod is zeer divers, van Spaans in twee weken tot Performance based marketing. Neem snel een kijkje en start vandaag nog met leren!
 
 
Bron: shiftelearning.com

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.