De voor- en nadelen van Microlearning

Gepubliceerd op: 16-04-2018

We zagen het al op de Learning Technologies beurs en je leest er momenteel veel over: een van de huidige trends op het gebied van technology enhanced learning is Microlearning. Een snel opkomende leermethode die helpt bij het direct oplossen van problemen en vraagstukken op de werkvloer. Voor de reissector klinkt dit als een ideale leermethode, aangezien informatie snel verandert en medewerkers het vaak moeilijk vinden om bij te blijven. Steeds meer werkgevers en overwegen daarom om met Microlearning aan de slag te gaan. Maar wat is Microlearning precies? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen? We vertellen je er in dit artikel meer over. 


Wat is Microlearning?

Microlearning is het verpakken van lesstof in korte online modules, waarbij steeds kleinere en meestal hoog interactieve leereenheden op het juiste moment (just-in-time) worden aangeboden. Microlearning bevat content die we snel lezen, bekijken en opnemen. Dit kan een video, blog, whitepaper of een set van vragen zijn die onderwerp- of probleemgestuurd zijn. Microlearnings helpen dus om de dagelijkse werkzaamheden zo goed mogelijk uit te kunnen voeren zonder dat hiervoor een uitgebreide online, klassikale of blended training voor nodig is.

Microlearnings zijn:
 
  • Beknopt: het lesmateriaal is kort en bondig en daardoor gemakkelijk te consumeren. Dat betekent onder meer dat deelnemers het leren kunnen onderbreken nadat zij een activiteit hebben afgerond. Je hoeft ook geen leeractiviteiten te herhalen, om de draad weer op te pakken.  Dat verlaagt de drempel om te gaan leren.
  • Specifiek: Microlearnings focussen zich op een specifiek onderwerp omdat de ‘learning bit’ maar zo kort is en ze vaak onderwerp- of probleemgestuurd zijn. 
  • Gevarieerd: Microlearnings kunnen in allerlei verschillende vormen worden aangeboden. Denk hierbij aan een video, blog, presentatie, activiteit, spel, discussie, quiz, whitepaper, of wat voor andere vorm je ook kunt bedenken waardoor iemand iets leert.
  • Gespreid: Leeractiviteiten worden over een langere periode verspreid. Werknemers hebben het vaak te druk om veel tijd te besteden aan leren. Als je leeractiviteiten in kortere tijd kunt uitvoeren, ben je sneller geneigd er aan deel te nemen. Dat komt vaak de motivatie ten goede. Het herhalen van de leerervaring leid daarnaast tot het duurzamer onthouden van de lesstof.



Wat zijn de voordelen van Microlearning?

Of je Microlearning nu ziet als informele, zelfsturende leerervaring vanuit jouw medewerkers, of als onderdeel van een uitgebreider leerdoel, Microlearning biedt voor zowel werkgevers als medewerkers veel voordelen.
 
  • Microlearnings zijn betaalbaar
De kosten van Microlearnings zijn vaak goed te overzien voor een werkgever. Ze zijn kort en krachtig van aard en om die reden vaak ook snel te maken. Je hebt daarnaast ook niet voor alle vormen van Microlearning een professional nodig, maar kunt dit, afhankelijk van de vorm, vaak ook in-house regelen. Denk bijvoorbeeld aan een instructievideo of -document waarmee je nieuwe medewerkers helpt een account aan te maken.
 
  • Microlearnings hebben hoge en snelle impact
Door de korte leermomenten, beperkte hoeveelheid aan informatie en vaak praktische aanpak van de Microlearnings, zullen medewerkers sneller een onderdeel snappen. En omdat deelnemers het leren kunnen onderbreken nadat zij een activiteit hebben afgerond, verlaagt dit de drempel om überhaupt te starten met een nieuwe module.
 
  • Microlearnings zijn gemakkelijk te updaten
Door grote onderwerpen op te knippen in Microlearnings, maak je het voor jezelf gemakkelijker om alleen dat stukje aan te passen dat niet meer up to date is. Zo kun je bijvoorbeeld één video veel gemakkelijker aanpassen dan een groot e-learning- of lesprogramma dat eerst gecomprimeerd moet worden.
 
  • Microlearnings zijn breed inzetbaar
Als werkgever kun je microlearning inzetten om bij medewerkers het kennisniveau op gelijkwaardig niveau te brengen of om informatie kort en krachtig te herhalen (door middel van een pushstrategie). Microlearnings kunnen ook ingezet worden als losse tool. Dit kan bijvoorbeeld als naslagwerk, waarbij de gebruikers de microlearnings gebruiken in hun persoonlijke zoekomgeving. Doordat het maken van een microlearning in principe snel een eenvoudig kan, is het ook gemakkelijk in te zetten door werkgevers die willen dat medewerkers hun kennis gaan delen. Microlearnings kunnen daarmee een belangrijke tool zijn voor kennisoverdracht binnen een organisatie.
 
  • Microlearnings zijn ideaal voor sociale interactie
Microlearnings worden door middel van labels eenvoudiger gevonden en zijn mede daardoor gemakkelijk te delen met collega’s.
 
  • Microlearning past binnen de ‘hoog-tempo’ cultuur
Op de werkplek is het erg belangrijk dat medewerkers een leeractiviteit snel kunnen starten en afronden. Microlearnings helpen medewerkers hun werkzaamheden uit te voeren, door ‘just-in-time’ leerervaringen aan te bieden. Nieuwe vaardigheden kunnen direct worden toegepast, waardoor Microlearnings perfect binnen in de dagelijkse context van medewerkers passen.
 
  • Microlearnings zijn persoonlijk en autonoom
Microlearnings stellen medewerkers in staat om autonoom en op het voor hem of haar geschikte moment de juiste informatie te vinden om werkgerelateerde taken uit te voeren.


 

Wat zijn de nadelen van Microlearning?

Microlearning kan zowel werkgever als medewerker veel voordelen bieden, maar het is niet voor elk leerdoel of vraagstuk geschikt. Een Learning & Development strategie met enkel microlearnings is dan ook niet voldoende, want training van medewerkers dat bestaat uit allemaal korte leerstukjes zal het moeilijk maken om het grotere geheel te zien en daarmee zorgen voor verwarring over het belang van bepaalde onderdelen. Dat maakt Microlearning dan ook niet geschikt voor zeer complexe vraagstukken zoals certificeringsprogramma’s of compliance-onderwerpen. De methode is ook minder effectief als je iets bijvoorbeeld voor de eerste keer bestudeert of als je meer complexe concepten moet bestuderen. En hoewel de content voor microlearning kort is, is het niet altijd gemakkelijk om het in de werkzaamheden te integreren. Je moet medewerkers actief betrokken houden, door gamificatie-technieken te gebruiken en gepersonaliseerde suggesties te bieden. Kortom, Mircolearning is alleen geschikt bij juiste inbedding binnen je Learning & Development strategie én bij voldoende inzet van alle betrokkenen.


Benieuwd naar alle laatste trends op het gebied van Learning & Development? Schijf je dan nu in voor hét Learning Event voor de reissector en het onderwijs op 4 oktober 2018, waarbij innovatie centraal staat! Het is de ultieme plek om met elkaar en van elkaar te leren, te netwerken, samenwerking op te zoeken en nieuwe inspiratie op te doen. Het event is exclusief toegankelijk voor professionals uit de reisbranche en het onderwijs. See you there?! Klik hier om je in te schrijven


Bronnen: TE-Learning, StudyTube, Let’s Learn

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.