AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Het analfabetisme van de 21e eeuw: een gebrek aan lerend vermogen

27 mrt 2019

Veel medewerkers in de reisbranche zijn dagelijks bezig met de ontwikkeling van hun organisatie. Maar waarom niet met die van hen zelf? Vaak schiet het er zomaar bij in, want iedereen heeft het al druk genoeg om het werk af te krijgen. En voor je het weet, zijn ze twee jaar verder en functioneren ze op de automatische piloot. Maar er zijn ook mensen die liever niet wllen leren. Zonde!

Zo vindt ook Jeroen Busscher, die onlangs een boek uitbracht. De Leer(r)evolutie heet het, waarin het credo luidt: ‘Gebrek aan lerend vermogen is het analfabetisme van de 21e eeuw.’ Wat hij daarmee bedoelt? Jeroen legt uit:

“De hedendaagse analfabeten zijn geen mensen die niet kunnen lezen of schrijven, het zijn de mensen die zichzelf niet willen ontwikkelen. Zij hebben moeite met veranderingen, kunnen hun omgeving en collega’s niet meer bijhouden en laten graag alles bij het oude. Voor hen is vernieuwing een griezelig woord.” Maar dat gebrek aan jezelf ontwikkelen, daar is natuurlijk niemand bij gebaat.


Hoe goed ken je jezelf eigenlijk?

Veel mensen denken bij leren over het verbeteren van een specialisme, dat uiteraard altijd waardevol is. Maar volgens Jeroen is er nu iets anders nodig, namelijk werken aan je persoonlijkheid. Hij vertelt: “Het is belangrijk om jezelf goed te kennen en te weten wat je leuk vindt. Wat zijn je drijfveren n wat zijn je ‘monsters’; je geheime valkuilen of dingen waar je jeuk van krijgt. Welk effect hebben jouw acties op anderen? Als je jezelf niet kent, lukt samenwerken niet."


"Om een goede professional te zijn, moet je jezelf kennen en dat is een leerproces. Hoe je omgaat met anderen kan ook verhelderende inzichten geven. Heb je altijd ruzie en ligt dat telkens aan de ander? Het kan ook zijn dat dit door je eigen gedrag komt. Niet handig in een wereld vol co-creatie en in een team. Hoe communiceer je, wat straal je uit? Naar je collega’s, je klanten of je leveranciers? Wat voeg je toe?”

 



De waarde van soft skills

Ook stelt hij dat er veel te weinig aandacht wordt besteed aan soft skills, terwijl die vandaag de dag juist zo ontzettend belangrijk zijn. Daar is wel een gezonde portie nieuwsgierigheid, reflectie en een onderzoekende houding voor nodig. Op de werkvloer kun je leren van elkaar, en aan collega’s vragen hoe zij met bepaalde situaties omgaan waar jij in vastloopt. Ook komt Jeroen met vier inzichten:

  • Leren wordt steeds meer de ontwikkeling van je persoonlijkheid
  • Nieuwe manieren van leren, minder klassikale trainingen
  • Je persoonlijkheid ontwikkelen is een integraal onderdeel van je professionaliteit
  • Leren moet meer gaan over zlf beter worden
  •  

    Ontwikkel jezelf gratis op www.travelcollege.nl

    Ook Reiswerk vindt persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk. Zo schreven we eerder over de waarde van soft skills: Waarom karige soft skills een carrire killer zijn en 7 soft skills die je carrirekansen vergroten.

    Maar ook op Travel College besteden we er aandacht aan, met een breed aanbod van e-learnings en essentials om je op dit vlak te ontwikkelen. Denk aan Effectief Luisteren en Effectief samenvatten, waarbij je in een paar minuten waardevolle tips krijgt die je meteen kunt inzetten. Of volg de praktische e-learning Effectief Communiceren. Helemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reisbranche. Neem snel een kijkje op www.travelcollege.nl en ontwikkel jezelf vandaag nog!

    Bronnen: Qidos

    cta

    Niet gevonden wat je zocht?

    We helpen je graag verder

    Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.