Feiten en cijfers over waarde van online leren

Gepubliceerd op: 12-06-2018

Als we de manier waarop wij in 2018 leren vergelijken met hoe we dat 30 jaar geleden in Nederland deden, dan zien we grote veranderingen. Als gevolg van alle digitale ontwikkelingen leren we steeds meer online en het lijkt wel of iedere organisatie in Nederland op dit moment werk maakt van het online bijscholen zijn of haar medewerkers. Wist je dat het totale opleidingsbudget in Nederland in 2015 voor 24% aan online leren werd besteed? In 2009 was dat nog maar 9%.

Het is duidelijk dat online leren werkt voor zowel de medewerkers als de bedrijven. En het is zelfs de vraag of een bedrijf het zich kan permitteren om géén gebruik meer te maken van online leren. In dit artikel gaan we in op vijf voordelen van online leren voor jou en je organisatie. 

Online leren kost zo’n 40% tot 60% minder tijd

Volgens een onderzoek van Brandon-Hall, kost online leren zo’n 40% tot 60% minder tijd van de medewerkers dan het klassikaal leren van dezelfde content. Bij microleren hoeft immers zelfs het gewone werkproces niet onderbroken te worden. En het besparen van tijd nzorgt niet voor een verminderde kwaliteit van het geleerde. Het resultaat is juist goed omdat je zelf bepaalt wat je leert en wanneer je dat doet.

Online leren verhoogt de retentierate van 25% tot 60%

Het Research Institute of America vond dat bij online learning de retentierate van 25% tot 60% verhoogd ten opzichte van een retentierate bij face-to-face training van maar 8% tot 10%. Dit komt doordat e-learning studenten meer controle hebben over hun leerproces. Ook kunnen ze de opleiding of training zo vaak overdoen als het nodig is.

E-learning cursisten leren 5x in dezelfde tijd

Toen IBM overging op e-learning, merkten ze daar dat participanten bijna vijf keer zoveel cursusmateriaal leerden in dezelfde tijd. Op dit moment wordt meer dan 40% van het interne trainingsprogramma van IBM
aangeboden via e-learning, waarmee het bedrijf elk jaar meer dan $ 350 miljoen (US) bespaart.

Iedere 1$ aan online training levert $30 op

Volgens dezelfde IBM studie, leverde iedere dollar, die geïnvesteerd werd in e-learning, een resultaat op van $30 in productiviteit. Dit resultaat onstond doordat medewerkers sneller de kennis en skills toe kunnen passen tijdens hun werk. Met name ten aanzien van salesteams is dit het geval, aangezien veldtijd daar direct gelinked wordt aan de dollars die ze binnenhalen.

Een medewerker levert 26% meer op 

De opbrengst per medewerker is 26% hoger voor organisaties die technische online trainingen aanbieden. Dit maakt dat er meer trainingen worden aangeboden. Dat is zeer positief als je weet dat bijna 25% van alle medewerkers hun baan opzeggen omdat er te weinig ontwikkelkansen zijn. (The Business Impact of Next-Generation eLearning, 2011). 

Bovenstaande feiten en cijfers laten zien dat je als medewerker of als bedrijf mee wilt gaan met de tijd en bij wilt wilt blijven, online trainingen een van de meest effectieve leervormen is. Daarbij zijn er tegenwoordig veel verschillende mogelijkheden van e-learning en microlearning tot webinars. Zowel medewerker als bedrijf kunnen hierdoor het beste moment en de best bijassende tool kiezen. Iets dat een positieve impact heeft op zowel de leercultuur als de (bedrijfs)resultaten!

Online Leren in de reisbranche

Hoe zit het binnen jouw reisbedrijf met online leren? Wordt er binnen jouw reisbedrijf al aandacht aan besteed?Wat doen je nu al precies? En waar heb je mogelijk nog behoefte aan? Op zoek naar inspiratie of heb je behoefte om te sparren online leeroplossingen. Op 11 oktober 2018 organiseert Reiswerk een HR Expertmeeting met het thema "Leren & Ontwikkelen. Schrijf je hier in!

Uit arbeidsmarktonderzoek in de Reisbranche blijkt dat de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden in de Reisbranche staan in de top 3 van slechts beoordeelde baankenmerken, dus er valt in de reisbranche op dat gebied nog wel wat te winnen. 

En daarom onderzoekt Reiswerk op dit moment de mogelijkheden voor het inzetten van een online leerplatform voor de reisbranche. We zien namelijk de toegevoegde waarde van online leren voor medewerkers in de reisbranche. We hebben om die reden een korte enquête opgesteld voor werkgevers en HR professionals, waarin we de leer behoeften binnen de reisbranche willen peilen. We houden je via onze nieuwsberichten op de hoogte over de ontwikkelingen rondom dit thema.

Meer weten?
In dit (Engelstalige) artikel van Josh Bersin lees je meer over de geschiedenis van online leren en krijg je een indruk van waar online leren nu staat. Een aanrader!

Verder kun je al jouw vragen over leren & ontwikkelen stellen aan Miranda Wiltenburg, projectmanager HR, leren & ontwikkelen binnen Reiswerk, via miranda@reiswerk.nl.

Bron: Lets-learn.nl

Waar heb jij een vraag over?